haver beter dan biks??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

haver beter dan biks??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 08:40

mijn oom heeft vroeger best veel paarden gehad!!
beetje fout gelopen dus nu heeft hij niks meer Ach gut
hij had best veel zorg aan 1 paard!!
altijd ziek enzo...
hij heeft allerlei onderzoeken laten doen en er kwam niks uit,
hij is toen maar overgegaan op haver ipv biks,
het paard werd de eerste 2 weken druk en daarna totaal niet meer!
ook werd het paard veel minder ziek!!!

hij beweerd dat biks in fabrieken gemaakt word en dus minder goed is als het "natuurlijke" haver Knipoog

wat vinden jullie beter en waarom!! en wat voeren jullie zelf???

biks of haver?? Vork

TheSam

Re: haver beter dan biks??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:59

Ik geef biks, daar zit ook veel meer voedingsstoffen ed in dan in haver. Ik denk dat het bij het paard wat jij beschrijf gewoon puur toeval was of het paard kon niet tegen een bepaald bestanddeel in biks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:03

Biks wordt door sommige ook gezien als fastfood en weet ik al niet wat. Tis ook geen natuurlijk paardenvoer, nee.

Haver wordt trouwens óók niet gezien als paardenvoer.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:53

Ik geef ook geen biks om de redenen die TS beschrijft. Er zitten toch stoffen in verwerkt die je niet kunt zien.
Gezondheid komt toch van binnenuit.
Die van mij krijgt muesli aangevuld met haver.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:58

die van mij krijgt haver, maar wel aangevuld met vitamines. want dat zit er niet zo heel veel in

Citaat:
63% koolhydraten
12% eiwit
5% vet
Daarnaast bevat haver saponinen, kiezelzuur, kobalt, magnesium, ijzer, de vitaminen K, E, B1, B2, B6 en provitamine A.

ik ben het wel met je oom eens, ik geef liever pure produkten dan brok.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:51

mijn paard doet het ook niet goed op brokken,
hij had altijd van die vage klachten liep niet lekker ezv
nu voer ik alleen nog maar graan en hij verkeerd in blakende gezondheid.
voor mij nooit meer brokken!!!

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:41

ik wil even reageren op de laatste 3 reacties...
ik heb zelf een veulen van 5mnd op de brok!!
ik wil haar dan ook op de haver o.i.d zetten...
met welke leeftijd zullen jullie daaraan beginnen??
en heeft ze daarbij nog iets anders nodig?? Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:03

Waarom zou je je veulen op haver zetten..
Haver is niet volledig voer, ik zou eerder kijken naar een speciale muesli of brok voor opgroeiende paarden. In ieder geval het liefst onbeperkt hooi en een mineralliksteen tot bschikking stellen.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:12

Mijn jaarling krijgt maar heel weinig brok niet eens een kwartje om de dag (soms om de 2) hij loopt 24 uur in de wei en hij krijgt meer haver dan brok zelfde redens die hier boven staan.
Maar op advies van me vee arts moest ik de brok er wel bij houden ivm de stoffen die daar in zitten voor zijn groei en ontwikkeling. Hij krijgt gewoon Pavo basis brok(geen veulenbrok ivm te veel eiwitten waar de mijne te hard van groeide en er last van kreeg). Verder een mineraal blok(Hymalaya GEEN lick't). Om de dag (soms 2) een scheutje zonnebloem olie erdoor en een schepje knoflook.

Hij kreeg als veulen maar ietsjes brok meer haver dan biks 24 uur wei en verder helemaal niks. Hij is nooit ziek en groeit zoals t hoort.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:47

Veulens geen haver voeren! Haver (en andere granen) leveren veel energie en weinig eiwit. Eiwitten zijn de bouwstoffen waarmee de groei gerealiseerd wordt. Veel energie is veel groei, weinig eiwit is weinig bouwstof. Je krijgt dus een slecht en slap bouwwerk.

Veulenbrokken bevatten juist daarom EXTRA eiwit. Dit heeft een veulen nodig voor de bouw en herstel van zo'n beetje alles (bot, spierweefsel, rode bloedlichaampjes haar etc. etc..)

Granen hebben daarnaast een verkeerde calcium/ fosfor verhouding voor een paard. Dit werkt ook niet echt bevorderlijk voor de opbouw van botten en gewrichten.

Vraag je maar eens af hoeveel eiwitten er in gras/ ruwvoer zit. Denk je dat die paar kilo brokjes dan nog veel verschil gaan geven?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 08:34

ik wil haar nu nog niet op de haver of muesli hoor...
bedoelde voor over een paar jaartjes ofsow Vork

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:35

Bij mijn vorige stal werd ook alleen haver gevoerd. Ook om de reden dat er veel goedkoop vulmiddel (=afval uit andere industrie) gebruikt wordt in brok. Daar kan dus vanalles in zitten in wisselende samenstellingen.
Als je alleen haver voert samen met voldoende ruwvoer worden paarden daar niet heet van. Het is de combinatie met brok die verkeerd is waardoor paarden er heet van worden.
Het voer werd wel aangevuld met mineralen/vitaminen zodat de paarden wel alles kregen wat ze nodig hadden.
Op mijn huidige stal krijgen de paarden geen krachtvoer, alleen als ze echt veel moeten werken en dus geen tijd genoeg hebben om de hoeveelheid gras/hooi (biologisch geteeld) te eten om aan hun energiebehoefte te voldoen.