Dit rantsoen aanvullen met suplementen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Dit rantsoen aanvullen met suplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 10:35

Hoi,

mijn fjord wordt bijna dagelijks goed aan het werk gezet. Ik ben hem dan ook wel echt aan het rijden en laat hem niet zo maar rondsloffen. Het varieerd van één uur dressuren tot een bosrit van 3 uur.

Hij staat elke dag in de wei en krijgt wanneer er te weinig gras is hooi bijgevoerd. Verder krijgt hij elke dag één kg. basisbrok verdeelt over twee voerbeurten. Hij wordt dus redelijk schraal gevoerd.

Is het noodzakelijk om hem dan een supplement er bij te geven om zeker te weten dat hij alle vitaminen en mineralen voldoende binnen krijgt? Zou PAVO TotalSupply iets voor ons zijn? Link: http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-totalsupply.html

En heeft iemand ervaring met dit supplement?

TheSam

Re: Dit rantsoen aanvullen met suplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:25

Ik denk dat jouw paardje redelijk genoeg binnen krijgt.. het is een sober paard dus kijk uit met overvoeren.

Ik weet niet of dat supplement duur is, maar waarom geef je m niet van die pavo summerfitkoeken? Speciaal voor dit soort rassen gemaakt Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:18

Ik zou echt geen suplementen geven. Alleen is je paard duidelijk een tekort heeft en geef dan nog alleen hetgene hij nodig heeft en niet teveel.
Suplementen geven die een paard niet nodig heeft kunnen averechts werken en ongezond zijn.

Een overdosis vitamine A kan abortus en andere narigheid tot gevolg hebben,
vitamine B en C worden door het lichaam zelf aangemaakt, niet nodig om extra te geven aan een gezond paard
Voor vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Een paard dat dus lekker buiten komt heeft geen extra vitamine D nodig. Een overdosis kan leiden tot verkalking van pesen en bloedvaten.
Vitamine E wordt ook zelf aangemaakt en wordt bovendien opgeslagen voor reserve.

Door een overdosis aan minarelen kan het lichaam moeilijk magnesium niet meer wordt opgenomen.

Dus waarom extra geven als je niet eens weet of je paard tekort heeft?
Mensen zijn de laatste tijd erg van de suplementen, de fabrikanten springen hierop in. Mensen zijn bereid veel geld te betalen voor de suplementen (als je ziet wat een potje poeder kost) De fabrikanten komen dus bij elk potje met een verhaal aan dat het zo goed is. De consument gelooft blindelings.
Zo kan knoflook ernstige bloedarmoede veroorzaken, maar krijgt menig paard elke dag een schepje knoflook. Bloedarmoede is niet direct zichtbaar, dus hoeveel paarden zullen inmiddels bloedarmoede hebben?

Ben je echt bang dat je paard iets tekort komt, laat eerst onderzoeken wat hij tekort komt en hoeveel, ga niet zelf aan de gang met allerlei poedertjes en drankjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:04

Nee, je voert écht meer dan voldoende.
Tis een sober ras en die kunnen het doen op weinig; Die worden al gauw te vet en je doet eerder kwaad met veel krachtvoer etc.

En de brok van tegenwoordig bevat al voldoende vitaminen en mineralen; Als je toch je twijfels hebt hang dan een mineralliksteen in stal of weide; Kan je paard zelf bij evt. tekorten er gebruik van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:21

Lenneke; Jij voert toch zelf ook Summerfit? Heb je laten onderzoeken of er sprake was van een tekort? En als je jouw verhaaltje bekijkt heeft een paard dat geen eens nodig, of wel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:07

Miirthe schreef:
Lenneke; Jij voert toch zelf ook Summerfit? Heb je laten onderzoeken of er sprake was van een tekort? En als je jouw verhaaltje bekijkt heeft een paard dat geen eens nodig, of wel?

Summerfit is toch geen supplement of wel?

Summerfit voer je naast gras. Dat zou met een goede liksteen voldoende moeten zijn.

Ik voer het zelf trouwens ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:03

Summerfit zijn van die koeken ja, maar net als met waar TS het overheeft > Als aanvulling.
Gezien Lenneke zo'n verhaaltje neerzet over welke vitamines allemaal wel niet overbodig zijn, klinkt het een beetje tegenstrijdig. Gaat om hetzelfde idee 'krijgt mijn paard wel 'alles' binnen?'