hooi of kuilgras? bix of musli?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

hooi of kuilgras? bix of musli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 23:19

hoi bokkers

ik heb nu 5 maanden een paard, en de laatste 2 maanden heeft ze al 3 keer koliek gehad.. 1 keer verstopt en 2 keer gaskoliek.
de veearts vermoed dat het door het voer komt. ze krijgt nu 2 keer per dag 1,5 kilo per dag en 2 keer kuilgras. de veearts wil dat ik de helft van haar normale bix geef en dat aanvul met muslie. of helemaal omzetten in muslie, maar dan wel speciale door de vele suikers. als dit niet werkt wil hij dat ik hooi ga voeren ipv kuilgras...
de veerarts denkt doordat het biks snel verteerd en er dan gassen vrij komen dat ze daar erg gevoelig voor is.

de vorige eigenaar heeft haar 6 jaar gehad en nooit geen last van koliek gehad. zei voerde hooi en in totaal maar een halve kilo bix per dag omdat ze er niet zo veel mee deed.

heeft 1 van jullie hier ervaring mee?
zo ja wat voerde jullie en wat kost het andere voer?

bix en kuilgras zit namelijk in de stalprijs en de rest moet je kopen, is op zich niet erg maar als het 50 euro scheelt in de maand, is voor mij een stal die al bix, musli en hooi voert aantrekkelijker...

alvast bedankt voor de tips!

groetjes

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: hooi of kuilgras? bix of musli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:29

Hoi

Mijn paard kreeg kuil en biks, maar na een aantal malen koliek ben ik overgestapt op hooi en muesli. De kuil was te zwaar voor haar en muesli is makkelijker verteerbaar en kan daarom beter zijn voor koliekgevoelige paarden.

Succes

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Re: hooi of kuilgras? bix of musli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:38

hooi is neit duur, een kleinbaaltje (normale ouderwetse dus) kost rond de 3 euro per baaltje (ik krijg ze soms al voor 2,25, hangt er vanaf waar je ze koopt)

Het kan zijn dat het door het biks komt, of door het kuil. Soms is de combo de killer.
Probeer eerst gewoon is flink teminderen in biks. 2 keer 1,5 kilo vindik flink wat!
Mijn paard (1m70) wordt elke dag bereden (buiten) maar ook toen we nog in de bak reden (en intensief) kreeg hij max 2 kilo op een dag.

Nu krijgt hij ongeveer 3 kwart kilo op een dag, en flink wat kuil.

Ik zou zeggen, minder eerst met biks, niet op kuil. Tenzij het "koeien kuil" is, dat is moeilijk/zwaar verteerbaar voor paarden.
Het zogenaamde paarden kuil is gewoon gras dat korter heeft gedroogd dan hooi en in plastic is gegaan.

Vaak hebben paarden niet eens zo veel biks nodig (als ze niet volop in zware training staan)
het kan ook nog schelen of ze sport brok of basis brok krijgt...

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hooi of kuilgras? bix of musli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 21:53

ma_rie_tje schreef:
hooi is neit duur, een kleinbaaltje (normale ouderwetse dus) kost rond de 3 euro per baaltje (ik krijg ze soms al voor 2,25, hangt er vanaf waar je ze koopt)

Het kan zijn dat het door het biks komt, of door het kuil. Soms is de combo de killer.
Probeer eerst gewoon is flink teminderen in biks. 2 keer 1,5 kilo vindik flink wat!
Mijn paard (1m70) wordt elke dag bereden (buiten) maar ook toen we nog in de bak reden (en intensief) kreeg hij max 2 kilo op een dag.

Nu krijgt hij ongeveer 3 kwart kilo op een dag, en flink wat kuil.

Ik zou zeggen, minder eerst met biks, niet op kuil. Tenzij het "koeien kuil" is, dat is moeilijk/zwaar verteerbaar voor paarden.
Het zogenaamde paarden kuil is gewoon gras dat korter heeft gedroogd dan hooi en in plastic is gegaan.

Vaak hebben paarden niet eens zo veel biks nodig (als ze niet volop in zware training staan)
het kan ook nog schelen of ze sport brok of basis brok krijgt...


bedankt voor je tips, ze staat nu op 2 keer een kilo, en dan een kilo musli, na t rijden wat slobber. ik ben wel 6 dagen per week heel intensief aan t rijden, hopen dat het nu beter gaat,,,