Spelt voeren??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Spelt voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 15:36

Vandaag vertelde een hoefsmid bij mij op stal dat spelt (wat je ook in brood kan krijgen) heel gezond moet zijn voor paarden voor zowel de binnen als de buiten kant.

Dat het goed is voor de botten en dat het kraakbeen sneller geneest/hersteld, het moet goed zijn voor paarden met artrose e.d.
Hij vertelde dat de hoeven er sterker van worden en gezond is voor de vacht. Door dat het een natuurlijk product is moet het goed zijn voor zowel de binnen als de buiten kant en de algehele weerstand.

Wie voert dit of heeft er wel eens van gehoord?

zigranta

Re: Spelt voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:22

Hoi
Ik voer zelf geen spelt maar een kennis van mij wilde het ook gaan voeren omdat het heel goed schijnt te zijn volgens mij is ze een beetje geschrokken van de prijs en heeft ze nu iets langer tijd genomen om er over te denken.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:30

Ik geef het al vrij lang.

Mijn ervaring:
Het zorgt voor wat rust in het paarden hoofdje(die niet meer iedere dag gereden kan worden door studie), geen stalbenen meer te bekennen, kan vrij grote hoeveelheden blijven geven zonder grotere kans op maandagziekte.

Alles wat er in moet zitten, zit er in.

Het is beter voor koliekgevoelige paarden en omdat je de ongepelde versie geeft ook nog eens goed voor de tanden...

Wat wil je nog meer? Prijs valt ook wel mee bij mijn maalder in ieder geval. 7 EUR nogwat per twee weken en mijn paard krijgt twee keer per dag een volle schep.

Alleen als ik mijn paard in volle training zet, krijgt hij wel wat sportmix met haver bij omdat hij anders wat extra pit mist. Maar voor het rustige leventje dat hij nu leeft, is het echt een wonderspul.

Ik wil niet meer anders Clown

Ik merk dat mijn grammatica te wensen overlaat(moe), maar het is begrijpbaar, toch? Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:45

Sorry, ik heb geen ervaring, maar wil het zelf ook wel voeren. Weet iemand waar je het kunt krijgen in Nederland?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:50

Geen idee, misschien de bakker vragen waar hij het vandaan haalt?

Ik haal het bij een ouderwetse maalder, die het zelf van een boer gaat afhalen. De grote veevoeder bedrijven eens afbellen(?) maar zeker de kleine niet vergeten...

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 18:56

Word je paard er slomer van of zit er juist niks in waardoor je paard extra energie krijgt?
Geef jij alleen spelt en verder er niks bij? Ik heb een jaarling en zat er aan te denken om het er gewoon bij te voeren, naast zijn biks.
Maar wat doet spelt met je paard, heeft hij t wel nodig of is t gewoon een extra aanvulling.
Waar is spelt allemaal goed voor? Word je paard er dik van?

Ik hoorde weer dat t niet over dreven duur is 12 euro voor een hele grote zak.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:27

@ Wizewo, waar baseer je op dat er alles in zit wat er in moet zitten? Granen hebben over het algemeen een scheve calcium/fosfor verhouding en zijn vrij arm aan mineralen en vitaminen. Je geeft feitelijk alleen meer energie in de vorm van zetmeel.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:56

Op wat de maalder mij zegt(hij weet echt wel waar hij het over heeft):

Er zit juist niks in waar je paard meer energie van krijgt. Het is dan ook geen gewone tarwe(niks mee geknoeit en opgevoerd). Als je dus wat meer traint kan je het met een ander voer combineren om er wat meer pit/ in te houden maar volgens de maalder is dit echt alleen nodig voor de extra pit. Mijn paard dit op dit moment echt luizenwerk heeft, staat gewoon op spelt en voordroog (van een speciale boer die niets knoeit aan zijn gras Vingers aflikken).

De paarden die ik ken en die op spelt staan(ook degene die alleen spelt krijgen en niks erbij ookal krijgen ze zwaar werk) glimmen als een spiegel, vrolijk in gedrag, maar gewoon echt een stuk rustiger. De hengsten van de vrouw van de maalder krijgen ook alleen maar spelt en dat zijn prachtdieren om te zien en super in omgang. Ik weet niet of dat klopt van die scheve verhouding, maar ik heb daar in ieder geval nog geen problemen mee gezien. Komt misschien omdat mijn paard gewoon een mineralenblok in zijn stal heeft liggen, waar hij zelf zijn tekorten mee kan aanvullen Bloos , geen idee eigenlijk.

Volgens mij worden ze er niet speciaal dikker van(weet niet hoeveel jij van plan bent te geven).

