wat voeren om mijn paard te verdikken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

wat voeren om mijn paard te verdikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 19:48

hoi
Ik heb een hengst, die vroeger gedekt heeft. Hij is in april plots ontzettend veranderd, met de eerste zonne stralen. Hij is helemaal gestresseerd geworden. Ik kon amper nog iets doen met hem, omdat ie altijd stijgerde en zich sterk maakte. Bij het rijden wass ie ongelooflijk heethoofdig
Hij heeft toen enkele weken amper gegeten. Ik ben dan gaan pavo kruidenmengeling gaan kopen, in de hoop dat ie dat graag zou eten en terug zijn voer zou opeten.
Het heeft geholpen, hij is na enkele dagen terug beginnen eten, en ook weer meer hooi beginnen eten. Nu eet ie weer goed en gaat ie om de 2 dagen een namiddag op de wei, en dat helpt hem wel te ontspannen, en als ie dan zot is heb ik er tenminste geen last van.
Hij krijgt per dag nu:
's morgends: 1,5kilo pavo kruidenmelange
1,5 kilo lannoo structuurmengeling ( een mengeling zonder haver en met luzerne)
en 's avonds het zelfde.
Van hooi krijgt hij per dag 1 baal.

Het probleem is dat ie gewoon niet verdikt! Hij staat nog steeds wat gestresseerd met momenten ,als ie de andere hengsten ziet op de wei ofzo. Maar hij is echt veel kalmer en ontspannener.
Ik heb geprobeerd met maisvlokken, dat eet ie niet.
en bietenpulp eet ie ook niet.
Ik ga nu nog proberen bij een bakker te kunnen oud brood halen, omdan bij zijn eten te doen, maar ik weet niet of dat wel zo goed is elke dag en of het veel gaat helpen?
weten jullie mangelingen ofzo waarvan ie verdikt, maar niet heviger wordt?
bedankt

edit: en hij is steeds ontwormt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:12

Laat je z'n gebit ook jaarlijks checken?
En verder, lees dattie maisvlokken niet lust, maismeel misschien wel met een flinke scheut zonnebloemolie?

Poosje81

Re: wat voeren om mijn paard te verdikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:29

Wellicht zou het heel veel helpen om hem te laten ruinen

Zonnebloemolie over het voer, langzaam opbouwen tot een halve liter per dag (verdeeld over je voertijden)

Wat ben ik toch blij met mijn hengst die eerder te dik wordt dan te mager

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:12

Leonoor schreef:
Wellicht zou het heel veel helpen om hem te laten ruinen

Zonnebloemolie over het voer, langzaam opbouwen tot een halve liter per dag (verdeeld over je voertijden)

Wat ben ik toch blij met mijn hengst die eerder te dik wordt dan te mager

laten ruinen gaat niet veel meer uitmaken, hij is al 15 jaar
Verder is ie ook braaf hoor, zijn gedrag is niet stout ofzo en hij is ook gestopt met het stijgeren.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:13

Miirthe schreef:
Laat je z'n gebit ook jaarlijks checken?
En verder, lees dattie maisvlokken niet lust, maismeel misschien wel met een flinke scheut zonnebloemolie?

Maismeel? wat is dat dan? en kan je niet zo iets doen als te veel olie geven?
(hij heeft nogal gevoelige darmpjes )

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:22

Maismeel kan je zo bij de voerhandelaar kopen, is gemalen mais. Advies is wel om het nat te maken. En door dat water een scheut olie.

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:26

1 BAAL hooi???

Gezien de hoeveelheid voer zou ik een dierenarts laten komen...

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:08

Wel ja, maar die zegt dat het komt doordat ie gestresseerd staat en dat kalmerende kruiden hem te kalm gaan maken , aangezien we aan het trainen zijn.
1 baal hooi is toch niet zo veel? neem een 10 a 12 kilo, ik denk dat 1 plak hooi een kleien 2 kilo weegt.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:09

bedoel je dan een baal of een plak? wat je hem voert...

