eigenschappen luzerne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

eigenschappen luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:31

Uit alle informatie begrijp ik dat luzerne (net als ruwvoer) van goede invloed is op de spijsvertering. Nu vraag ik mij af; komt dit door de structuur, of zit er een stofje in dat op zich de vertering al stimuleert?

Paard heeft namelijk een tandprobleempje en krijgt ruwvoer in de originele vorm niet/niet goed weg, nu geef ik luzerne-brokken die ik zacht maak met water, luzerne-pap eigenlijk... Maar vraag me af of dit zo ook wel een pensprikkelend vermogen heeft? (van alle ruwvoer die zo verwerkt is dat deze de groffe structuur mist eigenlijk)

Alvast bedankt!

Ammy01

Re: eigenschappen luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:44

Luzerne = ruwvoer.

Volgens mij maak het niet uit of het heel fijn is gemaakt of niet, het is gewoon ruwvoer. Het bestaat voor het grootste gedeelte uit ruwe vezel.

Het is denk ik vergelijkbaar met heel fijn gehakseld stro of grasbrok. Het lijkt me idd verstandig om het eerst nat te maken, mocht het opzwellen dan gebeurt dat al voordat je het voert.
Er is altijd een risico op slokdarmverstopping bij geperste brokken gras/luzerne.

Ennuh..een paard heeft geen pens, het is geen herkauwer....gewoon een maag Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:46

Lucerne zijn geen brokken toch? Ik heb zo´n zak van Hartog en das los spul met melasse.
Ze krijgen elke dag 1 beker. Is idd goed voor de darmflora/werking, maar das alle ruwvoer. In lucerne zitten daarbij veel eiwitten en de melasse die is toegevoegd bevat vitamines/mineralen en veel energie.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:41

Franka_Vosje schreef:
Ennuh..een paard heeft geen pens, het is geen herkauwer....gewoon een maag Haha!

Haha inderdaad Haha! , ik had het van een site waar het ging over luzerne voor Koe vandaar.
Suzanne F. schreef:
Lucerne zijn geen brokken toch? Ik heb zo´n zak van Hartog en das los spul met melasse.

Da's inderdaad de originele luzerne, maar die is er ook in brokvorm. Zo bestaat er ook grasbrok heb ik mij laten vertellen.

Maar op de originele luzerne moeten ze heel goed kauwen en is het zo eigenlijk al extra maagprikkelend Knipoog . En tja als het niet grof meer is maar eerder pap... is die extra verteringsstimulans er al aardig af (hij kan t gewoon met een rietje opzuigen als t ware).

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:53

Franka_Vosje schreef:
Luzerne = ruwvoer.

Volgens mij maak het niet uit of het heel fijn is gemaakt of niet, het is gewoon ruwvoer. Het bestaat voor het grootste gedeelte uit ruwe vezel.

Het is denk ik vergelijkbaar met heel fijn gehakseld stro of grasbrok. Het lijkt me idd verstandig om het eerst nat te maken, mocht het opzwellen dan gebeurt dat al voordat je het voert.
Er is altijd een risico op slokdarmverstopping bij geperste brokken gras/luzerne.

Niets meer aan toe te voegen Haha!

Kan dus geen kwaad om het vochtig te maken. De bacteriën van de blinde darm hebben behoefte aan ruwe celstof. Of het nu in droge of vochtige vorm wordt geleverd maakt niets uit Lachen

De blinde darm is voor het paard wat de pens is voor de koe trouwens Lachen Een paard heeft een veel beter ontwikkelde blinde darm dan wij mensen. In deze blinde darm bevinden zich ontzettend veel bacteriën die leven van de ruwe celstof die het paard opneemt. Op hun beurt produceren die bacteriën weer allerlei stoffen die door de darmwand worden opgenomen en op die manier door het paard gebruikt kunnen worden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:01

dank u

Hetty40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:25

een ander vraagje over Lucerne:

Ik geef het nu ongeveer twee weken en vijf dagen geleden zat ze ineens onder de kleine bultjes.
Had niet het idee dat het jeukte maar voor de zekerheid een "azijnbadje" dagelijks gegevens.
Inmiddels zijn de bultjes aardig weg maar de laatste twee dagen ook niet zoveel lucerne gegeven.
Lees nu dat er veel eiwitten in zitten, zou het kunnen dat het een allergische reactie op de eiwitten is?

Hoeveel geven jullie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:42

Hetty40 schreef:
een ander vraagje over Lucerne:

Ik geef het nu ongeveer twee weken en vijf dagen geleden zat ze ineens onder de kleine bultjes.
Had niet het idee dat het jeukte maar voor de zekerheid een "azijnbadje" dagelijks gegevens.
Inmiddels zijn de bultjes aardig weg maar de laatste twee dagen ook niet zoveel lucerne gegeven.
Lees nu dat er veel eiwitten in zitten, zou het kunnen dat het een allergische reactie op de eiwitten is?

Hoeveel geven jullie?

Ja is vaak eiwitallergie!
Of ermee stoppen of heel weinig geven en opbouwen. Ik geef een beker per dag. (zo´n kiloschepvoerbeker) Hoeveel gaf je?

Hetty40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:19

3-4 handjes nu inderdaad gestopt en is bijna weg dus ik ga ervan uit dat het inderdaad eiwitallergie is

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:23

Hetty40 schreef:
3-4 handjes nu inderdaad gestopt en is bijna weg dus ik ga ervan uit dat het inderdaad eiwitallergie is

Sommige paarden hebben dat inderdaad. Balen zeg, ook maar goed uitkijken met de rest van je voer en kuilgras.
Wel kan je het voorzichtig wat proberen op te bouwen, handje voor handje misschien?