Brokken of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narsica

Brokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:34

Ik was altijd in de veronderstelling dat pony's brokken nodig hadden, maar de laatste tijd kom ik er steeds meer achter dat dit helemaal niet waar is. Brokken zijn vooral bedoeld voor sportpaarden, de gemiddelde recreatie/knuffelpony wordt er eerder vervelend dan welvarender op.

Ik heb gemerkt dat hooi voldoende is, samen met een goede weidegang, om de dag door te komen. Als je wat meer rijdt of het paard voor een veulen moet zorgen, kan je wat brokken toevoegen. Bij ons gaat het voortaan zo dat de paarden kwaliteitshooi krijgen, veel weidegang, voldoende vezels en soms muesli (van Subli, die er zowat een studie van gemaakt hebben). Het bevalt ons erg goed!!

Hoe denken jullie over het weglaten van brokken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-06 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleur verwijderd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:36

Ik geef ook maar weinig brokken.
Ook niet aan mijn sportpaard.

Wel onbeperkt hooi.
Veel belangrijker dan al dat eten dat in 5 min op is

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:56

Je moet er wel voor zorgen dat ze de nodige vitamine en mineralen binnen krijgen. Mijn paard krijg 0,75 kg brok per dag en wat vitaminebrokjes erbij.

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:00

die van mij krijgt 's ochtends een schep biks en 's avonds een schep biks

Narsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:49

Ja, ik dacht ook lang dat ze 's ochtends en 's avonds voer nodig hadden, vooral de mineralen (zouten) en de samenstelling. Maar het blijkt niet nodig, zoutblokken en af en toe zo'n muesli-mix zijn veel uitgebalanceerder en de pony krijgt meer waardering voor het voer.
Wel is dit biologie en bij biologie gaat het over gemiddelden, dus per paard verschilt zijn behoefte.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:30

Ik geef enkel 250 gram kruidenmuesli per dag met een scheutje Omega Olie als aanvulling. Overdag staat ze op schraal land, in de avond op stal met 1 a 2 plakken hooi voor het 'knabbelen' , een mineralenliksteen tot haar beschikking en de kwartschep muesli.

Straks, nouja.. als we maanden verder zijn krijgt ze wel iets van muesli/brok bij gevoerd in het laatste 'deel' van de drachtperiode en gedurende de zoogperiode; omdat een merrie dan wel iets extra's mag om het maar zo te noemen.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:04

De paarden en pony's staan nu sinds begin mei 24/7 op het land en krijgen alleen een liksteen tot hun beschikking, de merries met veulens krijgen merriebrok en mijn eigen veulen die inmiddels brokjes kan eten krijgt veulenbrok bijgevoerd. De pony's en paarden krijgen pas weer brok als ze op stal komen in het najaar, als het gras echt minder wordt, krijgen ze wat hooi bijgevoerd. Ze doen het prima op alleen gras en een liksteen. Het zijn allemaal recreatiepaarden en krijgen als ze winterdag weer op stal staan, basis/onderhoudsbrok (niet meer dan 2 kilo en dit is voor een groot paard) en hooi.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:07

Mijn 2jarig paard krijgt sochtends 3/4 brok en 1/4 kruidenmuesli. Overdag op land (waar ze nu worden bijgevoerd met hooi/kuil en s'avonds krijgt hij ook weer 3/4 brok en 1/4 kruidenmuesli... Als ik de brok weglaat wordt hij duidelijk te mager... maar goed mijn paard is ook nog in de groei

alex66

Re: Brokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:54

brok voer ik nooit!!!

24/7 op de wei en als hij werkt krijgt hij een schep haver, werkt hij een dag niet dan krijgt hij ook geen voer.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:06

geen brok
24/7 buiten
onbeperkt hooi danwel gras

en we rijden rustig drie keer in de week 20 km, dat is niks voor een paard!

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:08

Geen brok, onberperkt hooi, zoveel mogelijk op de wei en stro in de stal. En af en toe een wortel of een snoepje.
WOrdt 3-4 keer per week gereden, gelongeerd en ook nog een keer wat grondwerk.

Pellie

Re: Brokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:35

maar áls je wat voert, brok, muesli of wat dan ook, voer je dat voor het werk/training of erna?

Narsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 06:19

Erna, dat lijkt me vrij duidelijk...Dan fungeert het zowel als beloning, als om ''aan te sterken'' omdat de meeste bij ons vrij zwaar werk doen.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 06:40

Ik heb een tijd ook geen brok gegeven. Maar mijn haflinger kwam duidelijk iets te kort. Na een kwatier rijden was hij uitgeput en echt leeg! Stond alleen nog met zijn hoofd naar beneden te hangen, geef hem nu ruim 1/2 kg brok per dag en hij loopt weer met plezier.