paard met schimmel, hoe weerstand te verhogen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

paard met schimmel, hoe weerstand te verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 21:12

Mijn paard heeft een schimmelinfectie. Ik heb haar nu 3 maal gewassen met Imaverol, maar ik zie nog geen verbetering. Nu is het ook zo dat ze een veulen van 5 maanden heeft en door het zogen ook wat onder haar gewicht is komen te zitten. Ik vermoed dus dat haar weerstand wat verlaagd is hierdoor en dat ze daardoor ook minder weerstand heeft tegen de schimmel. Ze heeft al de nodige extra's gekregen de afgelopen tijd en zit al weer bijna op haar gewicht, maar toch...
Wat zou ik eventueel kunnen doen om haar weerstand te verbeteren en/of de schimmelinfectie te bestrijden?

stroo

Re: paard met schimmel, hoe weerstand te verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:21

een vitaminestoot geven

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:29

Mijn paard heeft hier ook veel last van gehad. Alleen heel consequent blijven wassen met Imaverol help (ook alle dekjes, dekens etc.). Je kunt ook alleen de plekken wat vaker behandelen. Wat erg goed helpt is veel in de zon zetten... (maar ja, dan moet die er wel zijn). Verder hebben ze bij de paardendrogist.nl een aantal middeltjes die zouden helpen om te zuiveren. Zelf heb ik van de dierenarts ook een keer een granulaat (korrels voor door het voer) gekregen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:31

Als ze er zoveel last van heeft zou ik de veearts Insol laten spuiten. Dat spuit je met een basis- en herhalingsenting, en bestrijd een huidige schimmelinfectie, en bouwt daarnaast enige resistentie op, ihkv herbesmetting.

En als imaverol geen effect heeft, laat dan eens onderzoeken of het niet stiekem toch een bacteriële infectie is. Wij hebben ook eens een schimmeluitbraak op het bedrijf gehad waar ik toen werkte. Bleek na weken tobben toch een bacterie te zijn en toen waren we er ook binnen een week vanaf Frusty Sindsdien was ik om en om met betadine en imaverol, om dergelijke grappen uit te sluiten.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:28

De weerstand in zo''n geval is heel goed te verbeteren met een kuur Haemolytan 400 van Equistro

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 17:26

Bedankt voor de tips! Ik zal haar sowieso van de week ook eens gaan wassen met betadineshampoo. Als ik nu niet snel verbetering zie zal ik de veearts laten komen. En ik zal eens kijken voor een voedingssupplement. Die haemolytan 400 klinkt wel goed.
Omdat de plekjes vooral onder het zadel zitten, waaronder vooral een grote plek op haar schoft, rijd ik maar even niet. Ik longeer haar wel een paar keer per week en verder staat ze als het goed weer is lekker op de wei.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:06

Mijn pony kreeg een schimmelinfectie nadat ik hem gekocht had (verandering van stal, voer, eigenaar, paarden, omgeving... en waarschijnlijk dus verlaging van weerstand).

Ik heb hem 5x gewassen met immaverol, steeds met 3 dagen ertussen. De aangetaste plekken bleven uiteraard wel zichtbaar, maar de infectie breidde zich niet uit. Ik heb hem tevens 2x een halve vitaminestoot gegeven, met 10 dagen ertussen.

En uiteraard alle spullen behandeld om nieuwe besmetting te voorkomen, want schimmels zijn zeer hardnekkig.

Bij twijfel gewoon je DA raadplegen. Die heeft er per slot van rekening voor gestudeerd. Succes!

Lief_katje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:31

Weestandcompostitum van de Groene Os helpt super.
Verder kun je denken aan de Opkikker van de paardendrogist of de drainage compositum van de groene Os deze laatste heeft een reinigende werking van binnenuit.
Kijk eens op www.paardendrogist.nl Imaverol is een syptoombestrijding en werkt erg goed. Maar om het in de toekomst te voorkomen kun je eraan denken om eens in de zoveel tijd (lees eens in de 2 maanden?) een weesstandverhoger te geven.
Verder is zo'n Insol spuit niet effectief op het moment als de weerstand van jouw paard erg laag is. Dan is de kans erg groot dat de spuit niet aanslaat en dat is erg zonde.
Dus voordat je "in-ent" tegen schimmel moet je er wel voor zorgen dat ze dus een goede verhoogde weerstand heeft opgebouwd.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:05

Vitaminestoot geven (eenmalig) en zeewier bijvoeren. Ik zweer bij zeewier...

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:59

Is er al verbetering bij je paardje dan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:01

Ik dacht direct aan Opkikker, een supplement van NAF, oa dus verkrijgbaar bij de Paardendrogist. Of Jordenshippo.
En zeewier is zeker goed spul; of een aanvullend/volledig kruidenmengsel, doen veel paarden het goed op Lachen . Of je kan gewoon kijken naar een vitamiensupplement en die als kuur gebruiken, heeft véél meer effect dan één keer zo'n vitaminespuit.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 14:01

Bedankt allemaal voor de heel bruikbare adviezen. Ik heb nu 4 x gewassen met Imaverol en 1 x met betadineshampoo. De plekken op haar rug, waar het het ergste was, heb ik ook nog ingespoten met propolistinctuur en ik geef haar nu even iedere dag wat vitaminepoeder door het eten.
Ik zie nu een duidelijke verbetering: ik voel geen schilfertjes meer. Ik blijf het goed in de gaten houden maar ze heeft eigenlijk nooit last van schimmels gehad. Ik denk dus dat er op zich normaal gesproken niet zoveel mis is met haar weerstand, maar dat het nu even minder is door het zogen van het veulen.
Ik heb altijd wel goede ervaringen gehad met de producten van de groene os bij mijn honden en kat, dus die weerstandscompositum houd ik ook even in gedachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:17

Jep, of bijv. All Septicum (zijn druppels). Ook Mulivitaminencomplex is aan te raden trouwens, dus keuze zat Ja .
Moet je maar eens kijken op www.paardendrogist.nl en dan bij merken producten van de Groene Os.

Succes verder!