veel teveel biks op, en nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

veel teveel biks op, en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 09:05

hoi
ik kwam vanmorgen op stal en wat trof ik daar aan???3 of 4 verscheurde zakken brokken, pablo had de stal open gekregen en is lekker gaan eten, vanmorgen lag ze met haar volle pens lekker te slapen....
maargoed ik zou dus eigenlijk concours met haar hebben in hummelo, 11/2 uur rijden met de trailer, leek me niet echt handig want stel dat ze onderweg koliek krijgt?
ben dus thuis gebleven en heb een rustig buitenritje met haar gemaakt, ze was verder heel vrolijk, ook geen koliekverschijnselen etc etc
heb ik zo goed gehandeld of had ik toch wel kunnen rijden?
heb wel direct de veearts gebeld en die raade ook aan om thuis te blijven..
ik ben benieuwd of iemand van jullie hetzelfde wel eens heeft meegemaakt en hoe dat toen verliep.koliek of geen koliek?later nog klachten enz enz.

Nyncke

Re: veel teveel biks op, en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:16

Je hebt er zeker verstandig aan gedaan niet op wedstrijd te gaan. Van zich overvreten kunnen ze goed ziek worden en dat is niet iets wat je kunt gebruiken als je van huis bent. Gelukkig dat er niks ernstigs is gebeurd, maar houdt haar nog wel even extra goed in de gaten vandaag en morgen; i.v.m bijvoorbeeld spierbevangenheid of alsnog koliek. Ook verstandig van je dat je je veearts meteen om advies hebt gevraagd!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:18

Ik denk dat je er inderdaad heel goed aan gedaan hebt.
Alle energie en bloedtoevoer van je paard gaat nu vooral naar de maag en darmen, om het eten te verteren.
Wedstrijd rijden zou er zeker geen goed aan gedaan hebben, je zou waarschijnlijk toch niet goed gereden hebben.
Hou haar de komende dagen nog maar even in de gaten. Ik denk niet dat er nog problemen kunnen komen. Rustige beweging is wel goed.
Had ze 4 zakken leeg gegeten??? Of van alle zakken een beetje?

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 13:21

oke bedankt voor de reactie's!!
nee ze heeft niet alle 4 zakken leeggegeten, er lag nog een hele berg, maar ik heb dus geen idee hoeveel ze wel heeft gegeten!!misschien maar 5 kilo, of 10 of meer geen idee??
heb wel een buitenritje gemaakt en ze was super vrolijk en mega druk!!
ik houd het iig nog even goed in de gaten en hopen dat het goed blijft gaan!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:23

Kan ze in een (niet al te vette) wei of paddock? Te veel krachtvoer kan nadelig zijn voor de spierfunctie, maar als het paard in beweging blijft, dan wil dat nog wel eens meevallen.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:36

Ik heb het zelf ook wel is gehad, was hij uitgebroken uit de stal en ook aardig wat kilo's (denk ik) bix opgegeten. Ik heb hem gewoon buiten gezet in een kalere weide en het is prima verlopen, zelf geen diaree ofzo.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 13:50

ja ik heb haar vanmorgen in de bak gezet en denk dat de eigenaar haar inmiddels in het land heeft gezet, dus iig niet op stal!!staat wel wat gras op de wei maar niet extreem, gewoon wel goed denk ik!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:51

Nou als het paard nu nog geen problemen heeft dan komen die ook niet meer, omdat biks een snelle voedingsstof is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:22

Mijn paard is ook eens een keer ontsnapt uit zijn stal (hij stond er net 2 dagen op die nieuwe stal) en heeft toen zeker een halve zak muesli gegeten. We moesten hem toen de hele dag in de paddock zetten zonder eten, wel water. Heb toen s avonds gereden. Hij heeft er verder niks van gekregen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:24

Een teveel aan eten kan wel hoefbevangenheid veroorzaken

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:32

maar dit heeft met fructaan te maken en dat zit niet in biks

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:48

quinoa schreef:
Nou als het paard nu nog geen problemen heeft dan komen die ook niet meer, omdat biks een snelle voedingsstof is.

