Ik heb een onvermagerbaar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Ik heb een onvermagerbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 07:57

Sinds mijn paard op lang gras heeft gestaan, is ze enorm verdikt.

Mede daardoor heb ik haar verhuisd van stal waar ze nu dag en nacht op een schrale wei staat met 5 andere paarden.

Ze krijgen wel hooi bij gevoederd ( aangezien ze nog met anderen staat kan ik dit niet verminderen) en wordt zeker 5x in de week 45 min. intensief gewerkt en toch gaat er geen grammetje vanaf.

Iemand nog een ideetje hoe ik haar vetlaagje eraf kan krijgen.

Armaris

Re: Ik heb een onvermagerbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:01

Ja, de dierenarts laten komen

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 20:16

Dierarts laten komen om mijn paard te laten vermageren??

Die is al geweest en het enige dat die zeggen is niet te veel eten geven Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:14

Tja ik zou zeggen, nog minder voeren. Dat hooi is dan toch nog genoeg voor haar om in haar onderhoud te voorzien. Als je wilt dat ze afvalt moet ze minder krijgen dan ze nodig heeft, zo simpel is het. Kan ze niet zolang vast staan, als de anderen eten?

Ik zou oppassen met meer gaan bewegen, te veel beweging kan gevaarlijk zijn voor een paard met ernstig overgewicht. Je kan beter rustig aan laten bewegen en dan wat langer, dan korte, intensieve training.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:29

Siddieqje schreef:

Een goede dierenarts stelt een dieet voor Clown

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 07:10

De beweging intensiever maken. Veel draven en galopperen want ik geloof dat je aan het rantsoen niet veel kan veranderen als ik het zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:57

Armaris schreef:
Siddieqje schreef:

Een goede dierenarts stelt een dieet voor Clown

Uhu.
Maar ze gaf al aan. Op een schraal land met 5 paarden, waarnaast ze hooi krijgt. Hooi maakt in principe niet dik, maar de buik zet wel uit door al dat ruwvoer. Maarja, geen andere mogelijkheid, dus wat voor opties zag jij in voor een samengesteld dieet Koe ?

Ik zou meer trainen, zoals TheSam al aangaf. Een extra training aan de longe...
Maar bouw het wel op, niet meteen vol gas geven zeg maar. Maar dat zie je zelf ook wel in denk ik Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:10

Ik heb mijn paard 10 jaar, waarvan ze 9 jaar veel te dik is geweest. Iedereen zei altijd dat ik teveel voerde, maar zij kreeg verreweg het minst en onze andere paarden waren altijd keurig in model.
Vorig jaar zomer werd ze hoefbevangen (waar ik altijd al bang voor was met haar overgewicht). Door samenwerking van dierenartsen en de kliniek in Wolvega hebben we ontdekt dat ze insuline resistent is. Ze krijgt geen kuil meer maar wel veel hooi en speciaal voer waar heel weinig koolhydraten (suikers en zetmeel) in zit (Spillers Happy Hoof). Hierdoor heen krijgt ze magnesium van de paardedrogist.
Verder krijgen ze elke dag een strook gras.
Deze combinatie heeft het voor elkaar gekregen om het vet op haar lijf te laten verdwijnen. De speknek en spekbillen zijn al duidelijk minder, maar nog niet weg.

Misschien heeft het bij jouw paard ook een medische oorzaak.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:15

Als al het medische uitgesloten is:

Het enige wat je kan doen is een rantsoen geven.
En dat kan niet als je niet te zeggen hebt hoeveel hooi hij krijgt.

Je zult m dan op een stal moeten zetten waar hij maar een paar uurtjes per dag op een schraal wei'tje komt.
Verder smorgens een klein beetje hooi en s avonds maar een heel klein beetje.
En wel gewoon brok na toebehoren.
Verder gewoon trainen.

Veel galloperen en draven is niet de juiste manier om af te vallen voor een paard.
Een volte nette galop en een nette overgang naar de draf, kost hem meer moeite en energie dan lekker gewoon rondjes galloperen..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:21

Ik ben het niet helemaal met Daantjuhhh eens. Hooi worden ze niet vet van, hooguit een dikke bolle buik.
Laat de brok maar achterwege, in normale onderhoudsbrok zit gemiddeld 30% suiker. Als mensen willen afvallen stop je toch ook eerst met suiker in de koffie en de thee.
Mijn paard krijgt per dag 4 flinke plakken hooi (ca. 8 kilo) en het is een quarter van 1.55 m.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:33

wat versta je onder intensief werk Siddiegje
ik verstao onder intensief werk
aan de teugel lopen stap,draf en galop.
overgangen en tempowisselingen.
je kan ook buitenritten maken vam bijna twee uur

als je paard op stal stond kan je haar op spaanders zetten en het waterbakje afsluiten dat ze alleen be[erkt kan water drinken.
dit doen ze heel veel met paarden die voor de keuring moeten.
je moet Hippostar Horsekwik kopen.
deze brok is eiwit arm en je paard wordt van deze brok niet zo dik van.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 11:38

Onder intensief werken versta ik 45 min. goed dressuren op deftig niveau.

