Paard echt aan de magere kant!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Paard echt aan de magere kant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 13:29

Hoihoi!

Ik verzorg een paard die ik zelf voer en zelf hooi en stro geef. Ik rij haar iedere dag, en 1 x in de week echt intensief. Maar ze blijft gewoon mager, ze krijgt krachtvoer (gewoon onderhoudsbrokken) en hooi. Maar je kan dus heel goed de ribben zien van veraf en als je dichterbij komt zie je ze dat ze een beetje inzakt bij de lenden.. Wormenkuur heeft ze 2 maanden geleden gehad, voor de zekerheid nog 1 geven? Ik zie verder geen wormen in haar mest. Kan iemand me hiermee helpen?

Groetjes, Michelle

Aureej

Re: Paard echt aan de magere kant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:37

Mijn pony is in de wxinter heel mager en ik geef dan voor te verdikken een beetje maisolie in zijn eten!! dat werkt echt heel goed! ook heb ik hier op bokt gelezen: Als je een handje pulp weekt met veel water, het een nacht laat staan en daar bv een handje brok of muesli door heen roert, gegarandeerd dat je haar na een paar dagen al ziet groeien. Ik heb deze week s'ochtends en s'avonds een handje geweekte pulp gegeven en ik zie nu al na 5 dagen dat hij voller is geworden. Echt een aanrader. Er zit verder geen voeding in, je kunt het ook als extra voeding geven.
Veel succes ermee!

Aureej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:41

Aureej Bericht onderwerp: Re: Ribben tellenGeplaatst: Vandaag 13:41

Posts: 24 Ik geef mijn pony in dewinter maisolie en werkt goed, ook heb ik gelezen op bokt:
Als je een handje pulp weekt met veel water, het een nacht laat staan en daar bv een handje brok of muesli door heen roert, gegarandeerd dat je haar na een paar dagen al ziet groeien. Ik heb deze week s'ochtends en s'avonds een handje geweekte pulp gegeven en ik zie nu al na 5 dagen dat hij voller is geworden. Echt een aanrader. Er zit verder geen voeding in, je kunt het ook als extra voeding geven.
Veel succes ermee;)

Nu weet ik wel niet zeker of dit werkt hoor! Ik heb het maar gelezen! Maar ik heb wel gehoord dat er veeeeeeeel water bij moet en goed laten weken! Maar ik verkies nog altijd maisolie! Knipoog zou ik ook doen..ik weet echt niet of dit werkt hoor..Haha!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 18:56

Ik heb nieuwe brokken gekocht en daar zit mais in en nog wat spul, kan ik gewoon zo aan haar geven en een goede plaatsvervanger van krachtvoer. (volgens de vrouw in de winkel). Nu maar hopen dat ik over een weekje verschil zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:49

In welke hoeveelheden voer je hooi/stro/brok uitgedrukt in kilo's?
Wordt de pony ontwormt volgens schema?
Komt er eens per jaar een tandarts z'n gebit checken (eet hij moeilijk? Biks uit z'n mond laten vallen etc.)

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:07

Als je je paard voldoende kracht - en ruwvoer geeft (vooral meer krachtvoer als hij aan de magere kant is) moet dit goedkomen. Geef een scheutje zonnebloemolie door het voer voor glans.
Hoeveel brok geef je je pony per dag?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:21

Ik zou zowiezo voor de winter onbeperkt hooi geven.
En inderdaad even de tanden laten controleren.
Hoeveel brok geef je?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:32

Tanden controleren, eventueel dierenarts even laten kijken en op zijn advies misschien nog een wormen kür geven. Meer hooi geven en ipv meer krachtvoer slobber, bieten- of maispulp bijgeven. Het ene paard heeft meer nodig dan het ander. Lachen

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 15:33

Veearts en paardentandarts hoeven niet te komen van de eigenaar. Hij weet alles zelf al (helemaal niet). De pony wordt elke 2 maanden ontwormt en als ze eet laat ze niks vallen maar is juist alles snel op.
Aldewereld: Ze glanst wel goed, ze ziet er lekker uit, alleen ze is gewoon mager.
Solvej: Ik zal haar meer hooi geven Lachen
Voer is ongeveer een driekwart schep voor het rijden en een halve schep na het rijden en gewoon hooi tussendoor. En van het stro knabbelt ze ook gewoon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:02

hoeveel en hoe vaak hooi krijgt het paard?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 19:18

Gewoon heel veel zodat ze er de hele nacht mee doorkan of als ze de hele dag op stal staat, de hele dag. Moet ik haar ook op de wei hooi geven?

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:40

mais schijnt idd een dikmaker te zijn Lachen

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:57

Kheb haar nu ook op de wei hooi gegeven en als ze vanavond door de eigenaar terug word gezet op stal, heeft ze daar ook nog een berg hooi liggen.. Lachen

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:59

Michellkuh schreef:
Hoihoi!

Ik verzorg een paard die ik zelf voer en zelf hooi en stro geef. Ik rij haar iedere dag, en 1 x in de week echt intensief. Maar ze blijft gewoon mager, ze krijgt krachtvoer (gewoon onderhoudsbrokken) en hooi. Maar je kan dus heel goed de ribben zien van veraf en als je dichterbij komt zie je ze dat ze een beetje inzakt bij de lenden.. Wormenkuur heeft ze 2 maanden geleden gehad, voor de zekerheid nog 1 geven? Ik zie verder geen wormen in haar mest. Kan iemand me hiermee helpen?

Groetjes, Michelle

Mijn nieuwe merrie heeft dit ook ! Ze staat al een tijdje bij ons op stal, word elke dag ongeveer mee gereden, en krijgt 2 scheppen PAVO Energy-control & 2 scheppen PAVO kruidenmelange. Maar wel niet zoveel hooi... En ze blijft ook zo mager, ribben kan je ook zien, en aan de lenden ook helemaal ingezakt... Ik volg dit dus ook ff Lachen

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:29

Mijn paard is nog te mager geweest van teveel wormenkuur, dit is dus ook niet goed!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:32

Mijn paard is zeer langgelijnd, ze is 1.66m en volgens de dekenmatentabel zou ze 1.95m ruim moeten passen, maar ze moet toch echt 205m hebben. Hierdoor is ze moeilijk mooi te houden omdat ze het gewicht echt verdeeld, toen ze hoogdrachtig was, geloofde niemand dit. Ze staat 24/7 op de wei, dus ze kan de hele dag gras eten, verder krijgt ze 2x daags 1 a 2 plakken hooi bij en ze krijgt 6 kilo basisbrok. Ik rij haar 5 x per week redelijk intensief. Over het voer krijgt ze 2 x daags een eetlepel lijnzaadolie bij, wat heel vet is. Ze ziet er nu redelijk uit, maar je kunt nog steeds de heupen een beetje zien, die zijn wat ingevallen. Gelukkig krijgt ze door het rijden wel spieren en lijkt het nog wat. Als jouw paardje dus ook langgelijnd is, zal je dus meer moeten gaan voeren dan volgens het standaard voerschema.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:14

Ik heb dit ook gehad, mijn pony wordt nu gelukkig weer wat dikker. Ik heb haar gewoon een keer extra ontwormt, voor de zekerheid, ze heeft een vitaminespuit gehad en ze krijgt 1.5 schep Pavo Energie Control (2 als ik intensief gereden heb), 1 schep Pavo Kruidenmelange en 1 schep Maismeel plus een klein scheutje zonnebloemolie.