Wat voeren aan ouder paard, die meer energie nodig heeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Wat voeren aan ouder paard, die meer energie nodig heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 21:50

Omdat we van stal veranderd zijn en ik wat meer met mijn paard doe, merk ik dat hij de laatste tijden wat slomer is geworden (hij is van nature reeds langzamm, maar nu nog langzamer, ook bij kouder weer, ik heb het idee dat hij te weinig energie uit zijn voer haalt). Hij krijgt 2 x per dag zeer veel hooi, staat 12 uur per dag buiten, maar heel kort gras, krijgt 2x per dag bij elkaar 1 kilo muesli en 1 kilo Pavo granenmix. Daar hij zijn supplementen niet echt opeet, wil ik graag een granen,- en/of kruidenmix samenstellen waar hij als ouder paard meer bij de spijsvertering geholpen wordt en waarbij hij geholpen wordt meer energie/spieropbouw kan krijgen. Mijn paard is een lipzanerruin, 17 jaar, wordt 4x per week buitengereden in een behoorlijk tempo en 1x per week dressuur. wat zou jullie advies zijn?

Sizz

Re: Wat voeren aan ouder paard, die meer energie nodig heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:24

Is haver misschien een optie?
Daar worden de meeste paarden wel wat feller op.

Een paard van ons wilde ineens minder graag lopen dan anders.
Wij hebben toen Pavo MuscleBuild over het voer gegeven.
Jouw paard is 17 jaar en dan kan het misschien wel wat aan de spieren hebben waardoor ze minder graag lopen. Ja

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:20

Pavo total supply misschien?
Zie www.pavo.nl en dan voedingssupplementen!

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 05:37

Inderdaad wat haver of brok erbij.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 02:20

Nieuw: Seniores Priores

Subli® bv heeft een speciaal voer ontwikkeld voor paarden en pony´s met gebitsproblemen. Het is een compleet voer, dus vervanger van ruwvoer en krachtvoer. Door speciale ingrediëntenkeuze en de structuur in tact te laten en te voeren als slobber kunt u uw paard uitsluitend met dit voeder voeren. Daarnaast is het ook zeer geschikt voor paarden met spierproblemen en bevangenheidgevoelige paarden. Zowel de gezondheid als het welzijn van uw paard zijn verzekerd. Een totaalvoer voor paard of pony die van de oude dag geniet!

Kijk maar eens verder op de site van Subli er staat heel veel info over dit soort voer op en ratio kwaliteit en prijs super!!!!!!! Go jij! Go jij!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 06:40

Bedankt voor alle tips. De granenmix blijf ik voeren, maar ik ga de muesli veranderen en iets betere muesli voeren, die van Havens of pavo. Iemand ervaringen mee?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:06

je kan ook zemelen bij gaan voeren is goed voor de spijsvertering. en ook haver. je moet hem als het kan geen senioren voer gaan geven dat i vaak zacht voer dus slijten de tanden dan niet zo best meer als ze op harde brokken moete bijten slijt het beter.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:15

Je kan ook altijd de Havens voerlijn bellen (die zijn er van Pavo en Subli ook). Soms krijg je tips, waar je zelf niet aan hebt gedacht. Zo kreeg ik als tip, toen mijn paardje met pensioen ging, om ponybrok te gaan voeren. Zitten wel vitamines in, maar is wel schraal voer. Mijn paard werd toen niet meer bereden, dus dat is voor jouw paard dus geen goed alternatief, maar misschien kunnen ze je daar verder helpen. Zij zijn daar dagelijks met voer bezig.

Zie hier de link: http://www.paardenvoeders.nl/page31.html

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:17

Je zou een schepje bruine basterdsuiker door de muesli kunnen mengen, hier kan een paard energie uit halen, zonder teveel eiwitten binnen te krijgen..

Hoe donkerder de suiker, hoe meer energie..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:20

jwoltmanelp schreef:
Bedankt voor alle tips. De granenmix blijf ik voeren, maar ik ga de muesli veranderen en iets betere muesli voeren, die van Havens of pavo. Iemand ervaringen mee?

Havens heb ik wel ervaring mee, het is goed en smakelijk voer, meeste paarden doen het er goed op. Of je paard er actiever van wordt, zul je moeten uitproberen, maar dat is nu eenmaal altijd het geval bij een geschikt voer zoeken.
Ik ben zelf ook zeer tevreden met een muesli van EquiSanum (Equi-arab), alleen hoef ik mijn paard niet energieker te voeren, dus in jouw geval zou je een andere moeten kiezen. (www.equisanum.nl)

En Sizz: waarom zou een paard van 17 "iets aan de spieren" hebben?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:22

jeske333 schreef:
Hoe donkerder de suiker, hoe meer energie..

Dat is onzin, hoe donkerder de suiker, hoe meer "vervuiling" er nog in zit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:23

Maar het werkt wel.. omdat deze makkelijker wordt opgenomen dan witte suiker.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:25

Maar idd, ik geef dieetmuesli van havens..... en deze bevalt goed..

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 13:25

Bedankt voor aslle tips. Heb reeds met meerdere paardenvoerbedrijven gemaild en heb nu Muesli van Havens en Power-Plus gekocht (omdat ik die hier ook in de buurt gemakkelijk kan krijgen). Nu ga ik mijn paard langzaam omstellen en kijken of het effect heeft.

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:17

Misschien ook eens bloed laten pakken om e kijken of er nilks anders aan de hand is? je weet maar nooit.