TIP voor goede vertering !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romenique

TIP voor goede vertering !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:04

TIP VOOR GOEDE VERTERING VAN VOER !!!

Geef eerst hooi - wacht 10 minuten tot een kwartier, laat je paard/pony rustig knabbelen.
Hierdoor vormt er zich een "wand" in de darmen, waardoor het voer niet rechtstreeks naar achteren valt.

Hierdoor verteerd je paard zijn voer beter, waardoor je minder kunt voeren.

PROBEER T MAAR EENS, je zult zien dat dit goed werkt.

Armaris

Re: TIP voor goede vertering !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:18

Ok,en wat is de bron??Ben benieuwd waar je het vandaan haalde

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 06:44

Citaat:
Geef eerst hooi - wacht 10 minuten tot een kwartier, laat je paard/pony rustig knabbelen.
Hierdoor vormt er zich een "wand" in de darmen, waardoor het voer niet rechtstreeks naar achteren valt.

en dan??? na die 10 minuten??
wat moet ik dan doen?

je bericht is onvolledig... Tong uitsteken

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:05

ellepel schreef:
Citaat:

en dan??? na die 10 minuten??
wat moet ik dan doen?

je bericht is onvolledig... Tong uitsteken

Viel mij ookal op..

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:06

idd beetje raar, hoe kom je aan dit bericht? benw el erg benieuwd

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:14

Dat is allang bekend , dat je het beste eerst hooi kunt voeren , en pas daarna krachtvoer.

De uitleg daarvoor is dat het hele verterings-systeem dan bezig is met de verwerking van het hooi (omdat dat er eerst in ging) , en het krachtvoer er dus langer over doet om het geheel te passeren , omdat dat hooi er nog voor zit.

Als je eerst krachtvoer zou geven en daarna hooi , dan wordt het krachtvoer door het erachterop komende hooi te snel door het hele stelsel heen "geduwd" is de uitleg zo'n beetje.

Wat er van waar is weet ik ook niet.

En hoe je zou kunnen zien dat het goed werkt (bericht TS) al helemaal niet Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:25

dat verhaal van eerst hooi voeren en dan krachtvoer is mij allang bekend... Knipoog

ik heb geleerd dat als je eerst hooi voert, het paard daardoor beter en meer speeksel produceerd en daarom zijn brok beter kan verteren....

lijkt me trouwens een raar verhaal dat als je eerst hooi voert dat het andere voer dan niet sneller door de maag geduwt word, want dat zou dan dus betekenen dat als het paard een slokje water neemt tussen door dat alle voer ineens verdwenen is??

de darmbeweging zorgt er toch voor dat voer door de darmen gaat en niet de snelheid ofzo van het eten zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 07:41

Tja.. je verteld het erg 'magisch' & voor de rest wist ik het al eigenlijk.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:48

beter nog, een paard zou 24 uur per dag ruwvoer tot zijn beschikking moeten hebben. maar de tip is zeker goed bedoeld door TS Ja

ikke_kellY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:23

idd, doen ze bij ons op stal ook Lachen

romenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:05

romenique schreef:

EVEN EEN AANVULLING N.A.V. VRAGEN OP MIJN TIP:

Wat moet je doen als je 10 min./15 min. hebt gewacht ?
Je geeft eerst hooi, laat het paard rustig kanbbelen en geeft hem/haar dan pas zijn voer.

Waarom?
Doordat het paard ruwvoer in maag/darmen (verteringsstelsel) heeft, vormt zich een "wand", waardoor de brok niet door "valt" naar achteren, maar krijgt het paardenlichaam de kans om de voedingsstoffen die in het voer zitten op te nemen.

Hoe kom ik aan die informatie ?
We hebben zelf een pensionstal, en al doende leer je.
Bijna alle paarden die bij ons op stal staan, afhankelijk van de prestaties die het paard moet leveren, hebben niet meer nodig dan 1 kg brok per dag.
Wel is het noodzakelijk om GOED ruwvoer te voederen, en regelmatig kleinere porties.

romenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:07

romenique schreef:
romenique schreef:

Je geeft eerst hooi, laat het paard rustig kanbbelen en geeft hem/haar dan pas zijn voer.

