Wat voeren aan te dun paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haola
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-09-06

Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 14:35

Onze E-pony moet aankomen!!! Ze is nu veel te mager en je kan alle ribben zien Huilen ! Ik heb ooit gehoord dat maisvlokken helpen, is dit zo? Weten jullie misschien ook nog wat anders?

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:40

je kan maismeel of maisvlokken geven.
en pulpbrokken.die moet je dan wel heel lang laten weken in water voordat je ze geeft.want die zetten echt superveel uit.dus droog geven is niet goed voor ze.
wat voer je haar nu ?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:41

wat voer je nu? en kan er misschien sprake zijn van wormen?
Zorg voor voldoende ruwvoer.

Maismeel zou je bij kunnen voeren.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:42

Is ze ook ongezond of ziek dan? Een mager paard is niet zo mooi maar het kan meestal geen kwaad. Geef gewoon goed voer en goede training, maar ook steeds genoeg tijd voor herstel en rust dan komen er vanzelf spieren op en wat meer gewicht. Een paard 'dikker' voeren heeft zelden een goed effect.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:43

Kijk ook even in andere topics over dit onderwerp. Zijn er al meerdere over geweest.

Christeltjuh

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Emmen

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:51

mischien kun je extra brood geven of iets dergelijks mijn paard was ook te mager en die hebben we extra brood bijgevoerd en hooi en gewoon een beetje extra verwennen met 'gezonde' snoepjes.

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 05:49

Probeer eens Seniores Priores van Subli. Zet erg snel aan maar geeft niet teveel energie. Dit is eigelijk gemaakt speciaal voor oudere paarden met een slecht gebit maar ook paarden die aanhet wisselen zijn en slecht eten kun je het geven. Als extra kun je energie kernmixmix erbij geven
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=3&t=544350

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 07:48

wat voer je nu?

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:02

Mijn paard is op dik moment ook wat mager maar kerngezond. Hij glanst en is actief. Heeft geen wormen enz.
Nog een maandje en dan gaat de snijmaiskuil weer open, dan is hij zo weer op gewicht.
Wat je ook kan doen is controleren of hij zand in zijn darmen heeft. Daar worden ze ook mager van!
neem 5-6 mestballen en doe die in een emmer water. Na een dag ligt het zand op de bodem. Is dit meer dan een thee-lepel, dan kan je hem sand-clear of zo voeren..

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:05

pulp zit niets in, is pure buikvulling,denk dat daar alleen het honger gevoel van over gaat,en niet dat ze er dikker van worden

maismeel en maisvlokken schijnen dikmkers te zijn

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:15

Mijn paard wordt zelfs wat koliekerig (verstopt) van pulp (terwijl het toch goed geweekt is) dus ik voer het liever niet meer. Brood durf ik daarom ook niet in grotere hoeveelheden te geven. Mais lust hij niet. Ik heb nu de Subli EM aangeraden gekregen (zie de link van Zilion hierboven) en ben nog op zoek naar ervaringen daarmee.

Zoveel mogelijk ruwvoer is natuurlijk al een basisvoorwaarde, maar sommige paarden kunnen wel een extraatje gebruiken.

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:17

Bij de paardendrogist hebben ze een middel dat het weight builder. Het zijn gewone kruiden, maar voor mijn pony heeft het echt geholpen! (Het is een arabier die mager was, terwijl ze op 9 kilo voer op een dag heeft gestaan!!!! en ze is altijd netjes ontwormd, maar kwam niets aan, todat ik die kruiden probeerde wonder spul!!)

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:33

Kijk even in mijn topic, staat ook ergens bovenaan. Ik heb echt goede adviezen gekregen.

