Krijgt mijn paard niet te weinig eten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

Krijgt mijn paard niet te weinig eten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 20:30

Heb een vraagje over de hoeveelheid voer.

Ik heb een paard KWPN type, geloof holsteiner. van 1,64 meter en redelijk compact gebouwd. Hij is in mei 5 jaar geworden en word elke dag bereden. De ene dag wat langer dan de andere dag. Gaat op buitenrit, springt en dressuurt (of gelongeerd). Word tussen de 30 minuten en uur gereden per dag, op buitenrit iets langer. Staat de hele dag buiten in de wei met inloopstal. Staat met twee andere paarden en hebben samen twee stallen beschikbaar. Nogal grote weide, redelijk wat gras maar staan vaak in de stal (gewoon omdat het daar koeler is en minder vliegen, kunnen ze dus zelf heen lopen enz.

Nou is mijn vraag hoeveel biks zouden jullie hem geven? Hij krijgt nu namelijk ong. 1/3 kilo per dag. Is dit weinig? Hij is niet erg mager ofzo?
Zo ziet hij er nu uit: viewtopic.php?f=53&t=627067

Peet_PaneelJarig

Re: Krijgt mijn paard niet te weinig eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:32

voor een vijf jarige elke dag bereden.. misschien iets teveel van het goeie?? maar dat is niet de vraag van je Haha! ehms... zou em toch wel wat meer voer geven,, jong dier elke dag bereden moet nog spieren ontwikkelen etc.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:39

als hij het er goed op doet dan zou ik het zo laten.
ter vergelijking, mijn fries wordt bijna elke dag wat mee gedaan en die krijgt nog geen halve kg. krachtvoer per dag en zoveel mogelijk hooi.
op dit moment krijgt hij 3 handjes krachtvoer.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:00

Ik vind het zelf erg weinig, maar als hij lekker vol is, zou ik het niet veranderen. Het belangrijkste is veel hooi.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:16

veel goed hooi ..... en mischien een mineralen koek ofzo .... zodat hij toch de vit. binnen krijgt

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:18

Ik zou wat hooi in de inloopstal gooien, en een liksteen erbij voor de mineralen, omdat het vrij weinig biks is.
Ik denk dat de kleine hoeveelheid biks prima kan als er ook nog eens veel gras is Lachen (Ik ga ervan uit dat hij 's nachts wel gaat grazen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:17

Hoeveelheden voer doe je op het oog, niet op een boekje. Als ik de foto's zo zie, lijkt hij niets tekort te komen, dus dan krijgt hij kennelijk genoeg Vork
Zolang hij vrolijk de wereld inkijkt, voldoende energie heeft voor zijn werk en je zijn ribben niet op een afstandje ziet is het gewoon goed en is meer voer eerder schadelijk.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 16:06

Bedankt voor jullie tips.
Hij krijgt geen hooi bijgevoerd alleen als het gras weer kort is. Ze hebben nu net een groot stuk gras erbij dus ze kunnen zoveel; eten als ze willen. Ja 's nachts graast hij ook wel. Zoals vandaag (beetje warm maar weinig zon) staan ze er ook gewoon overdag te grazen.
Ze hebben wel een zoutblok maar daar kijken ze niet naar om.
Ja hij krijgt ongeveer 3 à 4 handjes per dag.
Nou hij loopt niet elke dag maar meestal één dag in de week niet. Ja hij heeft voldoende energie en je ziet zijn ribben niet...
Inderdaad is het kennelijk niet te weinig maar het leek me nogal weinig...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:09

Je kunt inderdaad altijd wat hooi in de stal leggen, dat kan nooit kwaad. Dat doe ik bij die van mij ook, die gaat overdag binnen wat hooi knabbelen als t te warm is.
En je kunt als je dat nodig vind, als ie te weinig energie krijgt bijvoorbeeld, na het rijden wat kruidenmusli kunnen voeren. Dat is altijd goed voor sneller herstel van de spieren.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:16

Ik vind je paard er goed uitzien, en als hij het gewoon goed doet op deze hoeveelheid voer dan lijkt me dat je hem niet te weinig voert. mijn kwpner (1.65) krijgt ongeveer evenveel: hij moet 6x per week aan het werk en staat 24/7 op de wei en krijgt 1/4 schep biks en een paar handjes haver. Meer heeft hij ook niet nodig.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:00

Hij ziet er hartstikke goed uit, en als ie genoeg energie heeft voer je hem echt wel goed zo hoor! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:04

VSW _> VS

fleempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:55

zou hem wel wat meer voer geven, je vraagt natuurlijk wel veel van hem.
kijk ik hem een haflinger is nu slank, maar moet altijd uitkijken qua voer. voor je het weet is hij veelste dik. en daar zal die van jou waarschijnlijk geen last van hebben

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 10:36

Waarom zou die van mij niet dikker worden als ik hem ineens meer voer. Omdat het een paard is? Hij staat nu sinds een week op meer gras en geloof me hij is wel iets dikker geworden binnen ruime week.
Maar houd hem goed in de gaten of hij veranderd...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:01

ik vind het wel weinig, mijn paarden staan ook 24/7 buiten en krijgen 2x hooi bijgevoerd, ze werken ong 5x in de week en 1x per 2 weken (of iets minder vaak) op concours, zij krijgen allebei 2kg brok en 1schep muesli op een dag.
maar als jouw paard er goed uit ziet, dan laat je het zo. pas wel op dat hij voldoende mineralen binnenkrijgt. op de zak van je voer staat ook als het goed is een aantal doseringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:37

Ik vind het hartstikke goed.
Paard ziet er goed uit en ik hoor je niet zeggen dat ie het er niet goed op doet.. De meeste mensen geven véél te véél krachtvoer aan de paarden en ieder paard 'persoonlijk' heeft weer andere behoeftes.
Ik, maarja wie ben ik? , zou in ieder geval niet meer niks gaan voeren, als je twijfelt oftie genoeg binnenkrijgt kun je een mineralenliksteen ophangen, Vitaminekoeken (Summerfit bijv.) of een volledig supplement bij z'n biks doen, weet je zeker dat je paard alles binnenkrijgt. Lachen
En je kan natuurlijk altijd ruwvoer bijgeven, is tenslotte van groter belang dan krachtvoer.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:19

met behulp van een voedernormen boekje kan het uit rekenen wat je paard nodig heeft.
een paard van 600kg dat niks doet heeft aan 1kg brok per dag met wat hooi voldoende.
paarden die werk verichten , daarbij moet je kijken hoe lang het duurt, hoe zwaar en intensief het werk is en behulp van dit kan je bepalen hoeveel krachtvoer je paard nodig heeft naast het hooi/kuil

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:53

Paardje ziet er goed uit. Zolang hij lekker in het werk is, zou ik niets veranderen.
Behalve de vitamines, een paard hoort ongeveer om en nabij vitamine's en mineralen binnen te krijgen die gelijk staat als in 2 kilo krachtvoer, dat krijgt hij nu niet, wat zijn weerstand kan aantasten. Kijk eens op de site van PAVO voor informatie over supplementen.
Succes!!