ervaringen met Equi Sanum?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

ervaringen met Equi Sanum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 09:05

Ik ben op zoek naar ervaringen met het voermerk Equi Sanum.

Wie voert het, wie heeft het gevoerd, om welke variant gaat/ging het, ben je er positief of minder positief over en waarom?

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: ervaringen met Equi Sanum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:17

Ik voer de Westernexcellent-muesli, al bijna 2 jaar lang. Mijn merrie doet het er uitstekend op. Ik ben ermee begonnen omdat het ten eerste een muesli is, waardoor ze goed moet kauwen. Brok is veel makkelijker weg te krijgen, dat breekt. En aangezien mijn paard ieder jaar aan haar kiezen behandeld moet worden, probeer ik de natuurlijke slijtage zoveel mogelijk te bevorderen. Daarnaast is het natuurlijk ook dat ze het krachtvoer niet zomaar 'hap, slik' weg heeft.

Als tweede reden ben ik het gaan voeren omdat het in verhouding met mijn oude onderhoudsbrok minder eiwitten bevat. Mijn paard krijgt last van haar spieren als ze teveel eiwitten binnen krijgt. Aangezien in de Equi Sanum-muesli's een vrij hoog energiegehalte (het vroegere VEP, weet de nieuwe naam even niet) zit, dacht ik: hoe hoger de VEP, des te minder ik van de muesli hoef te voeren. Dus dan krijgt ze ook minder eiwit binnen.

Nu mijn ervaringen: qua kosten zit ik niet eens zoveel hoger dan wanneer ik brok voerde. In de zomer voldoe ik met een kilogram muesli per dag en 's winters loopt ze op anderhalve kilogram. Het is een smakelijke muesli, mijn paard is er dol op en het ruikt lekker.
Vorig jaar was de eerste winter dat ze qua krachtvoer volledig op Equi Sanum liep (ik ben in januari 2005 met het voer begonnen, dus de eerste helft van de winter heeft ze brok gehad) en het viel me op dat ze voor haar doen mooi kort in de wintervacht zat.
Je ziet dat het paard lekker in d'r vel zit. De vacht glanst, ook 's winters heeft ze een mooie, korte vacht. De problemen met de stijve spieren heb ik ook niet meer gehad. Ik ben er heel tevreden over. Op aanraden van mijn vroegere gebitsverzorger heb ik een jaar voordat ik met deze muesli begon de 'Puur Natuur' geprobeerd. Dat zijn hele granen, maar helaas lustte mijn paard dit niet.

Ik weet een bedrijf die met Friese merries fokken die de Puur Natuur gebruikt, en er hele goede resultaten mee heeft geboekt. De merries zien er uitstekend uit en de problemen met de nageboorte (eraan blijven staan) zijn sterk gedaald. Wel krijgen de paarden een extra vitamine- of mineralensupplementje erbij, aangezien de Puur Natuur niet zoveel vitamines en mineralen bevat.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: ervaringen met Equi Sanum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 08:54

Bedankt voor je reactie, Puera! Ik heb heb inmiddels verschillende positieve ervaringen met Equi Sanum gehoord, ook buiten Bokt. Ik heb momenteel een zak Olympic Endurancemuesli liggen, die heb ik gewonnen op een wedstrijd. Na het wedstrijdseizoen ga ik die eens proberen.

Famke1985
Berichten: 85
Geregistreerd: 07-02-06

Re: ervaringen met Equi Sanum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:01

Ik voer mijn paard ook Equisanum puur natuur, hij doet het er erg goed op, hij zit echt lekker in zijn vel.
Mijn paardentandarts heeft dit voer ook aanbevolen omdat het beter voor het gebit is. Je kunt tenminste zien wat je voert, in brok is het maar afwachten wat er allemaal voor grondstoffen zijn ingegooid.
Ik ben er heel erg tevreden over.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: ervaringen met Equi Sanum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 09:40

Ik voer op dit moment Fyto Gold van Garvo (naast brok) dus mijn paard is gewend aan granenmengsels. Heb al geprobeerd een 'vergelijkend warenonderzoek' te doen met behulp van gegevens op de zak en op internet, maar op die manier kan ik niet 1-op-1 vergelijken omdat gegevens niet 1-op-1 overeenkomen. Misschien toch maar eens een mailtje wagen aan beide fabrikanten.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: ervaringen met Equi Sanum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:12

ik heb beide gevoerd en was over beide tevreden. de fyto gold heeft echt muesli bestanddelen. ik vond het van de equisanum puur natuur wel fijn dat het alleen granen was. nu geef ik havens 5 granen mix, dat is wat goedkoper maar bijna hetzelfde Lachen