dik paard op gemaaid land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romsaf

dik paard op gemaaid land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:58

Is het verstandig om een te dikke pony, die nog niet volop gereden kan worden (net in het proces van inrijden), op gemaaid land te zetten? Ze staat nu in een schrale wei die ook nog eens met lint is verkleind. Ik geef niet eens strookjes gras bij wat eigenlijk wel de bedoeling was. Ik heb wel eens gelezen dat gemaaid gras veel fructaan bevat en dat ze daar juist ook dikker van worden. Maar aan de andere kant eet ze misschien wel minder van gemaaid gras. Maar ja, fructaan zit ook in een schrale wei en nu is ze ook te dik. Met een graaskorf denk ik niet dat ze nog iets binnenkrijgt want het gras is echt heel kort en als ik het maar een paar uur om doe denk ik dat ze de 'vrije' uren benut om de schade in te halen!

Ammy01

Re: dik paard op gemaaid land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:24

Ik denk het niet.
In zo'n kortgemaaid weitje zit veel meer dan in lang stengelig gras...
En bij dit soort weer groeit het gras als de brandweer dus je 'gemaaide land' is denk ik binnen de kortste keren een dikke wei

Kun je haar ook een tijdje uit de wei halen en in een bak of paddock of zoiets zetten? Met een plukkie hooi en een bak water, en dan maar een paar uurtjes de wei in?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:31

En over fructaan: dat zit inderdaad in gras dat niet kan groeien, terwijl er wel veel zon en licht is. Dus ook een schrale wei, want daar missen de voedingsstoffen om het gras te laten groeien.

Er is een risico op hoefbevangenheid als het fructaangehalte heel hoog is.

zie ook http://www.paardnatuurlijk.nl/ bij het tabje fructaan.

Ik wist niet dat ze er ook dik van kunnen worden.

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:07

Bedankt voor je reactie. Ja, kon ik haar maar op het zand zetten...helaas heb ik daar geen gelegenheid toe. Er is inderdaad ook wel wat te zeggen voor lang stengelig gras maar dat is ook vooral meer, en dat durf ik echt niet aan. Echt een probleem is dat, dikke paarden. Ik ga nu ook met haar hardlopen zodat ze nog meer beweging krijgt maar of dat nou zoveel zoden aan de dijk zal zetten...

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:35

ik lees hier even mee, heb precies hetzelfde probleem

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:39

Van lang stengelig gras worden ze volgens mij niet echt dik, hooguit een grasbuik, maar dat is geen vet.
En van meer beweging zal er echt wel wat afgaan. Alle beetjes helpen tenslotte. Het is een combinatie van niet teveel eten en flink wat verbruiken. En in de tijd dat er wordt gehold kan ze ook niet eten!

Staat ze al lang op dat korte schrale weitje? Hoe kan ze dan toch te dik zijn? Weet je zeker dat ze te dik is? Heb je een foto?
Toch niet per ongeluk drachtig?

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:52

Voer je de pony bij of staat ze alleen op de wei? Wat voor ras is de pony? Hoe oud is de pony?

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:20

Sorry, kon een tijdje niet reageren. Op dit moment voer ik haar niet bij. Ze krijgt wel zo'n vitaminekoek, een halve iedere dag. Ze is een kruising tussen een NRPS en Lusitano. De Nrps is ook nogal rondgeribt (is haar moeder heb ik ook) en moet ik ook goed opletten dat ze niet te dik wordt, maar daar rijd ik veel op en nu in de voorbereiding naar onze 1e endurance wedstrijd moet ik haar zelfs wat extra toestoppen omdat ze te snel afvalt naar mijn zin. Maar...zij heeft er nog nooit zo goed uitgezien in de zomer! Oh ja, de paarden staan 24/7 met z'n drieen op het land waar we nu dus een draadje hebben staan. Het is niet echt heel klein maar ook niet groot, geen idee hoeveel ha het land nu is. Het is onbemest land. Omdat er binnenkort gemaaid gaat worden dacht ik dat ze daar dan wel even konden staan maar ja dat gaat ook weer groeien. Misschien is de wei waar ze nu op staan dan toch de beste optie. Ik wil wel een foto plaatsen maar dat lukt niet want de meeste foto's zijn te klein om te worden opgenomen in mijn album, heel raar...Ik zoek het nog uit.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

P.S. Weet zeker dat ze niet drachtig is!!!!

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:47

Tja dat is een lastige keus...
Misschien kun je het even aankijken.
Ik neem aan dat je de training straks langzaam gaat opbouwen en intensiever gaat trainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:52

Ik ken iemand die twee weilanden heeft, de één heeft gemaaid gras, de ander is een kale wei met kort gras.
Die heeft z'n paard op de kale wei gezet en wat hoopjes gemaaid gras in het weiland gelegd. Maar dat met die fructaan en zo moet je maar niet aan mij vragen Koe

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:33

Je mag je paard toch nooit gemaaid gras geven, zeker niet in hoopjes i.v.m. broeien?
Wat het gemaaide land betreft: ik zit met hetzelfde probleem. MIjn paard is moddervet, staat op dit moment op een gemaaid land en wordt niet bereden ( is nog maar 2 ). Ik zit er nu over te denken om in ieder geval maar een stuk af te zetten, want hij krijgt het niet aangevreten en zijn buik staat echt zo rond als een voetbal.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:05

Kun je er niet zo'n klein stukje van maken, dat het niet echt weer aangroeit? Dat ze zeg maar net genoeg hebben??
Het mag niet echt tijd hebben om flink aan te groeien, maar het moet wel voldoende voedsel op leveren. Ik heb 1 ha land en daar staan ze in het voorjaar in zonder bij te moeten voeren, het is precies goed!! Ik heb drie paarden.
Het land is niet bemest en wordt in principe nooit gemaaid.
In september mogen ze er weer in i.v.m. de braakregeling en dan is het weer lekker stengelig en oud, ideaal!!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:09

erleyne schreef:
Je mag je paard toch nooit gemaaid gras geven, zeker niet in hoopjes i.v.m. broeien?
Wat het gemaaide land betreft: ik zit met hetzelfde probleem. MIjn paard is moddervet, staat op dit moment op een gemaaid land en wordt niet bereden ( is nog maar 2 ). Ik zit er nu over te denken om in ieder geval maar een stuk af te zetten, want hij krijgt het niet aangevreten en zijn buik staat echt zo rond als een voetbal.

gemaaid gras uit de tuin mag inderdaad niet, uit een weiland kan het wel Ja
zet gewoon met lint maar een klein stukje wei voor je paardje af Lachen

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 16:26

Bedankt voor alle reacties, ik moet zeggen dat het nu beter gaat, idd een stuk afgezet. Ze is nu nog wel iets te dik, maar heeft ook nog geen bespiering. Volgens mij gaat het goed zo. Voornamelijk grasbuik nu, nou daar kan ik mee leven. als ik meer ga rijden gaat dat ook wel weg (hoop ik toch)...Niet meer die vetbulten op haar schouders, en ze is ook erg rond gebouwd daar moet je ook rekening mee houden. Zulke paarden tonen al snel te dik. Ik ga zo door!