Verkleurd paard weer zwart krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margriet7678

Verkleurd paard weer zwart krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 23:28

Mijn ruin verkleurt in de zomer van zwart naar bruin.
Een deken op of binnen laten staan helpen niet.
Er zijn diverse middeltjes (o.a. Black as Night en Hennna zwart shampoo) die beweren
het paard weer zwart te kunnen maken.
Heeft iemand hier ervaring mee???
Laatst bijgewerkt door margriet7678 op 28-06-06 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kelcy

Re: Verkleurd paard weer zwart krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:29

Black as Night niet aan beginnen ik heb hier ook een topic over lees maar VEEEEL reacties sommige ook een beetje hard hoor maar goed viewtopic.php?f=120&t=585416&hilit=
suc-6 Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:00

Nee, werkt niet.
Je kunt hem onder een lichtreflecterende deken zetten (incl. hals en masker dan) maar het gaat wel erg ver om een zwarte zo zwart te willen houden imo.
Er zijn gewoon maar weinig echte zwarten, de meesten zijn eigenlijk heel donkerbruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:42

Tja, zo'n UV-filterdeken zou je op kunnen leggen, Black as Night schijnt niet te helpen, zeewier helpt wel iets (zegt men) en je hebt kleur versterkende shampoos, maar die zijn net als voor mensen meer voor een mooiere glans etc. Of die echt zwart maken, lijkt me stug.
Dan maar een bruine Haha!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 05:43

geen zonlicht daar komt het door

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:04

Eenmaal verkleurd paard is alleen weer zwart te krijgen na de rui. Niet met supplementen beginnen, kost alleen maar geld, en shampoo zet al helemaal geen zoden aan de dijk.
Gun je paard lekker de periode op het land, dat kleurtje is maar bijzaak (ook bij een Fries!)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:00

Mijn zwartbonte tinker verkleurt ook naar bruinbont, gaat pas weer weg na de rui. Volgens mij is met moeilijk te voorkomen. Zit ook in de genen hoor. En overdag binnen zetten is ook maar zo sneu alleen vanwege het kleurtje! Kortom, gewoon accepteren dat je paardje nu mooi bruin is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:17

waarom zou je hem van kleur willen veranderen? Verward

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:49

Pellie schreef:
waarom zou je hem van kleur willen veranderen? Verward

Dat vraag ik me ook af. Kleur vind ik ondergeschikt aan het feit dat een paard lekker buiten in de wei kan lopen.
Misschien kun je hem 's nachts buiten zetten, dat is met dit weer misschien nog wel lekkerder ook voor hem. Helpt ook nog eens tegen die vervelende vliegbeesten! Kleur ermee terug krijgen doe je niet, lukt alleen met verharen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:52

Ik spoel mijn zwarte altijd af nadat ze gezweet heeft(bij mijn vosje, bruine en schimmel enkel als ik daar zin in heb of als het echt warm is).
Dat scheelt wel iets, maar echt zwart blijft ze niet.
Voor de keuring wil ik haar wel zo zwart mogelijk houden, maar niet koste wat het kost.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:45

Een zwart paard of een donkerbruin paard zou je voor de kelur eigenlijk altijd even moeten afsponzen, of afspoelen dat het zweet eraf gaat. Dan moet het al wel schelen, het verkleuren! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:52

Sommige paarden blijven zwart in de zomer en sommigen niet. Mijn paard wordt heel licht in de zomer, op de plaats van het zadel en de singel en in de liezen is hij zelfs heel lichtbruin/licht oranje. Ik spuit hem helemaal heel goed af na het rijden. zijn hoofd en hals blijven zwart en de rest heel donkerbruin met een roodbruine gloed. Niet mooi, maar het is nu eenmaal zo. Het heeft ook met zijn pigment te maken en helemaal echt zwarte paarden blijven zwart. Sommige friezen blijven zwart en sommigen worden donkerbruin.Dus rijden in zonlicht kan dan ook niet meer. Het licht heeft gewoon invloed. Zwart wordt hij pas weer als zijn wintervacht aangemaakt gaat worden in koude namiddagen in september. Dus dan even een uurtje in het frisser worden van de vooravond en hij wordt dan al weer zwart en dan bijtijds s'avond zomerdeken op zodat hij niet in zijn dikke vacht komt te staan als je dat niet wilt.

