is dit genoeg????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

is dit genoeg????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 20:57

ik vraag mij af of mijn fries genoeg eten krijgt:
ik rijd 5 of 6 keer in de week waarvan 3x een half uur les. vaak 1 keer longeren en 2 maal in de maand wedstrijd. we rijden nu L2+2.

hij kreeg 3/4 bix en 1/4 5 granen mix( met o.a. haver er in )
nu ga ik maandag naar stal bartels en krijg ik daar 5 x een uur les dus hij krijgt iig tot dan 1 kilo bix en 1/4 5 granen mix.
verder krijgen ze 2x per dag inkuil en hij krijgt altijd klein bakje musli gewoon omdat hij het lekker vindt.
hij is 8 jaar
zo ziet hij er uit:
Afbeelding

is dit genoeg eten????

Orchid

Re: is dit genoeg????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:11

Hij ziet er gezond uit, dus daar zal het niet aan liggen.
Zolang je paard het er goed op doet, dus gezond is, goed op gewicht en voldoende energie heeft (ook niet teveel) dan voer je goed, dus dan kun je zelf bepalen of je paard genoeg voedingsstoffen binnen krijgt Haha!

Cobe_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:05

hey
ik denk wel dat het genoeg is hoor. Er zijn boekjes te verkrijgen over paardenvoer waar ook tabellen instaan waaruit je kan halen hoeveel voedingsstoffen een paard nodig heeft. Dat kan je dan berekenen als je weet hoeveel je hem geeft en wat er in dat voer zit. Beetje ingewikkeld wel Knipoog
Zo te zien aan de foto krijgt hij genoeg voer en is hij in goede gezondheid hoor. Hij blinkt helemaal en is zeker niet te mager.
Veel plezier op stal Bartels!
xxx

edit: heb foto's gezien in je profiel. Wat een prachtige paarden heb je!!!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:15

ja hij is idd heel gezond en niet te dik of te doen. ik ga gewoon poosje door met deze hoeveelheid voer en kijken of het goed gaat. ik denk van wel. en nog bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:02

Hij ziet er goed uit; En zolang ie niet futloos overkomt/weinig energie zal ie het er wel goed op doen. Ja

Een Fries heeft sowieso niet zo veel nodig; Tis een sober ras. Ook al train je meer..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:10

Hoe vaak per dag krijgt je paard brok, is dat maar 1 keer per dag??? Dat lijkt me dan toch erg weinig. Het gaat er niet alleen om dat hij niet te dun is (ze worden eerder dik van gras en hooi of kuil), maar in brok zitten ook alle vitamines en mineralen die een paard nodig heeft.

Mijn fries van 1.68 krijgt 3 keer per dag 1,5 kilo sportbrok en daar doet hij het prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:18

3 x 1.5 = 4.5 kilo Nagelbijten / Gniffelen ?

Een Fries is net als de Fjord/Shetlander een sober ras, die voer je al gauw te veel en die worden al gauw te vet.
Gras of in ieder geval ruwvoer is niet per definitie dikmakend, alleen van grotere hoeveelheiden krijgen ze een bollere buik doordat de darmen uitzetten, dit heeft niets met te dik te maken.

En ja, uit brok halen paarden behalve energie ook de nodige vitaminen en mineralen, maar om dan nou 4.5 kg te geven?

Je Fries ziet er erg mooi uit zo; En als je bang bent dattie iets te kort komt kan je een mineralliksteen ophangen of voor in de wei; Kan je paard naar behoefte er gebruik van maken.

Mijn Fries van 1.60 staat op kurkenland, zéér schrale weide, is verder zoet met der Horselyx en na training (zeker 3x in de week) krijgt ze voor de lekker een handje kruidenmuesli. En óf ze goed gevuld is Knipoog

En de ene Fries is de ander niet, maar als je het mij vraagt (maarja, wie ben ik?) voer je meer dan voldoende.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:52

4,5 kg is wel veel Bloos Je kan er idd een liksteentje bijdoen, dan ben je denk ik wel klaar Knipoog

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 13:08

hij krijgt 3x per dag dus 3 kilo bix en 3/4 5 granen mix en 2x per dag beetje inkuil.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 13:09

owjah en hij heeft altijd zo'n zoutblok uit een of ander gebergte in zijn box hangen en daar likt hij veel aan!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:10

Ik zou minder brok voeren en meer kuil... liefst geen kuil trouwens, maar goed hooi!

Ruwvoer is de basis, als hij dat niet genoeg ter beschikking heeft kunnen nare dingen optreden zoals maagzweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:57

snoeppig schreef:
owjah en hij heeft altijd zo'n zoutblok uit een of ander gebergte in zijn box hangen en daar likt hij veel aan!

De likstenen zijn qua lekker vaak ook een groot succes ja. Haha!
Zoutblok is trouwens wat anders dan een mineralliksteen!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:50

Mijn fries heeft spieren in plaats van vet, dat mag je ook verwachten van een sportpaard dat 5 keer per week wordt getrained en regelmatig mee gaat op wedstrijd. Om spieren op te bouwen, heb je een behoorlijke dosis volwaardig voer nodig. Hij krijgt er trouwens ook nog elke dag een volle schep mueslie bij met daarin een supplement. Ik zeg niet dat dit zaligmakend is voor elke Fries, kijk goed naar je paard en vraag mensen die er ECHT verstand van hebben (vee-arts??) om advies als je het niet zeker weet.

Ik geloof niet dat je een sportpaard (ook al is het een Fries) kan vergelijken met een shetlander of een fries die af en toe een buitenritje maakt... Maar, ieder zijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:58

Jep, advies is het beste. Maar goed, als ik het paard daar zou zie staan op die foto, ziet er toch goed uit? Als hij dan ook nog lekker in zn vel zit, tja.. ik zou dan niet zo snel 4.5 kg biks geven én nog muesli en een supplement; Maar goed, wie ben ik dat te zeggen he Knipoog

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:16

ik vind je poaard er goed uitzien hoor.