basisbrok of granenmix?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 13:12

Mijn paard is sinds kort toch wel nodig wat aan het uitdijen. Natuurlijk wil ik tegen gaan dat ie dalijk z rond als een tonnetje word dus staat ie op dieet.
Hij krijgt een halve kilo brok smorgens een halve kilo savonds. Maar nu vroeg ik me af. Wat is beter een kilo brokken per dag, of een kilo granenmix per dag? Zodat hij niet dikker word, maar toch niet te weinig energie binnen krijgt.

ellepel

Berichten: 47457
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:14

ligt eraan welk merk je hebt denk ik...zou je moeten kijken wat de voedingswaarde is.
want in een kilo granenmix kan wel precies hetzelfde zitten als in een kilo brok.
tis maar net wat voor soort je voert Knipoog

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:17

Ik zou wat minder brok voeren. Voor de energie kun je eventueel overgaan op een handje haver. Lekker buiten laten staan op een kaal land doet ook al erg veel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:55

pavo summerfit koeken Pling daar zit alles in, vitamines en mineralen, maar niks waar ze dik van worden

Anoniem

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:59

Ik zou de brok sowieso afbouwen, kilo is behoorlijk wat voor een paard die gauw uitdijt.
De tip van Arabesk is wellicht een idee.

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 19:46

ik heb de basis brok van havens en ik wil de reform musili met kruiden gana voeren.. En wat is dan beter denken jullie buiten het feit van dikker worden. Brok of granenmix

Anoniem

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:31

Ligt aan de soort brok.
Granenmix in principe niet, maar als de energie die eruit gehaald kan worden niet wordt 'verbruikt' , zet het zo ver ik weet zich om in vet.

Michelle99

Berichten: 505
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: ZO Drenthe

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:58

Ik had ook mijn paard Havens basis brok en reform muesli gevoerd. Ook maar 1 kilo biks en 1/2 muesli per dag. Maar ondanks elk dag rijden werd hij snel dik. Nu voer ik hem alllen hooi over dag met s'avonds 1/2 reform muesli, 30 ml. lijnzaad olie en een summerfit brok (weet je trouwens dat de Aura blokken van PAVO precies dezelfde zijn en goedkoper?).

Hij is nu perfect op gewicht en glansd nog ook.

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 13:20

wat houden die aura blokken precies in dan?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:22

liefheksje schreef:
wat houden die aura blokken precies in dan?


www.pavo.nl

'pavo summerfit' koeken

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 13:41

en wat zijn de kosten daarvan van zo een doos, en hoelang doe je met zo een doos?

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:23

Zo'n doos kost 24 euro en er zitten 90 koeken in. dus voor 90 dagen. als je hiernaast nog brok blijft voeren voor de energie dan kan je hem een halve koek geven.
je hebt summerfit koeken en aurakoeken. zijn hetzelfde alleen de verpakking verschilt in grootte en prijs.
1 koek bevat evenveel vitaminen/mineralen als 1 kg. krachtvoer. het bevat nauwelijk energie dus als je een paard hebt wat extra energie nodig heeft dan zou ik er nog wat krachtvoer bij geven. mijn paard red het qua energie niet op alleen zo'n koek. hij kreeg er havens power plus mix bij voor de energie.

je kunt ook evt. pavo vital geven. dit zijn vitaminekorrels. zit ongeveer net zoveel in als de summerfit/aurakoeken. het kost ong. 19.95 voor 10 kg. en je moet er 100 gram per dag van geven. dus iets goedkoper dan de aurakoeken.

Michelle99

Berichten: 505
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: ZO Drenthe

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:18

Voor de duidelijkheid, PAVO Aura koeken en PAVO summerfit koeken zijn precies dezelfde. Alleen de verpakking is anders. De Aura koeken bij ons zijn 6 cent per koek goedkoper. Ze verschillen in niets. De uiterlijk is dezelfde EN als je ze ziet, zijn ze ook precies dezelfde qua form en kleur. Ik heb de ingredienten lijst doorgenomen en die ook wijkt nergens af van de ander.

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 18:31

oke dankjewel Maar als je die koeken voert dan haalt het paard toch ook nergens zijn energie vandaan. Ik bedoel ik rij toch minimaal 4 keer in de week waarvan 2/3 keer intensief.

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:22

liefheksje schreef:
oke dankjewel Maar als je die koeken voert dan haalt het paard toch ook nergens zijn energie vandaan. Ik bedoel ik rij toch minimaal 4 keer in de week waarvan 2/3 keer intensief.