Wat bedoel je met 'een snelle voedingsstof'? Voedingsstoffen, dat zijn de elementen die in biks zitten, biks is zelf geen voedingsstof.

Als biks een 'snelle voedingsstof' zou zijn, zoals jij dat noemt - wij noemen dat 'licht verteerbaar'- dan zou dat het ideale voer zijn om aan endurancepaarden te geven tijdens de vetgates (tussentijdse rustpauzes in een wedstrijd). Kunnen ze daarna zo hup, de wedstrijd weer in. Maar dat is biks absoluut niet, dus wordt het daar niet gevoerd (muesli daarentegen is wél licht verteerbaar). Er wordt niet voor niets aangeraden om een uur te wachten met arbeid na het voeren van biks.

Hier zie je wat een combinatie van te veel koolhydraatrijk voedsel en te weinig beweging met een paard kan doen: viewtopic.php?f=11&t=643892&p=18004860#p18004860

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:57

Karin schreef:
quinoa schreef:

Biks wordt veel sneller opgenomen en verteerd dan bijvoorbeeld hooi, biks is min of meer al wat voor verteerd. Dat bedoel ik met snelle voedingsstof

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:03

Vorig jaar heeft mijn toen hoogdrachtige merrie zich ook volgevreten met biks. Ze had minimaal zeven kilo naar binnen gewerkt. Van de dierenkliniek kreeg ik het advies om haar juist de hele dag op stal te houden en geen beweging te geven. Rust zou het verteringsproces bevorderen in tegenstelling tot beweging. De hele dag hoorde ik enorm gerommel in haar buik, maar het is helemaal goed afgelopen. Ze heeft geen last gehad van koliek of bevangenheid.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:08

Zo'n volgevroten dier kan het beste in een bak of stal staan zonder enig voer, misschien wat knabbelstro of oud hooi. Vind ik.
Komende paar dagen op heel weinig eten houden, zodat al die voedingsstoffen van nu opgebruikt en verteert raken en niet zich ophopen in het lichaam.
Het kan met een sisser aflopen, maar koliek is ook denkbeeldig.
bij lichte koliekverschijnselen dus zeker wel je DA bellen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:11

quinoa schreef:
Biks wordt veel sneller opgenomen en verteerd dan bijvoorbeeld hooi, biks is min of meer al wat voor verteerd. Dat bedoel ik met snelle voedingsstof

Ah, op die manier. Zoals junkfood, zeg maar. Maar (grote) hoeveelheden biks vallen wel als de spreekwoordelijke steen op de maag en dat doet hooi niet. Sterker nog: hooi kunnen paarden de hele dag door eten zonder dat ze daar last van krijgen. Bij biks is dat wel anders.

Dat van die verplichte rust bij het paard van Hobby vind ik heel typisch. Ik heb zelf nogal snel last van mijn darmen als ik 'zwaar getafeld' heb en ik kan er de klok op gelijk zetten dat ik het meeste last heb als ik lang aan tafel blijf zitten of direct na het eten naar bed ga (dus rust neem). Ga ik na het eten direct rustig bewegen, dan verteert die overdosis voedsel (bij mij iig) veel beter en dan is de kans op krampen het kleinst. Maar misschien werkt dat bij paarden anders? In ieder geval heeft een vroegere pony van ons ook eens de voerton geplunderd en de DA adviseerde ons toen om rustig met hem te gaan rijden, veel te stappen en vooral niet op stal te laten staan. Maar misschien hebben DA's daar verschillende visies op?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:42

Karin schreef:
quinoa schreef:

Ah, op die manier. Zoals junkfood, zeg maar. Maar (grote) hoeveelheden biks vallen wel als de spreekwoordelijke steen op de maag en dat doet hooi niet. Sterker nog: hooi kunnen paarden de hele dag door eten zonder dat ze daar last van krijgen. Bij biks is dat wel anders.

Dat van die verplichte rust bij het paard van Hobby vind ik heel typisch.