Waarom?
Doordat het paard ruwvoer in maag/darmen (verteringsstelsel) heeft, vormt zich een "wand", waardoor de brok niet door "valt" naar achteren, maar krijgt het paardenlichaam de kans om de voedingsstoffen die in het voer zitten op te nemen.

Bijna alle paarden die bij ons op stal staan, afhankelijk van de prestaties die het paard moet leveren, hebben niet meer nodig dan 1 kg brok per dag.
Wel is het noodzakelijk om GOED ruwvoer te voederen, en regelmatig kleinere porties.

HOE ZIE JE DAT HET GOED WERKT ?
Houdt dit voerschema een maand vol en je paard voelt zich zeker beter dan ooit.
Je paard gaat glanzen en straalt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:50

romenique schreef:
romenique schreef:

Waarom?

Als je paard niet al te veel arbeid levert en onbeperkt hooi krijgt hoef je helemaal geen brok te voeren Clown

To the point,ik wist deze tip niet maar wel dat als je eerst hooi voert,ze het krachtvoer trager gaan opeten

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:58

Mijn paarden krijgen altijd eerst biks dan hun hooi.
We hebben er nog nooit problemen mee gehad. Mede neem ik aan omdat ze niet alles op de zelfde tijd krijgen. Er zit 's ochtends denk ik 1 á 2 uur tussen, en 's avonds 3 uur.
Dan kan het toch geen kwaad neem ik aan?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:51

sindbad schreef:
Mijn paarden krijgen altijd eerst biks dan hun hooi.
We hebben er nog nooit problemen mee gehad. Mede neem ik aan omdat ze niet alles op de zelfde tijd krijgen. Er zit 's ochtends denk ik 1 á 2 uur tussen, en 's avonds 3 uur.
Dan kan het toch geen kwaad neem ik aan?

Dat gaat nog.
Als wij (op de manège waar hij nu nog staat)geen hooi voeren krijgt ons paard welgeteld zeker 8u géén eten.
Geef je dan hun krachtvoer heb je kans dat ze gaan schrokken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:41

Het is inderdaad natuurlijk sowieso dat als je eerst hooi geeft , ze al wat voldaan zijn en rustiger hun brokken opeten (op uitzonderingen na Haha! ) , en het speeksel-verhaal enzo.

Dus eigenlijk sowieso positief.

Ik heb ook nooit een doorzichtig paard zien eten dus wat er echt waar van is verder qua vertering....? Maar het is een bekend verhaal i.i.g.

In de praktijk is het als je je paard in een pensionstal hebt staan en zelf voert , meestal zo dat je voor je weggaat eerst krachtvoer geeft , en dan het hooi erbij gooit. Je gaat niet 3 uur zitten wachten voor die stal totdat het hooi op is....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:45

pmarena schreef:
Het is inderdaad natuurlijk sowieso dat als je eerst hooi geeft , ze al wat voldaan zijn en rustiger hun brokken opeten (op uitzonderingen na Haha! ) , en het speeksel-verhaal enzo.

Dus eigenlijk sowieso positief.

Ik heb ook nooit een doorzichtig paard zien eten dus wat er echt waar van is verder qua vertering....? Maar het is een bekend verhaal i.i.g.

In de praktijk is het als je je paard in een pensionstal hebt staan en zelf voert , meestal zo dat je voor je weggaat eerst krachtvoer geeft , en dan het hooi erbij gooit. Je gaat niet 3 uur zitten wachten voor die stal totdat het hooi op is....

Al is het maar een halfuurtje!De maag is al wat meer gevuld Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:20

Die van mij staat de hele dag op de wei , als ik haar dan in de winter binnenhaal eet ze ook eerst haar voertje , daarna begint ze pas aan haar hooi.

Denk ook niet dat dat veel uitmaakt , zit al van een dag gras in Knipoog

Vaak eet ze eerst wat van haar voer , en gaat dan wat rondkijken en hooi knabbelen ,
nog wat voer eten...heeft er echt geen haast mee.
En dan krijgt ze al minder dan een kilo Tong uitsteken

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:23

af en toe een danone (witte yoghurt) door het eten halen is ook goed voor de darmflora