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:53

wel neen, niet zo een grote baal hooi hoor, maar zo een kleine, wij noemen dat een baal hooi, maar ja k ben een belgje, mss noemen jullie het een bot hooi?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:56

merriebrok wil opgetrokken jongens nog wel eens wat meer buikje geven.

Van die muesli-voersoorten wordt geen paard dik. Houdt er overigens wel rekening mee dat 'dik worden' een paar maanden gaat duren, zeker bij druktemakers.

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:02

Maar van die merriebrok gaat ie dan ook waarschijnlijk heter worden, niet? dat wil ik net vermijden.
Ik weet dat het een tijd gaat duren, en het is niet dat ie uitgemergeld is hoor Maar je ziet zijn ribben wel en zijn flank en poep mogen dikker. Hij heeft eigenlijk nog een buikje van al dat gras
Ik zie hem liever dikker, zoals ie was deze winter.
Ik heb gehoord dat gerstmengeling doet verdikken, maar dat is wel weer een musli.
Wat ik zoek is voer waarvan ie verdikt en niet heviger wordt.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:07

Ik voer mijn 21-jarige ruintje broodkruimels bij. Deze haal ik gratis bij de bakker en hij krijgt een halve plastic (bakkers) tas per dag. Hij is wel aardig vol nu. Maar misschien een keer de dierenarts er naar laten kijken? Hij krijgt wel erg veel te eten namelijk en als ie dan nog niet dikker wordt..

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:31

njah, ik ga nog effe wachten met de dierenarts, ik ga eerst ander eten voeren. Ik dacht idd ook brood, maar k vroeg me af of te veel brood geen kwaad kon. Niet blijkbaar
Dan ga ik dat ook gaan halen bij de bakker. Verder zoek ik nog een verdikkkende brok.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:44

renatevb schreef:
Maar van die merriebrok gaat ie dan ook waarschijnlijk heter worden, niet? dat wil ik net vermijden.
Ik weet dat het een tijd gaat duren, en het is niet dat ie uitgemergeld is hoor Maar je ziet zijn ribben wel en zijn flank en poep mogen dikker. Hij heeft eigenlijk nog een buikje van al dat gras
Ik zie hem liever dikker, zoals ie was deze winter.
Ik heb gehoord dat gerstmengeling doet verdikken, maar dat is wel weer een musli.
Wat ik zoek is voer waarvan ie verdikt en niet heviger wordt.

DAt heet worden op merriebrok valt wel mee, zeker als je gewend bent meusli met haver te voeren ...

Maar als je wilt dat hij eruit ziet zoals in de winter, dan moet je hem ook voeren zoals in de winter.
Wat is er nu anders dan in de winter?

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:55

deze winter kreeg ie minder eten, maar hij was gewoon minder gestresseerd denk ik.
Hij krijgt meer hooi en meer krachtvoer. Hij kreeg idd wel energy control bij, maar daar ben ikmee gestopt omdat ie te fel werd. Misschien moet ik dat maar bijvoeren, maar dat is niet echt om te verdikken en hij gaat wel weer een stuk heter staan.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:20

Tja, de echte druktemakers zijn niet makkelijk dik te houden. Misschien heeft hij nu ook meer vrije beweging dan swinters, en kan hij dus nu meer energie opbranden met druk doen....
Zeker gezien zijn leeftijd zal je hem dat niet meer kunnen afleren....

Misschien is het iets wat je van hem zult moeten accepteren.
Ik kan je overigens uit ervaring vertellen dat druktemakers helemaal niet drukker worden vanuit de voersituatie - sommigen reageren gewoon sterk op prikkels en gaan daarin door puur op de eigen adrenaline. Ze teren gewoon in op hun reserves - niet voeren maakt niet dat ze ophouden, ze gaan echt gewoon door in het hoofd. Je zou ze juist extra moeten bijvoeren om de geestdriften niet ten koste van het lichaam te laten gaan.

Van vitamine E schijnen paarden ook rustiger te worden.