Ik denk persoonlijk dat je je jaarling ook gewoon op spelt kan zetten zonder de biks erbij, maar je kunt ook gewoon een mix geven of alleen zijn biks. Echt nodig heeft hij het waarschijnlijk niet, maar het heeft zoveel voordelen. Ik heb hele goede dingen gehoord over koliekgevoelige paarden, paarden met tandproblemen en drukke paarden.

Het is zo dat je niet snel kunt overvoeren met spelt, dus voor een paard dat weinig doet is het wel een fijn gevoel om op wat meer te knabbelen dan een paar handjes sportkorrel, zonder er helemaal tureluurs van te worden.

Ik stond er eerst ook nogal sceptisch tegenover, maar ben op aanraden van mijn lesgeefster ook omgeschakelt naar eerst een mix van spelt een sportkorrel(men neme een zak spelt en een zak sportkorrel, je hoeft niet seciaal een zak mix te gaan kopen) en toen mijn paard minder werk kreeg in overleg met de maalder(die me verzekerde dat het echt geen kwaad kon) gewoon naar spelt.

Wat ik ook gemerkt heb, is dat omdat je de ongepelde versie geeft, moeten ze beter knabbelen, doen ze er langer over. De mijne stopt zelfs halverwege even om "op adem" te komen.

Even in het kort wat ik bij mijn paard heb gemerkt: Minder hoestjes, betere tanden, rustiger eten, spiegelvacht, geen stalbenen, kan zo opstappen en wegrijden als ik een week niet gereden heb (maar dat was ook al mogelijk daarvoor, maar vroeger was hij toch echt drukker en een stuk pissiger omdat hij niet had mogen werken)

mmm, echt structuur en prachtige grammatica is het niet als ik aan het studeren ben, maar je snapt het wel...niet? dan moet je maar even vragen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:58

Maar eigenlijk is het zoals met alle voeders, alleen aan je paard kan je zien of het het juiste voer is voor je paard.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:19

Spelt zit trouwens in dat nieuwe voer van Pavo: Nature's Best Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:35

Hmm, klinkt wel als goed spul. Lachen
Had er dan wel eens van gehoord, maar wist er verder niets over en het klinkt in ieder geval goed. Ga eens wat meer op Google-en en evt. verkooppunten.
Zit het eigenlijk in veel mueslis? Of alleen in die Nature's Best?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:52

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:34

Reactie van voedingsdeskundige uit de BIT op Spelt:

"Spelt bevat meer ruwe celstof en veel minder suiker en zetmaal dan tarwe. Dit geeft een lager energiegehalte.
De voedingswaarde bestaat vooral uit zetmeel en enkele B-vitamines en viatmine E en in mindere mate uit eiwitten.
Ook spelt heeft net als andere garnen een scheve calcium-fosfor verhouding.
Het bevat te veel fosfor. Ik zou grotere hoeveelheden brok niet zomaar vervangen door spelt. Het voeren van granen als enig krachtvoer geeft immers kans op onevenwichtigheden in de mineralen, spoorelementen en vitaminen."

Het geeft dus inderdaad minder energie, je moer er alleen wel voor zorgen dat je paard voldoende vitaminen e.d. ergens anders uit haalt.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:26

@Wizewo, vergeleken met de gewone huis, tuin en keuken brok is elke puurdere vorm van voer een ontzettende verbetering.
In brok zit troep wat balast is voor paarden en het systeem ondermijnt en overvraagt. Dus ik vind het logisch dat je met spelt een verbetering gezien hebt. Maar dat had je misschien ook met een veel betere kwaliteit brok, muesli of granenmix.

@ Algemeen; het gaat niet om hoeveel energie een soort graan bevat, het gaat erom hoeveel verteerbaar is voor een paard.
Haver is het best opneembaar voor een paard. Tarwe is slecht opneembaar, gerst en mais ook, maar door te poffen of te pletten verbetert de toegang tot de zetmeelbron. Daarmee wordt een hoger deel op te nemen en te verteren en dus om te zetten naar energie.

Jaarlingen en twenters pure granen geven vind ik onverstandig vanwege de scheve calcium/fosfor balans. Een opgroeiend dier heeft veel calcium nodig voor de opbouw van het skelet.
Niet rommelen met zijn benodigd deel voedingsstoffen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:35

Goed voor de vacht en hoeven. Het is vaak ook goed voer voor excemers. Scheve calcium fosfor kan je recht trekken met een calciumsupplement of met lucerne.

