te dik van stro????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hildetc

te dik van stro????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 16:45

mijn paard staat al bijna 3 maanden op stal ivm een peesblessure. nou stond ze wegens een tekort aan stro op vlas de eerste 2 maanden. ze was toen gewoon gezond, nu ze ongeveer sinds een maand weer op stro staat wordt ze steeds dikker, terwijl ze niet anders gevoerd wordt en ze nog steeds op stal staat. ze eet wel van het stro, maar niet zo dat haar hele stal leeg is de volgende dag. kan het van het stro komen of is het gewoon toeval???

Parce

Re: te dik van stro????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:47

Het zal een combinatie zijn van te weinig beweging (ivm de peesblessure) in combinatie met stro eten.
Ik ga er tenminste vanuit dat je paard voor de peesblessure genoeg beweging kreeg om goed in het vel te blijven. Daarnaast zet stro behoorlijk snel aan, dus dat zal ook zeker de oorzaak zijn dat je paard dikker geworden is.

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:51

Optie om hem eventueel op zaagsel/vlas te zetten?

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:27

Waarom kun je hem dan niet op vlas houden als dat zo goed ging? Het is inderdaad zo dat ze zonder beweging en het eten van stro sneller dik worden. Ik zou hem dan gewoon weer op vlas zetten als ie steeds dikker wordt.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:36

Iepoetjuh schreef:
Waarom kun je hem dan niet op vlas houden als dat zo goed ging? Het is inderdaad zo dat ze zonder beweging en het eten van stro sneller dik worden. Ik zou hem dan gewoon weer op vlas zetten als ie steeds dikker wordt.

stro gaat ook een beetje de verveling tegen en is een heel stuk goedkoper. ze staat er prima op!

heb even met de stalbaas gesproken die ze ook voert en gevraagd of ze even iets minder willen voeren. Hij zei dat hij mijn paard goed voert, oftewel hij was mijn paard meer aan het voeren (grote kans dat dit de oorzaak is geweest Haha! ). lief bedoeld, maar ze wordt nu weer teruggezet in voer en dan komt het helemaal goed denk ik. hopelijk mogen we over 10 dagen ook weer aan het werk en dan zal het weer helemaal goedkomen.

@aldewereld: ja is ook de combi denk ik hoor! maar hopelijk gaat het weer heel snel goedkomen als ik haar weer kan rijden. (hoop dat ik op de 30e weer mag beginnen, anders moet ik nog 6 weken uitzitten) ze werd hiervoor idd 6 dagen in de week minstens gereden of gelongeerd en dan opeens naar stalrust dan kom je ook wel aan. t was alleen gek dat dit pas na 2 maanden begon te gebeuren. maar dat blijkt dus te komen van de te lieve stalbaas die ze goed wil voeren (ze mocht niets tekort komen zei die wel lief bedoeld!!!)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:57

Van stro krijgen ze eventueel een bolle buik, maar dik worden ze er niet van. Lekker stro laten knabbelen, verder arm hooi en nauwelijks krachtvoer (handje voor het lekker). Als een paard boxrust heeft, verstookt het helemaal niets en moet je er dus ook niets instoppen. Zeker met een beenblessure wil je niet dat ze onrustig of zwaar worden.
Als de stalbaas het paard een beetje wil verwennen, laat hij dan vaker op een dag een kleinere portie hooi geven, daar heeft je paard het meeste aan.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:00

Mijn paard eet z'n halve stal inderdaad leeg, maar ben bang dat als ik hem op iets anders zet dat hij zich verveelt.

De buik kan misschien boller worden inderdaad maar naar mijn mening worden ze er niet echt dik van

Emmiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:27

Mijn vriendin spoot altijd wat eucalyptus over het stro... Is niet giftig ofzo! Hierdoor blijven ze er wel aan knabbelen maar minder dan normaal... Misschien ook een bal in de stal hangen voor de verveling?

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:37

als je paard weinig beweging krijgt, werkt stro als opstopping in de darmen. gewoon hooi geven dus!

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 16:49

chicolover schreef:
als je paard weinig beweging krijgt, werkt stro als opstopping in de darmen. gewoon hooi geven dus!

ze eet niet de halve stal leeg hoor! en krijgt gewoon hooi. t lag echt aan het voeren, want ze wordt al iets dunner!!! maar is wel iets om in de gaten te houden, want dat wist ik idd niet. ik hoop dat ze na woensdag weer aan het werk mag, dat zou helemaal mooi zijn!!!

Josjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:26

Ik ken ook paarden die stro eten, maar ze worden er niet dikker van naar mijnn id hoor. Maar in jou geval... Als hij op vlas gewoon op gewicht was en nu hij op stro staat dikker word, moet dat wel de reden zijn.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:20

Als je paard stil staat wordt de darmwerking straget/minder. Stro is een heel stug ruwvoer. Samen met die tragere darmwerking hoopt dat dus op in de darmen, waardoor ze er dikker uit komt te zien. als ze verder goed poept, zou ik me er niet te druk om maken. Als ze straks weer lopen kan, wordt de zaak van zelf weer geactiveerd.