slootwater?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Slootwater of leidingwater?

Altijd leidingwater
32 (66%)
slootwater
16 (33%)

Totaal aantal stemmen: 48

_bloempje_

slootwater?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 20:59

Ik hoop dat het hier goed staat!

Er was hier al eerder een toppic over of je paard leiding of slootwater drinkt en daar kwam uit dat veel paarden slootwater drinken. Maar hoe doen jullie dat met dit warme weer? als de sloten vol met bacterieen zitten.

Ik was benieuwd of veel van jullie dan overschakelen op leiding water.

Anoniem

Re: slootwater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:12

Met weidegang gewoon slootwater ja. Maar meestal staat er ook een bak water, zeker met het ongelooflijk warme weer en dan slootwater. Bah.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:17

mijn optie staat er niet bij, ik geef regenwater uit een verzamel put

koel want de put zit onder de grond en schoon omdat het gefilterd wordt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:20

Mochten er vreemde dingen in het water gaan zitten, dan gaan we met emmers water en tonnen sjouwen denk ik...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:43

gam krijgt nu alleen leidingwater. we staan vlakbij een oude vuilnisstort (1 weiland er nog tussen) en ik heb het vermoeden dat deze nog wat verontreiniging in het slootwater afgeeft want gam krijgt er erge mokplekken van.

nu krijgt hij dus alleen kraanwater en dat gaat prima. op zijn vorige pensionstal vooral slootwater en dat ging prima, ook met hitte enzo.
slootwater beweegt in principe altijd, die zijn aan elkaar verbonden en waterschap regelt de hoogte ervan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:45

met deze warmte lijkt het me wel zo verstandig leiding water te geven, hier en daar duikt botulistme al op, er zijn al dieren aan overleden hoorde ik op sbs.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 09:43

Bedankt voor iedereen zen reactie.

Die pol is een beetje fout gegaan maarw eet niet hoe ik die moet veranderen?

Kelly_Brunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:24

Ik en *leandra15* geven ook gewoon leiding water we gaan gewoon met emmers sjouwen.... Tong uitsteken

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:13

Als ze op het weiland staan, hebben ze een sloot. Je kan bakken neerzetten maar ze willen dan echt alleen de sloot zelf..... De sloot komt op de plassen achter ons uit en heeft een stroming.
Met de heetste uren 's middags heb ik ze een paar keer naar binnen gehaald, vonden ze echt niet leuk. Ze staan liever buiten, in de wind. Binnen hebben ze ook niet uit hun waterbak gedronken.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:15

Mijn paard drinkt op de wei slootwater uit een kuip. Ik put water met een emmertje (haar slootkant is te hoog), het water is nog steeds heel helder. Om de 2 dagen gooi ik de kuip helemaal leeg en vul hem dan weer helemaal met nieuw slootwater. 's Avonds en 's nachts drinkt ze op stal leidingwater. Overigens drinkt ze liever slootwater dan leidingwater. Als ik haar na het rijden nog even op stal zet om wat te eten of drinken, drinkt ze niet en duikt op de wei gelijk in haar kuip.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:23

Bedankt iedereen voor z'n reactie. Zo krijg ik een beetje een idee van...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:25

Mijn paarden staan nu in een wei met een brede sloot ernaast maar ze drinken toch liever leidingwater. Helemaal helder is het ook niet en volgens mij kan een paard ook botulisme en andere nare dingen van slootwater oplopen, dus ik heb een tankje bij de wei staan dat ik 2 x per week vul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:34

Die van ons krijgen leiding water.Ik ververs het zelfs twee maal per dag Bloos wegens de hitte.Na een dag staan is het zo lauw.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:37

Onze paarden krijgen altijd leiding water Lachen
En ze verkiezen het 'gewone' water nog altijd boven grond water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:47

alex66 schreef:
mijn optie staat er niet bij, ik geef regenwater uit een verzamel put

koel want de put zit onder de grond en schoon omdat het gefilterd wordt

Kan je daar wat meer over vertellen? Wordt het gezuiverd ofzo, hoe blijft het vers?
Klinkt wel handig.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:53

die van mij drinken het allebei. dan kom je aan met een tank vol water zit de bak weer helemaal vol ,maar uit de sloot drinken kunnen ze niet laten Tong uitsteken

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 07:46

Bedankt voor iedereen zen recatie, er zit toch nof wat verschil in veel geven leidingwater maar ook een groot gedeelde sloot en zelf mensen die regenwater geven!

Nou bedankt voor iedereen zen reactie.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:22

bij mij krijgen ze leidingwater of grondwater.maar slootwater niet.ziet dr hier niet zo lekker uit.en heel veel sloten stinken nogal bah!.
me verzorgpaardjes vroeger die kregen wel een heel jaar door sloot water maar de laatste jaren ook niet meer.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:21

Die van mij krijgt slootwater.Het is wel een hele brede sloot en er zit veel stroming in dus dat kan wel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:39

waterbak met leiding water ook regelmatig schoonmaken he, vandaag net gedaan, zit altijd zo weer drap in op de bodem, lijkt me niet gezond, helemaal niet met dit weer!

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:08

Leiding water.
ik durf het niet aan om me paard nu slootwater te geven met deze warmte.
buc en zijn vriendinntje staan nu tijdelijk apart daar krijgen ze een grote ton met vers water wat regelmatig word bijgevuld.
alle andere paarden hebben 6 grote tonnen tot hun beschkking gevult met leidingwater.
worden ook elke dag schoongemaakt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:14

Op wei grondwater Haha!
We hebben een puntstuk in de grond, maar dat is heel helder water en koel, omdat het onder de grond zit.
Het word van nature al gefiltert (lagen zand)

Thuis of op stal leiding water.
Nooit slootwater.

Er kunnen ook ander bacsillen inzitten dan hier genoemd worden hoor.
Bij mensen een paar straten verder op zijn ze 2 jaar terug toen het niet eens zo heel warm was (begin Mei) 3 paarden in een week verloren, door samonellabacterie die in het slootwater zat!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:22

mijn paarden krijgen grondwater. Heb zelfs laatst een testje gedaan met 2 verschillende tonnen water. 1 met leidingwater en 1 met grondwater. het resultaat was dat de grondwater ton het eerst leeg was, dus vonden ze die lekkerder. De ton op de wei ververs ik met dit weer zeker 1x per dag

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:01

Wij hebben in het land automatische drinkbakjes aangelegd. Was even veel werk, met ruim 100 meter leiding, maar het is het waard geweest. Altijd schoon water dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:36

bij ons staat er in elke wei een automatische drinkbak die gewoon op de waterleiding aangesloten is.
Geen gesjouw met emmers, alleen af en toe de bak eens schoonmaken, heerlijk!