hooi probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

hooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 16:38

pluk eet nauwlijks hooi omdat ze er veel meeloopt te gooien. wat kan ik hier tegen doen.

Wesco

Re: hooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:25

probeer het eens in een hooi net

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:28

Is het hooi verder wel goed? Frisse geur enzo? Weet niet hoeveel je in 1 keer geeft, maar als je een heleboel geeft willen ze er wel eens in gaan pluizen, dan moet je gewoon kleinere porties geven.

Natural_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:34

ik zou dus absoluut geen hooinet doen, dat is heel slecht voor de stand van de benen van het paard ( In het wild eet het paard ook van de grond ). En dan krijgen ze hoefproblemen als je ze hoog voert. Paard moet eigenlijk ten alle tijden van de grond kunnen eten !

Ik zou inderdaad kleinere hoeveelheden geven !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:39

Stand van de benen? Ik wist dat het wel met stof te maken had, het is idd geen natuurlijke houding, maar helemaal geen hooi is ook niet al te best voor de maag.. En een hooizak bijv. op de grond Sigaar ?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:13

ze heeft geen last van haar mond? anders zou ik inderdaad eens achterhalen of dat hooi wel goed is, en is het alleen bij één baal of meerdere. hoe ruikt het etc. eten andere paarden of dieren er wel van? zelf op onderzoek uitgaan dus! Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:18

Een paar tips om te controleren of het hooi goed is:
Het hooi moet een aromatische geur hebben,verduft is uit den boze.

Haal je paard uit stal en onderzoek nauwkeurig het hooi en blijf ruiken.Zo kan je ook gemakkelijk schimmel ontdekken.

Als je hooi van elkaar 'trekt' moet je dat gemakkelijk kunnen doen,kom je aan een deel waar dat niet lukt,is er grote kans op schimmel.Alle hooi op de mesthoop kieperen dan

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:03

misschien kun je hooi en kuil afwisselen verandering van spijs doet eten zeggen ze wel eens

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:26

Hooi is niets anders dan een droge stof waarvan de kwaliteit vaak te wensen over laat.

Paarden zijn niet gek ! Dus wanneer de darmflora niet in orde is gaan ze met het hooi aan het gooien
om daarna het beste er eerst uit te halen.

Kuil eten paarden meestal altijd, als het goed gefermenteerd is.(met een minimale drogestof gehalte van 65% -80%
Goed gefermenteerd wil zeggen dat er de juiste goede bacteriën ( Probiotica) in aanwezig zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:20

Misschien helpt het om het hooi te verdelen over meerdere kleine porties. Dan eet ze wat ze nodig heeft en blijft er niks over om mee te rommelen.
En wat bedoel je met gooien, gooit ze het de stal uit of gewoon door de hele stal heen? En eet ze het dan later niet op? Mijn paard wipt met haar neus ook hele plukken hooi van links naar rechts door de stal, maar eet uiteindelijk gewoon alles op!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:26

Heb je er ooit over gedacht om het hooi eerst buiten de box op te schudden zodat schimmels en stof/zand resten achterblijven. Knipoog

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:53

Als je schimmels en stof in je hooi hebt snap ik het ook wel dat een paard het niet wil eten Tong uitsteken Zorg wel dat je goed hooi hebt.