Sportieve oude KWPN'er. Wat voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnariM

Sportieve oude KWPN'er. Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 19:11

Mijn lieve "oma" en ik rijden nog veel in de bossen. Puur recreatief maar soms zijn we ook zeker wat langer onderweg. Ze kreeg eerst altijd per dag 3 kilo basisbrok en 1 kilo mueslie gevoerd en onbeperkt kuil. Ook stond ze nog een paar uur per dag op het land. Toch blijft ze soms erg magertjes. Ze word altijd optijd ontwormt, dus dat is het niet. Verder is ze gezond en is ze altijd erg vrolijk, maar ze mag wel wat meer aankomen. Ze eet wel vrij langzaam, maar de tandarts heeft haar gebit goedgekeurd.
Ze krijgt trouwens veel kuil, maar laat altijd erg veel liggen, dus in totaal zal ze misschien (als je die kleine hooi balen hebt) 1 plak eten. Ze staat op stro, maar het is niet zo dat ze al het stro op eet. Ze is 1.65.

Is er wat fout aan dit schema en hebben jullie tips??

Cookies

Re: Sportieve oude KWPN'er. Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:04

Je kunt bij de Welkoop senioren voer krijgen van Subli. Dat is speciaal voor die oudjes. Daar zit het ruwvoer al doorheen dus als ze slecht ruwvoer eten dan is dat niet zo erg want ze krijgen het met dat voer wel binnen. Wel hooi blijven geven want het paard moet wat te knabbelen hebben.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 08:52

Ja die wou ik ook gaan proberen, maar ik vind dat ze dan nogal veel krijgt... 5/6 scheppen. Oke het ruwvoer hoef je dan niet meer te geven, maar dan blijft ze toch krijgen voor gewoon het bezig blijven in de stal en het knabbelen natuurlijk.

dikani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:01

Hoi Anya,

Ik heb zelf ook een kwpn'er die op leeftijd is, een 21 jarige merrie. Fanatiek rijden doe ik niet echt meer maar nog wel lekker rustig aan in de bak of buiten.
Ze krijgt van de stal 3 keer een 1/3 sportbrok en zelf geef ik haar een kilo Equiral STRUCTUURMIX.
Dit laatste geef ik haar al ruim 2 jaar en ik ben er heel erg over te spreken! Sinds ik dit ben gaan geven is Didi een stuk dikker geworden (ze is nu zelfs aan de stevige kant Haha! ) , heeft ze veel meer energie en zit ze heel mooi dun in haar vachtje en niet te vergeten glimt ze als een spiegel!
Ik kan je dit sterk aanraden! Houd je me op de hoogte van je bevindingen mocht je besluiten het te gaan geven?

Succes!
Groetjes,
Barbara en Didi

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:05

En als je ander ruwvoer geeft? Misschien vind ie het kuil niet zo lekker.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:06

Ik zou eens slobber met plantaardige olie proberen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:13

Als je paard nog ruwvoer eet kun je natuurlijk wat minder seniorenvoer geven. Maar als hij het hooi niet meer/nauwelijks eet, dan zul het toch aan moeten vullen. Ze hebben dat ruwvoer toch hard nodig. Mischien kun je luzerne bijvoeren, dat gaat vaak makkelijk dan hooi eten. Mijn pony vrat ook geen luzerne meer, maar wel nog een beetje hooi. Hij krijgt 3 scheppen seniorenmix op een dag. En daarnaast heeft hij onbeperkt hooi. Daar knabbelt ie dan wat aan. Wat er 's avonds nog over is dat gooi ik in de trog voor de rest van de paarden, en Ponto krijgt 's avonds weer een verse bak met hooi.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 13:52

Bedankt voor de reactie's. Ander hooi/kuil is al vaak geprobeerd, maar het maakt geen verschil. Ik ga toch maar eens die Subli halen en anders probeer ik de andere tips. Bedankt!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:24

dikani schreef:
Hoi Anya,

Ik heb zelf ook een kwpn'er die op leeftijd is, een 21 jarige merrie. Fanatiek rijden doe ik niet echt meer maar nog wel lekker rustig aan in de bak of buiten.
Ze krijgt van de stal 3 keer een 1/3 sportbrok en zelf geef ik haar een kilo Equiral STRUCTUURMIX.
Dit laatste geef ik haar al ruim 2 jaar en ik ben er heel erg over te spreken! Sinds ik dit ben gaan geven is Didi een stuk dikker geworden (ze is nu zelfs aan de stevige kant Haha! ) , heeft ze veel meer energie en zit ze heel mooi dun in haar vachtje en niet te vergeten glimt ze als een spiegel!
Ik kan je dit sterk aanraden! Houd je me op de hoogte van je bevindingen mocht je besluiten het te gaan geven?

Succes!
Groetjes,
Barbara en Didi

mij lijkt die structuur mix voor jouw een goede oplossing Knipoog