Haar water beperken doe ik niet. Als ze dorst heeft moet ze kunnen drinken, ik weet niet waarom ze door minder water zou vermageren.

Ze krijgt nu echt niet veel eten meer, weinig brok, weinig hooi, wel stro in haar stal.

Dus ik denk dat het enige goedw erken zal zijn.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:51

heel trainingstallen waar paarden keuringklaar worden gemaakt,
de paarden krijgen met een emmer waar 10 liter water in kan en dat is zo`n 4 x per dag totaal 40 liter.
een paard normaal 60 liter per dag, je begin met 10 liter verminderen echt waar paarden vallen er wel vanaf.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 12:36

Ze zijn minder opgeblazen, das gelijk bij ons.

Drink jij 1l water op, dan zie je er ook dik uit. Maar is het water weg, dan zal je geen kg vermagerd zijn vergeleken met voor je die Liter water dronk.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:48

Een dier moet altijd toegang hebben tot drinkwater.

Toen mijn hond niet zindelijk wou worden moest ik het ook gaan afmeten, gevolg, een enorme blaasontsteking. Ik pak nooit meer water af van een dier.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:42

dan moet je paard niet bij een trainingstal keuringsklaar laten maken daar gebeurt het echt wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:37

Nou ik heb er al op meerdere gewerkt en daar gebeurt dat echt niet!!

T zal best zijn dat er plekken bestaan waar ze het wel doen, maar ik zou niet verminderen op water!
Drinken is gezond, voor mens en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:44

Hmm. Mijn Friese merrie loopt met keuringen mee, ze wordt klaargemaakt in de Nieuwe Heuvel, zou toch echt zweren dat ik automatische drinkbakken in de stallen heb gezien Verward
Ik vind het écht volkomen bullsh t, water weghouden. Paard moet kunnen drinken naar behoefte, vet is iets anders dan een bolle buik door hooi/water.
Mijn merrie dus, met ruim hooi en automatische drinkbak werd stermerrie.......

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:35

romeorowan schreef:
Ik ben het niet helemaal met Daantjuhhh eens. Hooi worden ze niet vet van, hooguit een dikke bolle buik.
Laat de brok maar achterwege, in normale onderhoudsbrok zit gemiddeld 30% suiker. Als mensen willen afvallen stop je toch ook eerst met suiker in de koffie en de thee.
Mijn paard krijgt per dag 4 flinke plakken hooi (ca. 8 kilo) en het is een quarter van 1.55 m.

Misschien wordt jou paard alleen plaatselijk dik van het hooi. Van een beetje goede kwaliteit hooi kunnen ze echt wel moddervet worden en dan niet alleen een ronde buik Knipoog Heb een aantal levende bewijzen op stal staan.

Is er niet de mogelijkheid haar apart te houden wanneer de rest gevoerd wordt? Een handje hooi voor het idee en verder niks. Wordt ze te lui wat haver bijvoeren. Maar zo'n caloriearm mogelijk voer geven.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:35

Heb hetzelfde probleem met mijn pony gehad.
Ik heb contact opgenomen met de voerfabrikant en mijn probleem uitgelegd.
Met de vraag hoe kan ik mijn pony laten afvallen?
Hij kreeg toen alleen onbeperkt hooi en gras (mei-juli).
Hij stelde me toch voor omdat de winter toch weer meer vergt en ik op hooi alleen het niet zou redden met zijn dagelijks werk.
Dus ik moest qwattro(mijten) geven 1 maatschep voor een hele dag.Nagewogen is 700 gr
Dit is het soberste voer dat zei hebben speciaal voor koud bloeden die sober moeten gevoerd worden.
Toen kwamen we erbij uit dat het hooi dat die kreeg van veel te goede kwaliteit is .
Dus stelde die voor om wel permanent hooi te geven maar ik zou het kunnen halveren met stro dus dat die heel de dag wat te knabbelen heeft maar in stro zit nagenoeg niks .
En het gras is nu ook aan het verminderen van kwaliteit.
Uiteindelijk heb ik bij onze staleigenaar voor oud hooi van vorig jaar kunnen zorgen.
En is hij toch wel afgevallen.
Maar extra beweging helpt ook.
Maar in principe kan je een paard niet doen afvallen aangezien ze 16 uur per dag eten je kan het wel vervangen door sober voer.
Maar als je al sober voert word het natuurlijk moeilijk.
Sobere paardjes houden is wel goedkoop maar soms veel moeilijker om te voldoen aan hun voerrantsoen als je bij iemand op stal staat.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:21

Ga eens navragen wat voor hooii ze krijgen dan, van sommige hooisoorten worden paarden met aanleg echt wel dik.

En daarnaast ook je brokken minderen.

Je paard is niet voor niets te dik hiju zal dus echt meer eten dan dat hij kwijt kan