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:52

renatevb schreef:
wel neen, niet zo een grote baal hooi hoor, maar zo een kleine, wij noemen dat een baal hooi, maar ja k ben een belgje, mss noemen jullie het een bot hooi?

Dacht dat je zo'n in plastic verpakte baal bedoelde !
Ik noem het een pak hooi, zo'n 'kleintje'.

Maak me nu trouwens wel enigszins zorgen, nu je het ook over dunnere poep hebt. Volgens mij is dat nooit een goed teken.... Maar je liet de DA komen toch?

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:58

Dees schreef:
Tja, de echte druktemakers zijn niet makkelijk dik te houden.

Haha! Mijn merrie is een op en top, volbloederige druktemaker, maar een buikje heeft ze altijd! Ribben zie ik nooit!
Moet eerder oppassen dat ze niet bevangen raakt...

@renatevb: Ik heb ook goede verhalen gehoord over Havens muesli, met etherische olie, in de 'groene' zak. Een kennis voerde dat aan haar scharminkel en die zag er na een tijdje weer goed gevuld uit. Ken je dat product?

torette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:00

geef hem een goede slobber, en als je brood wilt voeren zou ik dat eerst een poosje laten drogen, zo kan het geen kwaad! Kan hij niet wat meer op de wei?

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:00

Olympia96 schreef:
Dees schreef:
Tja, de echte druktemakers zijn niet makkelijk dik te houden.

Haha! Mijn merrie is een op en top, volbloederige druktemaker, maar een buikje heeft ze altijd! Ribben zie ik nooit!
Moet eerder oppassen dat ze niet bevangen raakt...

@renatevb: Ik heb ook goede verhalen gehoord over Havens muesli, met etherische olie, in de 'groene' zak. Een kennis voerde dat aan haar scharminkel en die zag er na een tijdje weer goed gevuld uit. Ken je dat product?

nee kan ik niet. Ik weet ook niet echt een verdeler van havens, maar ik zal er wel een vinden.
bedankt!

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:02

torette schreef:
geef hem een goede slobber, en als je brood wilt voeren zou ik dat eerst een poosje laten drogen, zo kan het geen kwaad! Kan hij niet wat meer op de wei?

Ik laat het idd altijd wel drogen
Hij gaat om de 2 dagen een dag op de wei, omdat er een hengst de wei naast hem staat en ze maken ruzie. Dus vandaar om de 2 dagen. Maar meestal loopt ie toch maar een beetje te crossen, dus echt verdikken gaat ie daarvan niet

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:07

Olympia96 schreef:

Maak me nu trouwens wel enigszins zorgen, nu je het ook over dunnere poep hebt. Volgens mij is dat nooit een goed teken.... Maar je liet de DA komen toch?

Hij heeft geen dunnere poep, en de DA is al geweest. Hij heeft gezegd dat ie zo veel mogelijk moet buiten komen en dat ik hem goed eten moet geven. Hij is helemaal niet ziek ofzo, wel gestresseerd. Daar kon de DA weinig aan veranderen, behalve kalmerende kruiden, maar dan zou ie bij het rijden tam zijn.
Ik weet wel uit ervaring dat ie gevoelige darmen heeft. Als ik zemelen bij zijn eten doe, heeft ie altijd iets dunnere poep, maar dat doe ik dus niet meer

kokolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:20

Ik heb dit probleem met mijn paard ook gehad. hij was onrustig en mager. ben hem zemelen en maismeel gaan voeren. een schep zemelen op een halve mais. hij krijgt sóchtends en avond 's. en overdag staat hij met een oude pony van mij op het wei land.

heb hem een maand geleden naar de tandarts gestuurd en dat was erg nodig, angezien hij net 8 is geworden had hij veel kaken en daarom kon hij geen goede zijwaardse kauwbeweging maken. dit is nu verholpen en hij groeit goed, hij zal nooit dik worden, maar hij is nu goed op gewicht.

probeer anders zón dik makertje van de paarden drogist en dat vurige is gewoon het opwinding moet je mee leren om gaan.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:39

kuil maakt in ieder geval wel dikker..