Mijn tinker eten geven, andere niet. Hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_o1

Mijn tinker eten geven, andere niet. Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 14:52

Hej, ik heb een vraagje. Paarden op stal waar ik mijn Tinker wil zetten. Krijgen in de ochtend geen hooi en bix. Omdat ze dan naar buiten gaan tot in de avond. En vorige keer toen ik er was, kregen ze beetje bix in de avond. Maar weer geen hooi. Het is de bedoeling dat ik zo ie zo hooi en bix ga geven in de avond, maar in de ochtend lijkt me ook wel handig voor die tinker. Hoe zouden jullie het dan doen? Want ik vind het banketstaaf dat die andere 3 paarden zit toe te kijken hoe mijn Tinker bix en hooi in de ochtend krijgt, zei zetpaarden in de ochtend buiten, omdat ik op school dan zit. Maar zou zei dan moeten wachten totdat mijn Tinker de hooi en bix op heb. Terwijl die andere paarden in de ochtend niks krijg. Of moet ik dan ook niks geven. Ik weet het even niet. Zouden jullie mij kunnen helpen. xxx tanja

quinoa

Re: Mijn tinker eten geven, andere niet. Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:20

Als jij wilt dat je paard 's morgens biks en hooi moet krijgen, dan moet dit gewoon gebeuren. Noodzakelijk is het echter niet, als je paard overdag op de weide staat. 's avonds lijkt me het wel verstandig om in ieder geval hooi te geven.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:21

Ik zou wel bix geven in de ochtend dat zoiezo... En hoe je dat zou moeten regelen weet ik ook niet. Dat zou je met die vrouw moeten bespreken wat de mogelijkheden zijn daarin!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:22

Ik zou die andere 3 paarden gewoon een handje muesli geven ofzo, zodat ze niet de hele stal afbreken. Sigaar Mits de eigenaar van die paarden het ermee eens is dan he. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:25

De andere iets geven is nergens voor nodig als ze eenmaal gewend zijn dat ze niets krijgen dan zullen ze er ook niet om zeuren. Als er op de wei genoeg gras staat dan zou ik het hooi laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:50

Eens met Katja.

Tanja_o1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 16:02

niemand meeR?

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:03

gewoon geven en de andere negeren..

dan leren die anderen snel genoeg dat ze niet krijgen..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:04

Bij ons krijgen ze ook al gaan ze op de wei, sochtend en savonds brok. Geen hooi meer verder. Ik weet niet of een tinker veel nodig heeft anders zou ik het hem toch geven Lachen

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:13

mijn shet krijgt ook maar 1 keer per dag te eten en mijn haf 3 keer( ze staan samen in een box) daar wennen ze wel aan. hij weet wanneer hij ze eten krijgt. na het rijden krijgt mijn pony ook altijd slobber, en de rest van de 30 paarden in de stal krijgen dan ook niet allemaal een hapje hoor Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:16

ik zou niet de ene wel en de andere niks geven, daar krijg je onrust van op stal.
mogen ze echt niet een hand vol hooi dan?
is dat niet te overleggen met de eigenaren?

Tanja_o1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 16:17

oke. dus dan kan die vrouw eerst de tinker brok geven, en dan de andere 3 paarden eerst buiten zetten,, en dan komt ze trug, en dan zet ze die tinker buiten,, maar dan nog iets!!! 1 plak per hooi is tog niet genoeg voor in de zomer of wel??

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:21

als ze op de weide staan is dat genoegt hoor ..... bij ons krijgen ze ook maar 1 plak . mijne 2 .... maar de kleintjes niks

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:44

Idd als ze op een vol landje staan met volop gras moet je geen hooi bij voeren dat is niet nodig maar op een heel kaal landje kan je het beter wel doen.Dat hebben wij teminste gedaan

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:40

Mijn paard staat 's nachts op stal, net als een paar anderen. Die paarden krijgen in de ochtend allemaal biks en omdat mijn paard op een heel kaal weitje staat krijgt zij ook nog hooi. Zij wordt als laatste naar buiten gebracht en tot dat moment heeft ze tijd om te eten. Ik zou er in elk geval op staan dat je paard de biks krijgt. Die anderen wennen er wel aan dat ze geen eten krijgen en die van jou wel.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:51

Je kan makkelijk de ene wel geven en de andere niet. Degene die niets krijgt, gewoon negeren. Bij mijn ouders op de pensionstalling staan nu 15 paarden, waarvan 4 paarden geen brok krijgen om 7 uur. Ik heb wel de beschikking over halve deuren (tralies) die ik dicht doe terwijl de andere eten krijgen. Eerste paar dagen raar doen op stal, nu komt er geen geluid meer uit de stal. Wij hebben ze gewoon genegeerd, geen brul tegen geven, geen aai etc.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:58