In NL wordt het in noord Nederland verbouwd in de omgeving van Pieterburen en er is een boerderij in Ommen? die het heeft. Verder zou je aan de natuurvoedingswinkel bij je in de buurt kunnen vragen of ze aan grotere hoeveelheden kunnen komen.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 13:41

jjs schreef:

Jaarlingen en twenters pure granen geven vind ik onverstandig vanwege de scheve calcium/fosfor balans. Een opgroeiend dier heeft veel calcium nodig voor de opbouw van het skelet.
Niet rommelen met zijn benodigd deel voedingsstoffen

Wat zou jij je jaarling dan voeren waar genoeg calcium in zit?En zou t wat zijn om spelt naast zijn biks te geven?

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:01

Jaarlingen en twenters bijvoeren met verschillende dingen ben ik niet zo voor. Uitsluitend een goede kwaliteit veulenbrok in een lage gift (vaak minder dan de helft van wat op de zak staat!).
Belangrijk is een goede kwaliteit ruwvoer. Spelt nog extra naast biks geven lijkt me ook niet zo verstandig, je geeft dan alweer meer energie waardoor je alleen maar vervetting krijgt (en dat is pas slecht voor de ontwikkeling van het skelet, pezen en banden).

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 16:45

Ok....hou ik t maar gewoon bij zijn biks en ze ruwvoer.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:16

jjs schreef:
Jaarlingen en twenters bijvoeren met verschillende dingen ben ik niet zo voor. Uitsluitend een goede kwaliteit veulenbrok in een lage gift (vaak minder dan de helft van wat op de zak staat!).
Belangrijk is een goede kwaliteit ruwvoer. Spelt nog extra naast biks geven lijkt me ook niet zo verstandig, je geeft dan alweer meer energie waardoor je alleen maar vervetting krijgt (en dat is pas slecht voor de ontwikkeling van het skelet, pezen en banden).

Waarpm veulenbrok?
Er zijn toch ook geen speciale grasspritjes voor veulens?
Odin krijgt gewoon een paar handen muesli op en dag, geen speciaal veulenspul Haha!

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:32

Veulenbrok heeft o.a. wat hoger gehalte aan koper, kalk en nog zo wat spulletjes die belangrijk zijn bij het voorkomen van OCD.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:21

Ik ben erg benieuwd naar een artikel wat daar over gaat, daar heb ik nog nooit van gehoord

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:39

@jjs: erg intressant wat je vertelt...het waarom was me nog exact duidelijk, maar het word steeds duidelijker. Maar hij kreeg nu niet bepaald een slechte brok, maar daar kan wel nog steeds te veel ballast in gezeten hebben.

Ik(en de omgeving rondom mij) ben er in ieder geval erg tevreden mee en blijf het gewoon geven, samen met zijn mineralenblok Haha! en ik probeer het wel in de gaten te houden of er niet toch ineens een tekort van het een of ander onstaat.

TS: over je jaarling zal jjs wel gelijk hebben, zorgen die in orde is met zijn benodigdheden Knipoog Wist echt niet van die wanverhouding...Maar heb wel de resultaten gezien van een door wormen compleet te kort gedaan paard. Dat wil je geen dier aandoen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:40

Wizowo, de verhouding fosfor calcium krijgt je paard niet goed met alleen een mineralenblok. Het is algemeen bekend dat als je alleen granen voert, dus ook als het spelt is, je toch een compleet supplement moet toevoeren om die verhouding weer goed te krijgen.

verder een link naar spelt

http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:53

Zelf voer ik mijn paarden een eigen mengsel van granen waaronder spelt, bevalt erg goed, mijn paarden zien er super uit en gedragen zich goed in het werk. Daarnaast krijgen ze weidegang, onbeperkt hooi op stal en hebben ze een mineralenblok.

Omdat je bij een granen dieet een verkeerde calcium/fosfor verhouding hebt krijgen ze pavo vital bijgevoerd door de granen.
Uit een bloedproef, door de DA uitgevoerd en opgestuurd, bleek bij mijn paarden de calcium/fosfor verhouding prima te zijn. Duur is het niet, bloedproef kost +/- €13,= aan je DA ben je meer geld kwijt.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 01:12

Dus; *mijn intresse is ook gewekt Knipoog *

Als je spelt zou gaan voeren aan een paard dat wel geregeld gereden/ gertraind word, dan is het zeker nodig om muesli/ basisbrok bij te voeren.
* Welke van de 2 zou dan meer de verhoudingen in het voer op peil houden?
* Is het broodnodig om dan alsnog calcium supplementen toe te voegen?
* Als ik mijn paard op spelt zou wille zetten, op welke manier zou ik dit t beste kunnen doen? Hij krijgt nu 2 kg brok op n dag. En zn hooi dan nog.

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven. Ik vind dit spul wel erg aanlokkend klinken. Ook gezien ze er langer over doen om het op te eten*mijn paard schrokt nogal en verveelt zich verder snel Lachen *