Dikkiedik...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boutje

Dikkiedik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 21:59

De welsh van mijn dochter wordt moddervet, ziet er echt ongezond uit. En voor het eerst begint hij zijn manen te schuren ook.
Vetrolletjes in zijn nek, ribben niet meer te voelen, zadel uiteraard te klein...
Hij krijgt een liksteen, water en hooi, drie uurtjes per dag de weide op en wordt elke dag een uurtje licht gereden, soms een halfuurjte zwaarder met meer gelop maar dan is hij helemaal buiten adem.

Het enige wat anders is, is dat ik altijd weinig gras gehad heb en dit jaar duidelijk meer.
Help, wat kan ik doen om hem te laten afvallen?
Hij ziet er niet uit en zijn conditie is duidelijk minder, hij is ook minder goed te rijden want die buik zit in de weg...

En hij is de enige die zo heel erg dik wordt, de shetmerrie is dik, maar niet erger dan anders, het shetveulen (jaarling ondertussen) is prima en mijn arabje zie je zijn ribben zelfs nog, ook al staat die 12 uur op de weide ipv 3...

Hooi ook rantsoeneren? Wat kan ik nog doen?

ellepel

Re: Dikkiedik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:04

die 3 uurtjes op de wei he?
staat het dier dan in veel of weinig gras?

misschien die tijd toch nog halveren, hooi is prima, zie ik niks mis mee.
liksteen is ook goed voor eventueel de tekorten aan mineralen aan te vullen.

verder misschien een idee om het dier 2x per dag te laten lopen, niet in het zweet jagen,maar gewoon een tien minuten laten stappen, draven en een galopje....

dan moet de pony toch wel wat gaan afvallen.
niet te weinig gaan voeren,dat is gevaarlijk bij dit soort dieren, en heb je risico dat ze zogenaamd " vet in het bloed " krijgen...

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:46

Misschien een idee om een uurtje gewoon te rijden wat je nu al doet, en opbouwend ook nog te gaan stappen? Bijv opbouwen naar een uur.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:53

Hooi worden paarden niet vet van, hun buik krijg je bij veel hooi er enkel wat ronder mee
Een liksteen is sowieso goed en ook niet dikmakend, je pony vult zo zelf de nodige tekorten aan.
En verder vind ik het wel vreemd dat die pony dan echt zo vet is hoor.. Misschien wat meer extra training aan de longe en goed opbouwend stapwerk en gewoon rijden zoals je nu doet, maar dan ook opbouwend? In één keer als een gek laten rennen , vliegen en zweten doe je ook niet goed aan natuurlijk. Succes!

Eefiesvenna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:06

Ik zou een stukje land afzetten, en daar elke dag half metertje bij geven, verder niks geen hooi ofzo bijvoeren. En elke dag beweging geven.

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:32

Misschien een schraal stuk land afzetten of het hele land maaien voordat je hem er weer opzet?

Denk ook dat je buiten het rijden om best een keer extra oer dag kan longeren of wandelen(is ook goed voor de conditie)
En dus alleen hooi en dan het schrale gras geven die paar uur.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:55

Zelf heb ik ook 1 van mijn merrie`s snel dik, wat ik altijd doe is voor haar apart een klein strookje gras afzetten waar ze een hele dag kan lopen. Zo heeft ze wel wat te knabbelen maar kan niet de hele dag in de vette wei gras opnemen. 3uur in een vette wei weiden kan al teveel van het goede zijn. Of je moet hem korter laten weiden, of op een schraler stuk zetten

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 18:13

Ik heb hem nu op 2 uur weidegang gezet, voor de rest blijft hij samen met de shet in de paddock. 's Morgens longeer ik hem 10 minuutjes (meer tijd heb ik echt niet, mijn eigen paard moet ook nog), hij is maar 132 en ik vind mezelf wat groot voor hem om er nu echt mee te rijden) en mijn dochter rijdt hem dan 's avonds na school. En in het weekend komt er een vriendinnetje en dan gaan ze een uurjte stappen.
Terwijl de anderen nu op de weide staan krijgt hij ene plakje hooi, niet meer hooi volop zoals er voor. Hij eet dan gewoon de ganse dag lang. Ik doe het nu in een dubbel hooinet, dan heeft hij wat te doen en krijgt hij minder binnen.
Vorige jaren had ik altijd gras te weinig, dit jaar ene keertje bemest met speciale mest voor paardenweides dus stikstofarm maar dat doe ik dus nooit meer, volgens mij is dat de enige overgebleven oorzaak. Vorig jaar stond hij een uur of 12/24 buiten in niks te dik!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:56

Hey

misschien komt het doordat je de pony maar even op het land zet.
Dat hij dan zo veel lekker gras ziet, dat hij de hele tijd aan het eten is.

Dit deed ik eerst ook met mijn pony, maar werd dus veels te dik.
Nu staat ze bijna alle dagen in het land en is ze niks te dik.
Dan kan ze gaan eten wanneer ze wil en ligt er ook geen druk op haar dat ze er zo weer uitgehaald word. Want dat weten die paarden dondersgoed..

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:09

wat ik zou doen is hem gewoon tijdjelijk in een kleine ruimete zetten.
Buiten of binnen(ik zou het buiten doen)
waar geen of nauwelijks gras groeit
dan alleen hooi te eten geeft en dan eens in de zoveel tijd iets lekkers..
en dan voor de rest genoeg beweging..
want dat doen wij op het moment met een shet die licht hoef bevangen was
Het heeft er goed gewerkt ze is zeker veel afgevallen en is nu een mooie slanke shet!

(met kleine ruimete bedoel ik niet 3 bij 3 meter hoor maar wel iets groter )

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:40

Onze pony was ook niet bepaald de dunste.
Wij zetten haar nu ongeveer een kwartiertje per dag in de wei. Dit heeft ook te maken met dat ze erg snel hoefbevangen raakt.
We gaan ongeveer 2 of 3 keer in de week met haar rijden.
En we voeren haar haver.
Oké, ze is nu nog geen superdunne welsh pony, maar wel weer een mooi beestje om te zien..

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:41

Is een graaskorf misschien een optie?
Dan krijgen ze heel weinig binnen en moeten daar nog best wat voor doen.
Net als nu 3 uurtjes, maar dan mét graasmasker op de wei zetten lijkt mij de moeite wel waard.
Succes!

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:41

gaat het al iets beter met de pony?