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:35

gewoon even bij een boer langsgaan, en vraag of je bij hem wat maiskuil kan kopen??! Dit helpt echt.
maar ga ook kijken waarom hij zo mager is, komt hij wat tekort? ontworm je wel goed? Geef hem voor de zekerheid even een vitaminespuit erbij.

haola
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-09-06

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:48

Hij staat de hele dag op de wei en als het gras op is wordt er hooi of kuil bijgevoerd. Ze zijn allemaal optijd ontwormt en zandkoliek kan het ook niet zijn want dat hebben we gecontroleerd (dat met de emmer), omdat een paard van ons dat eens heeft gehad. Ze krijgt 1 kilo biks/muesli met maisvlokken en lijnzaadolie. Dus ik weet t ook niet meer, k zal eens wat van jullie tips proberen, verschillende voedingssupplementen, kijken of er iets gebeurd! Pling ,

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:22

veel hooi bij blijven voeren en eventueel gekookte gerst en lijnzaad geven dat zijn ook goede dikmakers.

en anders zou ik gewoon ( neem aan dat je paardje gewoon beweging krijgt ) misschien eens kijken of je het krachtvoer kan verhogen , het kan zijn dat als je paard te weinig krachtvoer krijgt in verhouding met het werk wat hij doet, dat hij zijn vetreserves gaat verbruiken bij arbeid. dus misschien als je dan krachtvoer bijvoert, word hij weer ietsje voller. dit werkt trouwens niet bij alle paarden hoor , ik ken mensne die gaven hun 3 jarige paard 6kg krachtvoer op een dag en dat beest werd niet dikker of dunner...

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:28

ik heb goede ervaringen gehad met gerst, dat zet namelijk vlees aan en heeft bij mijn paardje zeer goed geholpen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:03

Karin schreef:
Mijn paard wordt zelfs wat koliekerig (verstopt) van pulp (terwijl het toch goed geweekt is) dus ik voer het liever niet meer. Brood durf ik daarom ook niet in grotere hoeveelheden te geven. Mais lust hij niet. Ik heb nu de Subli EM aangeraden gekregen (zie de link van Zilion hierboven) en ben nog op zoek naar ervaringen daarmee.

Zoveel mogelijk ruwvoer is natuurlijk al een basisvoorwaarde, maar sommige paarden kunnen wel een extraatje gebruiken.

heb ik ook op aanraden een tijdje gevoerd. Ik heb het idee dat hij daar de juiste start mee heeft gekregen. Ik ben toen ook van brok veranderd. Heeft nu een groffe brok, dat erg goed gekauwd wordt en dus goed opgenomen. Mijn paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien

Anoniem

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:11

Naast de weidegang nog onbeperkt toegang tot hooi.
Geen kilo's krachtvoer, max 1 kg met evt. maismeel en een flinke scheut zonnebloemolie of ee andere olie aanvullen.

pammy
Berichten: 225
Geregistreerd: 21-11-04
Woonplaats: overijssel

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:36

Wat je ook kan voeren is cavalor probreed.
Is een merrie brok maar kan je ook heel goed tijdelijk aan andere paarden voeren die aanmoeten komen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:17

Ik moet nu voor een ouder paard (20) waarvan de ondertanden naar voren staan 4 kilo biks per dag weken. Merriebrok van Pavo. Daardoor per dag nog wat poeder vit. E.

Ze staan 24 uur per dag op het land.

De veearts die we nu hebben raadde Lucerne aan.

haola
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-09-06

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 14:42

Ze wordt eindelijk iets dikker, maar de winter komt eraan en dan is t gras weer op... Ze krijgen dan wel kuil, ik hoop maar dat ze wat dikker blijft worden. ze krijgt nu biks, gras en hooi, door de biks zit nu muesli en nog steeds maisvlokken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:40

Luzerne, Pavo natures best en Herbasan. Dat wordt het recept voor mijn verzorgpaard.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:05

Mijn paarden hebben de vooral in de winter moeite om op gewicht te blijven.
Ik voer toch hooi in plaats van kuil omdat ik altijd wat huiverig ben voor hoefbevangen paarden en ik voer graag de hele dag door.
Ik voer mijn paarden Herbamix van Mijten als krachtvoer en sinds ze dat krijgen (zo'n drie jaar nu) blijven ze aardig op gewicht.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Wat voeren aan te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:03

Even een vraagje, ik heb ook een te dun paard, kan gewoon mais ook?