Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Franka_Vosje schreef:Ennuh..een paard heeft geen pens, het is geen herkauwer....gewoon een maag
, ik had het van een site waar het ging over luzerne voor
vandaar.Suzanne F. schreef:Lucerne zijn geen brokken toch? Ik heb zo´n zak van Hartog en das los spul met melasse.
. En tja als het niet grof meer is maar eerder pap... is die extra verteringsstimulans er al aardig af (hij kan t gewoon met een rietje opzuigen als t ware). 
Franka_Vosje schreef:Luzerne = ruwvoer.
Volgens mij maak het niet uit of het heel fijn is gemaakt of niet, het is gewoon ruwvoer. Het bestaat voor het grootste gedeelte uit ruwe vezel.
Het is denk ik vergelijkbaar met heel fijn gehakseld stro of grasbrok. Het lijkt me idd verstandig om het eerst nat te maken, mocht het opzwellen dan gebeurt dat al voordat je het voert.
Er is altijd een risico op slokdarmverstopping bij geperste brokken gras/luzerne.
Ennuh..een paard heeft geen pens, het is geen herkauwer....gewoon een maag

Een paard heeft een veel beter ontwikkelde blinde darm dan wij mensen. In deze blinde darm bevinden zich ontzettend veel bacteriën die leven van de ruwe celstof die het paard opneemt. Op hun beurt produceren die bacteriën weer allerlei stoffen die door de darmwand worden opgenomen en op die manier door het paard gebruikt kunnen worden. Hetty40 schreef:een ander vraagje over Lucerne:
Ik geef het nu ongeveer twee weken en vijf dagen geleden zat ze ineens onder de kleine bultjes.
Had niet het idee dat het jeukte maar voor de zekerheid een "azijnbadje" dagelijks gegevens.
Inmiddels zijn de bultjes aardig weg maar de laatste twee dagen ook niet zoveel lucerne gegeven.
Lees nu dat er veel eiwitten in zitten, zou het kunnen dat het een allergische reactie op de eiwitten is?
Hoeveel geven jullie?
Hetty40 schreef:3-4 handjes nu inderdaad gestopt en is bijna weg dus ik ga ervan uit dat het inderdaad eiwitallergie is