Hoe ouder mijn paard wordt hoe meer hij verkleurd, maar ik laat hem zo lang mogelijk in de zon staan met zijn blote kont eer de dazendeken weer op moet. De huid moet ook ademen en hij moet ook vitamines kunnen aanmaken in de zon, dus overdag binnen vind ik ook wel drastisch, we hebben al zo weinig zonlicht per jaar.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:51

Mijn zwarte Quarter merrie verkleurd ook in de zomer, ze heeft dan een rood-bruine gloed over haar rug en hals. Jammer dan, ik ga geen rare toestanden uithalen en ze mag van mij gewoon "paard" blijven, lekker in het land zonder speciale dekens of zo. Toen ik haar net had heb ik 1 seizoen Black As Night gegeven; inderdaad peperduur en het helpt echt niet; dan moet waarschijnlijk een pond per dag geven of zo Boos! , maar zo gauw ze weer gaat verharen is haar zwarte velletje weer terug. Ik vindt het wel best; het gaat niet om de kleur maar om mn paard! Ik spoel haar wel elke keer na het rijden af voor ze weer het land in gaat, maar ook omdat ze dat zelf erg lekker vindt!

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:10

Hij moet gewoon eerst verharen dan word ie wel weer zwart je kan beter voorkomen dat hij bruin word. Door hem binnen te ouden en onder een dek te houden voordat het te laat is. Zweet bijt ook uit en zorgt dus dat hij verkleurt dus altijd afspoelen na het rijden.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:34

Heeft het ook iets met voeding te maken?
Onze haflinger word opeens een stuk lichter van kleur sinds we gestopt zijn met het bijvoeren van muesli (omdat ze veel te dik werd).

miepiemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:58

Mijn zwarte tinker word in de zomer ook een stuk bruiner, maar waarom zou je hem zwart willen hebben ?

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:03

black as knight helpt absoluut niet! mijn paard ging er zelfs van aan de dunne!
Stiekem had ik ook gehoopt dat mijn paard zwart zou blijven deze zomer. Het is wel heel mooi, maar ik denk dat ze niet voor niets verkleuren hoor... een bruin paard trekt minder warmte aan dan een zwart paard.
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje zielig voor het paard. Om hem tijdens deze mooie zomerdagen onder een deken te zetten of binnen te houden! alleen om het kleurtje te behouden...
tja...

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:46

ik zou je niet te druk maken over de kleur toch? Mijn paard heeft het ook heel erg, vind hem ook mooier alsie zwart is maar lekker naar buiten is voor je paard het beste en die middeltjes werken toch niet joh!
succes!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:24

Onze merrie hebben we na het scheren black as night gegeven, en ze werd binnen een mum van tijd weer pikzwart, ze was grijs door het scheren. Wat ook al helpt is met Tea three oil wassen. Echter, dit helpt alleen om het paard zwart te houden, of na het scheren, dat er weer nieuwe haren komen. Anders helpt Black as Night niet en de tea three oil ook niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:25

Het ligt aan het zweet. Mijn zwarte blijft pikzwart in de zomer als ze maar niet hoeft te werken, ook als ze hele dagen in de zon staat. Nu ze wel in het werk staat wordt ze een tikje bruiner. Na het rijden spuit ik haar wel altijd af en ze staat nu in de wei onder een bucas (vanwege de dazen).

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:29

Nou ik doe er lekker niets aan. Mijn fries is echt bruin aan het worden, maar ik vind dat echt niet erg. Laat hem maar lekker in de zon op de weide staan!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:37

Mijn zwarte paard, zonder witte aftekeningen word ook een stukje lichter in de zomer.
Vorig jaar stond hij dag en nacht buiten (met inloopstal) en was hij een heel stuk lichter dan deze zomer. Nu staat hij niet meer constant buiten.

Zo zag hij eruit vorige zomer in de schaduw:

http://img222.imageshack.us/img222/6058/kaprizwartinschaduw4xn.jpg

Zo zag hij er uit in de zon (hier zie je echt dat hij donkerbruin is geworden)

http://img222.imageshack.us/img222/8731/kaprizwartzon4oe.jpg

En zo ziet hij er nu uit (in z'n liezen is hij iets lichter geworden, voor de rest is ie nog zwart)

http://img222.imageshack.us/img222/4568/trainen4zu.jpg

Ik vind het ook mooier moest hij echt pikzwart blijven, maar er bestaat geen wondermiddeltje voor zover ik weet. Lachen Dus laat em maar lekker lichter worden. Als ik gereden heb spuit ik hem wel af zodat ie niet blijft rondhobbelen met opgedroogd zweet.

Edit: Domme typfout Lachen

Kelly_Brunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:44

Ja de vorige shet van leandra.. die was ook altijd
zwart maar in de zomer werd die bruinig.. niet echt mooi
maar dr was nietzo veel tegen te doen. Eigenlijk niks .. Tong uitsteken