Normaal moet een paard het goed kunnen redden op alleen hooi en evt. extra vitaminen. stel nu dat je paard niet genoeg energie haalt uit alleen hooi (zoals mijn paard dus) dan kan je hem wat krachtvoer bij gaan geven. dus je kan het het beste even uitproberen. de mijne krijgt zoveel mogelijk hooi. hij redt het hier alleen niet op dus krijgt hij er max. een halve kg. havens reform muslie/powerplusmix bij.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:00

Zou geen granenmix voeren, maar de brok wat verminderen. Dat van de pavo summerfit is een goed idee. Je zou dan bijv 1/4 tot 1/2 biks kunnen geven en een (halve) of hele koek. Op de dagen dat je rijdt wat extra brok ter compensatie.

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:03

he amanda!
Die summerfit koeken kosten 9,95 voor 30 stuks.
Je krijgt ze bij de pletsmolen (ofzoiets) :p
Hier in de buurt zijn ze best moeilijk te krijgen.

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 16:06

hmm kben toch nog niet echt overtuigd met die koeken. Heb nooit echt gehouden van aparte dingen. Hooi en brokken dat is wat die van mij krijgen. Lekker boers Tong uitsteken...ik weet het niet. Ik zie nog niet echt de toegevoegde waarde er van in.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 16:14

ik heb ook wel eens gedacht aan die koeken, maar vond ze vrij duur in vergelijking met de muesli die ik nu voer... maar misschien bekijk ik het verkeerd Haha! waar kan je die aura-koeken trouwens krijgen?

en nu on-topic Knipoog misschien is het een idee voor de ts om deels brok te voeren en deels bijvoorbeeld de muesli zonder haver van havens of de muesli van pavo! zijn allebei dieet-muesli's en daar zit dus minder suiker in... suiker is ook een dikmaker dus ja...

Michelle99

Berichten: 505
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: ZO Drenthe

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:40

Om een paard alle zijn vitaminen te geven met brok moet je de aanbevoelen voer hoeveelheiden aanhouden. Dat is zo'n 2 kilo brok per dag voor een gewoone paard. Als je paard ook wat gras eet, en veel hooi krijgt, ook al rij je veel worden ze vaak iets te dik. Daarom ben ik zo'n fan van die koekjes. Daar zit in een koek de vitaminen dat je paard nodig heeft. Daarnast kan je wat mueslie of gran of brok bijgeven, maar het is dan niet nodig 2-2.5 kilo per dag te voeren. (daar begonen we met deze topic).!
Groets,
M.

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:03

Rianneke schreef:
ik heb ook wel eens gedacht aan die koeken, maar vond ze vrij duur in vergelijking met de muesli die ik nu voer... maar misschien bekijk ik het verkeerd Haha! waar kan je die aura-koeken trouwens krijgen?


prijs in vergelijking met muesli valt echt mee. je betaalt 24,50 voor 90 koeken. dit is ong. 0,26 cent per koek/dag. dus ong. 8 euro per maand.
Op de site van pavo kan je nakijken waar ze te koop zijn.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:00

liefheksje schreef:
ik heb de basis brok van havens en ik wil de reform musili met kruiden gana voeren.. En wat is dan beter denken jullie buiten het feit van dikker worden. Brok of granenmix


De basisbrok is prima waarvoor jij het gebruikt.
De reform muesli is veel minder geschikt. Daar zit nog meer energie in dan in de power plus mix. Dit is echt een energiemix. Aangezien ik vermoed dat hij dat niet verbruikt, kan hij daar best wel eens dikker van worden.
Dus ik zou het gewoon bij de basisbrok houden.

Tieme
Berichten: 4980
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:46

Venetia schreef:
De basisbrok is prima waarvoor jij het gebruikt.
De reform muesli is veel minder geschikt. Daar zit nog meer energie in dan in de power plus mix. Dit is echt een energiemix. Aangezien ik vermoed dat hij dat niet verbruikt.


Dat heb je niet helemaal goed. power plus mix bevat meer energie dan de reform muesli. heb al verschillende voedingsadviezen van havens gehad en die adviseerde mij naast de reform, de power plus mix te geven omdat hier meer energie in zit.

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 07:44

wel fijne tips allemaal. Ik ga ze eens zo goed in overweging nemen.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: basisbrok of granenmix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:11

Tieme schreef:
Venetia schreef:
De basisbrok is prima waarvoor jij het gebruikt.
De reform muesli is veel minder geschikt. Daar zit nog meer energie in dan in de power plus mix. Dit is echt een energiemix. Aangezien ik vermoed dat hij dat niet verbruikt.


Dat heb je niet helemaal goed. power plus mix bevat meer energie dan de reform muesli. heb al verschillende voedingsadviezen van havens gehad en die adviseerde mij naast de reform, de power plus mix te geven omdat hier meer energie in zit.


Je kunt het zelf bekijken op de zak. In de reformmix zitten meer vetten, die voor meer langdurige energie zorgen. Misschien zitten in de power plus mix meer suikers voor korte krachtsinspanningen, dat weet ik niet.

Bij voederadviezen van havens werd mij juist de reform mix aangeraden.