Het is voor dit soort paardenrassen wel heel belangrijk om evenredige hoeveelheden eten te krijgen,liefst meer ruwvoer als krachtvoer.Het is vaak moeilijk hieraan te voldoen. Zoals de weides er nu bijliggen moet je eigenlijk wel hooi bijvoeren,er staat momenteel bij bijna niemand veel op.
Het is wel moeilijk als degene waar je bij staat er anders over denkt, ik doe ook vaak veel moeite om mijn paard bij te voeren omdat hij anders totaal invalt in de zomer. Vanaf nu denk ik dat dat beter gaat, ik ben net verhuisd!Het is moeilijk te zeggen wat je moet doen, dat zie je zelf het beste, het hangt geheel af van de situatie waarin je je bevindt. Als er volop gras is hoeven de paarden niet veel bijgevoerd te worden, alleen hebben weinig mensen zoveel grasland.Bovendien speelt het ook mee hoeveel je met je paard doet. Weiland is vaak te eenzijdig en de meeste paarden hebben extra voedingssoorten nodig om te functioneren! Misschien moet je zelf gaan bijvoeren maar dat is vaak lastig.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:18

Waar ik op stal sta zijn open boxen, dus geen tralie's of niks maar ik kan mijn paard voeren wat ik wil ook al staan de andere erbij.
Ze kijken er nog niet naar, ik zou gewoon voeren hoor als de jouwe het nodig heeft

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 00:26

Een tinker heeft niet eens biks nodig.
De mijne krijgt stimix op muslie.
Ze staat nu 24uur op het land.
maar bij de vorige stal stond ze overdags op het land.
Dan kreeg ze in de morgen een handje stimix en sávonds ook een hand maar wel hooi of kuil.
Mijn mening is dat ook al staan ze heel de dag op het land een paard 16uur per dag staat te eten.
dus voor de nacht is het lekker als ze wat te kauwen hebben.
En niet hun stal leeg eten.
Whis krijgt nu op het land twee keer per dat een papje met stimix of musli en haar medicijne.
De rest weet precies dat het niet voor hun is.
Whis zelf heeft voernijt (zo kocht ik haar)
Dus dan is het niet slim om een ander te voeren en haar over te slaan.
Op het land komt ze er dan echt aan en maakt ze bonje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:46

Deze vraag is eigenlijk iets dat je gewoon moet overleggen met degene van die stal.

Zou je 's ochtends zelf komen om eten te geven aan het paard , of moet zij daarvoor opdraaien ?

Ik kam me zo voorstellen dat ze daar helemaal geen zin in heeft , om 1 paard een speciale behandeling te geven.

Nu is ze blijkbaar gewend om 's ochtends even alle paarden naar buiten te gooien , en klaar.

Neem aan dat ze de rest van de dag ook wel wat anders te doen heeft ?

Als ze dan haar hele dag om moet gooien om jouw paard eerst vanalles te laten eten dan heb je grote kans dat ze dat niet echt leuk vindt , en je plaatst je paard ook een beetje buiten de groep door 'm een aparte behandeling te geven.

Overleg dus eerst even met de stal-eigenaar of ze er wel zin in heeft om jouw paard zoveel speciale aandacht te geven.

Als je zelf elke ochtend een uur eerder opstaat speciaal om jouw paard te voeren dan moet je dat zelf weten , maar je mag het niet van een ander verwachten dat die daar automatisch zin in heeft Knipoog

Als ze 's ochtends op het land gaan dan hoeven ze van mij niet eerst hooi en voer , ze gaan toch het land op om te grazen als het goed is.

Voeren komt dan 's avonds wel als ze op stal gaan waar geen gras is. Dan wat hooi om op te knabbelen en biks e.d. als dat nodig is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:30

Ik snap niet helemaal je probleem.Volgens mij heb je het gevoel dat je paard te weinig eten krijgt.Maar is ze dan te mager of ziet je paard er gewoon goed uit?

Als je paard er goed uit ziet dan hoef je niet extra bij te voeren.Ze kunnen de hele dag gras eten in de wei.Ik zou wel 's avond wat hooi en biks geven dan heeft je paard 's nacht ook wat te doen.Ik neem aan dat als ze in de winter binnen staan er wel 's morgens word gevoerd.Want dan hebben ze niet genoeg aan 1 keer per dag hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:44

Waarom krijgt je tinker wel in de ochtend bix en hooi? Tinkers worden al snel te dik en als er genoeg gras staat, hoeft dat toch niet? Je kunt ook als hij weer op stal gezet wordt extra hooi voor de nacht voeren.

Ik doe dan voor de nacht extra veel hooi en een plak kuil en in de ochtend weinig voeren omdat ze ook allemaal tegelijk naar buiten gaan. De mijne is tegen het magere aan en de anderen dik zat. Als ik mijn paard in de ochtend uitgebreid laat eten, is hij veels te lang bezig en moeten ze wachten hem buiten te zetten.

Als je krachtvoer wilt voeren voor de extra energie kun je ook een de helft voeren dan je nu doet, maar dan ipv basisbrok, sportbrok, eventueel een hoogwaardige sportbrok. Dan heeft hij ook genoeg aan 1 x bix per dag. Maar de koudbloeden die ik ken worden schraal gevoerd, iig niet 2x per dag bix, hooi en hele dag weidegang. Deze koudbloeden zien er super uit en niks te dik. Mogen zelfs niet eens hele dagen op wei, anders groeien ze dicht. Vraag eerst maar eens waarom ze zo voeren, wellicht ervaring dat dat het beste is.