Ja daar heb je gelijk in dat veel biks als een bom op de maag valt, maar na een paar uur is dit alweer door naar de darmen omdat de maag er eigenlijk weinig werk aan heeft en is het gevaar dus ook vrij snel geweken, en komt het al vrij snel door de darmen weer naar buiten.

En inderdaad ik werk zelf op een dierenartsen praktijk en daar zeggen ze juist rustig bewegen, dus niet gaan rijden ofzo maar gewoon lopen in een paddock o.i.d., bij koliek paarden moet je ook altijd wandelen.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:01

Toen ik dat meemaakte zei de da dat ik ( beter gezegd t paard) door het oog van de naald was gekropen. Dat paard heeft toen volgens da veel geluk gehad.

Wanneer ik het nu mee zou maken, zou ik hetzelfde gedaan hebben al swat jij deed, rustig werken.

Wel paar dagen in de gaten blijven houden, succes!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:27

@ Karin, ik vond het destijds ook vreemt dat ze niet bewegen mocht. Mijn eerste ingeving was ook om het paard rustig aan de hand te laten stappen. De dierenarts heeft mij uitgelegd dat tijdens het bewegen de spijsvertering stop wordt gezet (dat is ook de reden waarom sporters tijdens het sporten speciale voeding tot zich nemen die snel opgenomen wordt en niet eerst via het verteringskanaal hoeft). Wil je dus een snelle spijsvertering, dan heeft een paard of mens na het eten rust nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:07

Nouja, in die zin is het wel te verklaren wat de DA zei.
Net als dat je zelf op een volle maag gaat sporten of iets; je spieren hebben om te kunnen functioneren zuurstof nodig, het verteren is ook al een behoorlijk proces, op die manier zou je dat als stopzetten kunnen zien, vanwege die zuurstof'transpo'rt' naar de spieren. Rijden is idd dan niet goed, maar gewoon lekker in de paddock, dat een paard zelf aan kan geven hoe of wat, of even stappen, dat lijkt me geen eens zo gek. Maarja, wie ben ik dat te zeggen Knipoog ?

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:06

Een van mijn paarden is ooit opgenomen geweest in een kliniek ( een van de betere) voor spijsverteringsproblemen en daar zijn ze juist om het uur het paard gaan longeren. Juist omdat de darmen dan op gang komen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:08

Miirthe schreef:
Nouja, in die zin is het wel te verklaren wat de DA zei.
Net als dat je zelf op een volle maag gaat sporten of iets; je spieren hebben om te kunnen functioneren zuurstof nodig, het verteren is ook al een behoorlijk proces, op die manier zou je dat als stopzetten kunnen zien, vanwege die zuurstof'transpo'rt' naar de spieren. Rijden is idd dan niet goed, maar gewoon lekker in de paddock, dat een paard zelf aan kan geven hoe of wat, of even stappen, dat lijkt me geen eens zo gek. Maarja, wie ben ik dat te zeggen Knipoog ?

Tussen flink aan het werk zetten en lekker laten scharrelen in wei of paddock zit idd wel een verschil IMO. Lachen

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:13

@karin Jaa dat vind ik ook
stappen is wat anders dan je paard zeer intensief te gaan rijden.
kwartiertje stappen kwartiertje rusten kwartiertje stappen kwartiertje rusten , half uur stappen , half uur rusten en zo steeds opbouwen en rusten lijkt mij geen slechte oplossing .

na beweging komt de spijsvertering goed op gang.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:48

Inderdaad, juist een beetje beweging zorgt voor het opgang komen van de darmmotiliteit (dat is precies de reden waarom met (verstoppings)koliekpaarden elk uur een minuut of 10 gestapt wordt). Kortom, lichte beweging, in de bak laten scharrelen, etc is imo beter dan op stal laten staan.
Zou inderdaad wel even een paar dagen weinig tot geen brok geven (uiteraard wel hooi!) en dat langzaam weer opbouwen naar normaal.
Je hebt er naar mijn mening verstandig aan gedaan je concours af te zeggen, dan had je namelijk wel volledige inspanning gevraagd aan je paard en dan wordt de bloedtoevoer richting maagdarmkanaal inderdaad verminderd.