Snel last van koliek -> olie geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Snel last van koliek -> olie geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 19:04

In de winter heeft mijn paard snel last van koliek. Ze krijgt nochtans veel "sappig" voer, dus dat haar darmen niet te droog zijn en niet opstoppen.
Dan nog mag ik me per winter aan 2 - 3 koliekaanvallen verwachten,nooit heel erg, maar toch...koliek is koliek, en als het dan eens erger is..
Dus stelde de veearts voor om deze winter 2x in de week een musslie te geven en olie bij te geven zodat haar darmen gesmeerd blijven.

Als ik olie moet bijgeven,welke olie neem ik dan best? Van lijnzaadolie krijgen ze naar het schijnt een mooi velletje van (ook als ze geschoren zijn???)

Groetjes, Evi

Homerun

Re: Snel last van koliek -> olie geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:40

Zonnebloemolie kan ook en ik heb zelf vroeger wel eens maisolie gebruikt.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:40

Mijn paard (ook koliekgevoelig) krijgt dagelijks muesli met een scheut lijnzaadolie. Ze krijgt ook zemelen en in de winter een aantal keer p/w slobber. Sinds ik dit alles ben gaan voeren heeft ze minder vaak last van verstoppingskoliek.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:12

Lijnzaadolie is idd echt ideaal. Wel vrij dure olie, maar werkt echt super. Niet alleen voor de glans, maar ook voor de doorstroming.

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:19

mijn paard krijg elke ochtend en avond een scheut zonnenbloem olie en heeft gen last van z,n darmen
alleen zit wel heel veel vet in ik weet niet of jou paard erg snel dik word anders zou ik lijnzaadolie gebruiken

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:22

1 keer per week lijzaad koken en dat geven.
Werkt beter dan de olie.
Ikzelf geef overigens ook nog elke dag een scheutje zonnebloemolie, maar dat zit dan ook tussen m'n oren. Haha!

Overigens lijkt me dit meer iets voor VS.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:24

Mijn merrie is gevoelig voor verstopping. Op advies van de dierenarts ben ik zonnebloemolie bij gaan geven. Ze krijgt altijd al muesli.

Volgens mijn dierenarts zit er weinig tot niets verschil in lijnzaadolie of zonnebloemolie. Hij zei toen tegen me je moet het zelf weten wat je geven wilt, als jij de portemonnee van de fabrikant wilt spekken door dure lijnzaadolie te kopen moet je zelf weten maarhet is weg gegooid geld vind hij!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:27

Zonnebloem olie is een stuk goedkoper dan lijnzaadolie Lachen

Ik geef altijd zonnebloemolie door de slobber.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:35

Ik zou eerst even kijken welke vorm van koliek je paard heeft.
Om te beginnen kan een kuurtje Sand Clear geen kwaad, koliek kan ook komen van teveel zand in de darmen (opgelopen in de zomer). Heeft je paard in de winter weidegang, staat hij op een paddock, eet hij zand?

Olie werkt heel goed, en is makkelijk toe te dienen. Maar wil je echt een smeerwerking in de darmen zou ik een paar keer per week je paard vers gekookte lijnzaad geven, die zorgt naast een mooi velletje (wat je met zonnebloemolie en lijnxaadolie ook kunt krijgen) ook voor een extra beschermlaagje in de darmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:40

Ik geef ook elke dag een scheutje lijnzaadolie. Zowiezo ook voor de vacht. Hij vind het ook heerlijk die lijnzaadolie, hij likt de emmer altijd helemaal schoon Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:56

Zonnebloemolie is idd net zo goed als lijnzaadolie alleen stukken goedkoper Haha! Wanneer je lijnzaadolie gebruikt moet je er wel op letten dat het eerste persing is. Anders schijnt het een slap aftreksel te zijn.

Ik ken het probleem overigens wel. Mijn 2 jarige is hier ook erg gevoelig voor. Zij krijgt dus heel veel hooi, winterwortelen, muesli en een flinke scheut olie. En een paar keer per week slobber. Zolang ik dat doe gaat het prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:58

Lijnzaadolie wordt ook gebruikt door schilders, echter zit er daar dan al terpentijn doorheen, wat niet zo gezond is voor je paard. Haal daarom je lijnzaadolie bij vertrouwde bronnen.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:00

Ik heb juist geleerd van mn da dat olie juist koliek kan veroorzaken (met name zonnebloemolie). Door de vettige werking kan je paard juist koliek krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:33

Bij mij werd zonnebleomolie , net als bij MISTRAL94, juist door m'n DA geadviseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:38

--> VS

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:45

Haha leuk : lijnzaadolie geven om een glanzend velletje.... Haha!

Nee het is andersom: je geeft lijnzaad voor een gezondere darmwerking en dankzij de gezondere darmwerking wordt de vacht ook glanzender. Pling

Ik zou zo'n paard gekookt lijnzaad geven. Gewoon een pan vol koken, en daar dagelijks een soeplepel van bijvoeren over zijn krachtvoer. Vinden ze lekkerder dan die kantenklare olie en het kost nog aanzienlijk minder ook.

Zelf elke dag een schepje lijnzaad door de yoghurt is trouwens ook heel gezond Ja

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:44

Op de manege bij ons staat een koliekgevoelige pony. Ze eet vrij veel stro en krijgt dus ook elke keer dat ze koliek heeft een verstoppingskoliek. Er is geprobeert haar op houtkrullen te zetten, maar dat at ze net zo hard als het stro. En van houtkrullen kunnen ze een nog gevaarlijker verstoppingskoliek krijgen, nl van de dunne darm ipv de dikke darm.
Dus moest ze weer terug op stro.
Toen heeft ze een hele poos met een muilkorf om gestaan, alleen tijdens etenstijd mocht die af, zodat ze haar voer op kon eten. Een uur tot anderhalf uur nadat ze gevoerd was, kreeg ze die dan weer om. Met de muilkorf at ze nog wel wat stro, maar veel minder dan zonder. Alleen vonden we dat ook niet zo'n prettige oplossing, hoewel de pony er zelf niet onder leek te lijden.
Uiteindelijk zijn we haar op advies van de dierenarts ook olie door haar brok gaan geven. Twee keer per dag een flinke scheut zonnebloemolie krijgt ze nu en sinds ze dat krijgt, heeft ze ook nog maar 1 keer een heel lichte koliek aanval gehad (vlak na de feestdagen, waarschijnlijk een combinatie van minder beweging en iemand anders die voerde en waarschijnlijk de olie was vergeten tijdens de feestdagen zijn daar de vermoedelijke oorzaak van).