energievol paard voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

energievol paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:16

Ik heb op dit moment een paard in training voor wie ik een beetje aan het vogelen ben hoe ik hem het beste kan voeren. Ook als hij vol in het werk staat, blijft hij de eerste 15 minuten redelijk explosief, daarna word het beter. Ik krijg hem daardoor vrij moeilijk echt in het werk: tegen de tijd dat ik ermee kan werken is hij al behoorlijk moe geworden. Hij moet wel opbouwen, ik wil hem bepaald niet te schraal in het voer houden.

In Zweden voerden we dit soort paarden gemalen gerst bij, maar ik kan er hier in de buurt niet aankomen.

Iemand andere tips? Geen "nerv-control" kruidenmengsels graag Lachen

Gimli_

Re: energievol paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:53

Wat voer je hem nu?
Ik heb goede ervaringen met Havens Muesli zonder Haver.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:56

misschien koudbloed brok??? subli heeft geloof ik brok voor sobere rassen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:21

Of gewoon enkel zodanige hoeveelheid bijvoeren alleen als aanvulling. Paard in training heeft namelijk niet per defintie opeens 1 a 2 kg krachtvoer nodig ofzo (weet niet wat je nu voert?) .

En muesli's zonder haver of bijv. Pianissimo van Cavalor zijn een idee misschien Lachen .

randy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:40

Zep schreef:
Ik heb op dit moment een paard in training voor wie ik een beetje aan het vogelen ben hoe ik hem het beste kan voeren. Ook als hij vol in het werk staat, blijft hij de eerste 15 minuten redelijk explosief, daarna word het beter. Ik krijg hem daardoor vrij moeilijk echt in het werk: tegen de tijd dat ik ermee kan werken is hij al behoorlijk moe geworden. Hij moet wel opbouwen, ik wil hem bepaald niet te schraal in het voer houden.

In Zweden voerden we dit soort paarden gemalen gerst bij, maar ik kan er hier in de buurt niet aankomen.

Iemand andere tips? Geen "nerv-control" kruidenmengsels graag Lachen

Ik heb hele positieve verhalen gehoord over PAVO Energie control (brokken), geeft veel energie die gelijkmatig verdeeld wordt, dus het paard verbruikt niet alles in een keer.
Maar bekijk even de link.

http://www.pavo.nl/brokken/pavo-energy-control.html

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:54

hoe zwaar is de training??
staat het dier ook buiten?

staat het dier veel op stal dan natuurlijk veel hooi voeren, denk dat je gewoon een onderhoudsbrok moet voeren, 3/4 tot 1 kilo lijkt me genoeg verdeeld over 2x per dag..
ik vind zelf de Havens draversbrok erg goed, of de Havens basis sportbrok( moet je even kijken op hun site)
gewoon uitproberen, en kijken hoe het gaat denk ik?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:00

Wij voeren onze paarden een mengsel van blanke haver, gerst, tarwe en mais. het gaat dan om een hele felle Arabier, een 5 jarige Lusitano hengst en een jaarling paint hengst. Alle 3 de paarden zijn qua temperament nu heel gelijkmatig terwijl ze energie genoeg hebben om flink te werken. De granen koop/ bestel je gewoon bij de Welkoop/ molenaar e.d.
Een paard kan ook heel heftig zijn/ worden omdat het voer niet goed aanslaat en hij last van zijn darmen heeft/ krijgt. Door de voortdurende prikkeling van de darm wordt zo'n dier dan ook prikkelbaar en onrustig.
Voordeel van granen ( + vitaminen 1 x per dag) en goed hooi ( geen Kuil/ voordroog) dat de darmwerking optimaal is en er geen overbelasting van nieren en/ of lever plaatsvind wat ook nog wel eens een reden kan zijn voor "te druk" worden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:10

Dat is precies de reden waarom ik Omar nu ook granen voer i.p.v. bix e.d. Loes!

Omar's darmen werkten niet goed meer en nieren ook niet waardoor hij telkens soort van spierbevangen werd. Op aanraden van mijn nieuwe Veearts ben ik overgestapt op 5 granen mix en Omar heeft genoeg energie maar niet meer zo prikkelbaar en nerveus. Sinds oktober staat Omar op dit voer en hij heeft nergens meer last van gehad en loopt beter dan ooit te voren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:16

Ja, wat een verschil is dat, he ! Onze paarden zien er prachtig uit, glanzen je tegemoet en hebben veel werklust en willen ook echt meewerken.
Ik voer nooit meer iets anders.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:41

Ik ken ook één explosief paard. Zeker in het begin van het werk. Hij heeft gelukkig een paar goede, grote longen en is na zijn explosiviteit niet te moe om nog te werken. Het is bij hem vooral beter geworden toen hij is overgaan op puur en alleen maïs. Geen brok meer en onbeperkt hooi/kuil. Paard glimt je tegemoet, zit goed in de spieren, altijd monter en alert en werkt beter als ooit tevoren.

Sommigen moet je gewoon heel sober voeren kennelijk.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:00

Of overstappen op een olie dieet. Tot zo'n 500 ml per dag, goed te mengen met bv lucerne ( of als dat te rijk is met een andere ruwvoer). Olie geeft veel meer energie als brok, maar paarden worden er niet heet van. En het is ook nog eens leuk voor de glans. Meer info ( in goed leesbaar engels ) zie:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/ en dan alles lezen over EPSM. Voordeel van olie/vet is ook dat er minder snel spierproblemen ontstaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:53

Ik heb de beste resultaten met Pavo brokken, maar juist niet de Energy control want daar werden alle paarden die ik ken geflipt van. Ik voer dan de All sports. Als ze nog zo energiek blijven geef je gewone basisbrok. Van Pavo vervetten ze ook wat meer dan van Havens. En van Havens worden ze vaak ook energieker.
In ieder geval zou ik geen granen voeren, die van mij worden er heel energiek van.
Slobber geeft ook veel vulling, is smakelijk, vervet ook goed, is ook heel goed alternatief.

Bijv. brokken met slobber. Muesli´s kunnen ook energierijk zijn.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:32

Dan zie je maar hoe paarden verschillen.

Mijne blijft heel beheersbaar van de pavo energy control.
Ander (luchter!) voer wordt hij dan juist heel drakerig van in het begin, veel kuren, maar niet deftig lopen, en als de kuren eruit zijn, is de pijp (haast) uit zoals Zep het aangeeft.

Probeer met een voeder waar minder suikers en zetmeel inzitten.

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:36

wij voeren de paarden die xtreem fris zijn meestal gewone onderhoudsbrok en muesli zonder haver of gewoon muesli zonder de brok het ligt er ook aan hoeveel je paard doet en of hij de hele dag op stal staat enz enz