Hoeveel geven aan jaarling shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Hoeveel geven aan jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 10:12

Ik verzorg nu voor 3 weken een jaarling shet& een welsh pony voor meisjes uit mn dorp.
Ze staan in een kale wei met alleen maar onkruid.
Ik had aan die meiden geinformeerd hoeveel voer ze moesten hebben, maar die gaven niet echt geregeld voer, het zijn meisjes van 10 die niet echt verstand van pony's hebben dus je vraagt je zowiezo af waarom ze 2 ponys hebben maar goed (de ene daggeven ze 2 keer en dan weer een dag niets of de ene dag 2 keer en de andere dag maar 1 keer)
Hij is nu best mager, je kan zn ribben zien.
Wat zouden jullie aanraden om hem te geven ?
Groetjes eliana

LADPR

Re: Hoeveel geven aan jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:59

Lucerne zet erg goed aan, daar worden ze mooi vol van zonder dat ze dik worden. Vincent was binnen twee weken weer mooi vol terwijl hij zo mager was dat je zn ruggegraat kon vast pakken tussen je vingers, dus zeker en aanrader

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:26

en anders maismeel , worden ze ook lekker dik van Lachen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:46

gerst alleen kunnen sommige paarden daar allergische reactie's op vertonen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:19

Geef ze hooi, geen krachtvoer. Het gaat hier over een shet en een welsh, niet over een "sportpaard". Gewoon hooi bijvoeren als de wei kaal is, daar trekken ze ongetwijfeld goed van bij.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:04

waratje wat je zegt vind nogal onzinnig , alsof een shet / welsh niet waard is om bij te voeren en of ze het niet verdienen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:06

Daarnaast krijgen ze van hooi alleen maar een dikkere buik en worden ze van lucerne en andere dingen die hier genoemd zijn niet dik maar wel voller en dat was volgens mij precies de bedoeling.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:51

Er staat dat ze in een kale wei staan, dus voer je dan hooi bij. Hooi van fatsoenlijke kwaliteit, dus, zodat ze er ook wat meer aan hebben dan buikvulling. De meeste ponies en ook veel paarden kunnen uitstekend op alleen hooi worden gehouden. Al dat krachtvoer geeft alleen maar risico op bevangenheid en andere stofwisselingsproblemen.
En Dravergekkie, waar zeg ik dat die ponies minder waard zijn? Je voert ze eerder kapot met brokken dan met hooi, het zijn allebei erg sobere rassen, die verdienen het om correct gevoerd te worden. Verdiep je eerst eens in de verschillende rassen voordat je commentaar geeft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:28

Lucerne is geen krachtvoer maar een mengsel van gedroogde grassen en andere kruiden. Het is zeker een sober ras maar ik neem aan dat er niemand zn shetten op sportbrokken heeft staan of wat dan ook. Maar dat betekend niet dat je ze geen krachtvoer kan geven, er zijn zoveel soorten voer speciaal voor de sobere rassen tegenwoordig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:36

In die zin ben ik het wel met Waratje eens; Brokken maken meer kapot dan je lief is, zeker in zo'n geval. Je propt het er niet in 'em dikker te krijgen, is voornamelijk bedoeld als energieleveraar en/of onderhoud. Maar voor een Shet spreek je dan over kleine hoeveelheden, desnoods opgelost met een mineralliksteen.
Krachtvoer kán dus, maar met mate. En aangeraden advies te vragen, of kijken naar ene brok/muesli voor sobere rassen.

Maar veel ruwvoer is een must; van goeie kwaliteit uiteraard. Luzerne is idd ook een optie, maar met goed hooi kom je er ook mee. Maismeel is een bekende dikmaker; valt te proberen.

Succes verder.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:50

karoliena schreef:
Lucerne is geen krachtvoer maar een mengsel van gedroogde grassen en andere kruiden. Het is zeker een sober ras maar ik neem aan dat er niemand zn shetten op sportbrokken heeft staan of wat dan ook. Maar dat betekend niet dat je ze geen krachtvoer kan geven, er zijn zoveel soorten voer speciaal voor de sobere rassen tegenwoordig

Lucerne is geen mengsel van gedroogde grassen maar is een eigen gewas (klaverachtig). Het is hetzelfde spul als waar je alfalfa van maakt (die kiemplantjes die je zelf als rauwkost kunt eten). Mag je best voorzichtig mee zijn bij het hele sobere spul.
En ik zie er genoeg Bokkers voor aan om gerust sportbrok in een shet te stoppen om "sneller resultaat te krijgen" Vork

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:46

Hij krijgt zowiezo geen sportbrokken Knipoog
Hij heeft muesli &veulenbrokken staan.
Hij krijgt ook hooi, maar we zijn er dus achtergekomen dat die welsh hem wegjaagd bij het voeren, dus ze worden nu apart gevoerd

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:46

@ Waratje dan heb ik de uitleg er bij denk ik neit goed begrepen, die van mij krijgen dat al jaren in combi met horseflox, suplement, knoflook in zomer en wortels in winter.

Maar net wat je zegt je meot geen grote aantallen kilo scheppen gaan voeren maar dat is natuurlijk nooit gezond.

Natural_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:54

Helemaal met Waratje eens.. Alle paarden kunnen PRIMA op alleen gras en hooi leven ( Mits hooi van goede kwaliteit is )..

@ waratje: Doe je toevallig ook aan Natural Horsemanship ?

Greetz NL

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:48

Gezonde paarden wel, paarden die ziek zijn of niet op gewicht zijn of ind e groei zijn redden dat soms gewoon echt neit. Als ik mn jonge shet niet bijvoer word hij een zielig mager ding terwijl ik goede kwaliteit hooi heb, dus dat verhaal gaat helaas neit altijd op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:53

Natural_Lady schreef:
Helemaal met Waratje eens.. Alle paarden kunnen PRIMA op alleen gras en hooi leven ( Mits hooi van goede kwaliteit is )..

Je hoort mij niet zeggen dat ALLE paarden onder ALLE omstandigheden op alleen gras en hooi kunnen, alleen dat heel veel dat kunnen en dat het in ieder geval de hoofdmoot van het menu moet zijn.

Natural_Lady schreef:
@ waratje: Doe je toevallig ook aan Natural Horsemanship ?

Nee, daar ben ik te eigenwijs voor Duivel Ik doe aan kijken naar mijn paard en er zo gemakkelijk mogelijk mee omgaan, dat veel mensen dat zien als NH-dingen boeit mij niet zo. Tong uitsteken