Mager ruintje niet voller te krijgen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_steef_

Mager ruintje niet voller te krijgen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 15:14

Ik heb een 3jarige ned. appaloosa ruin die niet echt aan wil komen.
Hij is een paar maand geleden vermagerd (ribben kon je van een afstand tellen). Ik dacht dat dat met de vachtwisseling e.d. te maken had. Maar hij komt nu bijna niet meer aan. (nu nog van dichtbij te tellen die ribben)
Het ene moment denk ik dat het gaat, maar dan is het de volgende dag er al weer af.

Hij krijgt nu per dag:
-2 kg basisbrok van subli
-2 scheppen luzerne
-een scheutje olie
-+/- 4 dikke plakken hooi van mooie grove en kruidige kwaliteit
- hele dag weidegang met elke dag een nieuwe strook gras erbij (van 8 tot +/- 8uur
- op stal staat hij op stro.

Het kunnen geen wormen zijn. Ik ontworm hem heel strak. En heb al meerdere keren zijn mest laten onderzoeken.

Afgelopen maand heb ik hem "Opkikker" van NAF gegeven. Maar dat heeft niets uitgehaald.

Hij glanst wel mooi. En groeien doet hij ook met beetjes nog als hij net wat aangekomen is

Heeft er iemand een tip??
Of moet ik iets drastich veranderen??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:41

Jeetje, je voert zo te horen goed, ontwormen gaat goed zelfs mestonderzoek gedaan.. Is nog een jong paard
Al eens maismeel geprobeerd? Dat is een hele bekende dikmaker en zover ik er niet overheen gelezen heb, heb je dat nog niet geprobeerd. Heeft hij verder nog wel goede eetlust?

_steef_

Re: Mager ruintje niet voller te krijgen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 15:53

Was ik inderdaad vergeten te melden.
Maiskuil, maismeel en geplette mais vind hij niet te vreten.

Vandaar de luzerne met flinke scheut olie.

Voor de rest eet hij de hele dag door.

Gebit ziet er ook goed uit. Geen doppen die in de weg zitten, of haken o.i.d.

Ik zit nu zelf meer te denken om een andere brok te geven. Beter merk en mischien andere samen stelling. (sportbrok ofzo)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:28

Kan je 'em met maismeel door de slobber ofzo ook niet foppen?
Andere brok zou je zeker kunnen proberen, Foenegriekzaad
wil ook nog wel eens helpen.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:25

Volgens mij heb je ook een bepaald procuct (aanvullend) om paarden dikker te laten worden.
Misschien eens op www.paardendrogist.nl kijken, die hebben een uitgebreid assortiment én proffesionals die je vraag kunnen beantwoorden.
Ik denk niet dat hij van sportbrok voller wordt, eerder drukker.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 18:50

Bij de pavo raden ze merrie of veulen brok aan omdat daar een goede en verhoogde eiwit/vet verhouding in zit.
Dus daar zit ik nog over na te denken.

Mensen hier ervaring mee?

Als ik hem wil foppen moet een een zak voer kopen en afwachten of het lukt, dan kan ik net zo goed totaal ander voer aanschaffen. Op stal voeren we alleen basisbrok.
Het meel heb ik via via een beetje kunnen krijgen. Dus gelukkig geen hele zak aangeschaft.

Wat doet foenegriekzaad?

Paardendrogist hebben me opkikker en lijnzonolie geadviseerd. De olie krijgt hij nog. De opkikker is inmiddels op.

Bebootje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:04

Zelf vind ik MAXX H wel een goed middel en als aanvullend voer zou je
PHYTO Gold kunnen proberen. Dat heeft ook een hoger vetgehalte.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:37

Zou niet eens een bloedonderzoek kunnen doen? Aan de hoeveelheid voer kan het niet liggen. Je geeft in ieder geval veel ruwvoer! Wie weet heeft hij wel last van een ander soort parasiet dan wormen ofzo.

Tot nu toe is er bij paarden die ik ken en die mager bleven wel iets uit het bloedonderzoek gekomen (bloedwormen, vitamine B gebrek etc)

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:39

Kuil in plaats van hooi geven?
De mijne groeit daar enorm van

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:42

idd, bloedonderzoekje laten doen. Weet je tenminste wat er scheelt en doe je geen nutteloze kosten

schimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:10

er zijn ook mais brokjes verkrijgbaar speciaal voor paarden die geen maismeel willen eten. en dat werkt goed heb het ook geprobeerd. is van het merk horsefood

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:52

Ik zou bloedonderzoek laten doen!

Maar houd in je achterhoofd dat hij ook gewoon aan het groeien kan zijn, hij heeft daar wel de leeftijd voor.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:00

k heb ook een paard staan die we kunnen voeren wat we willen maar ok niet aankomt!k heb al vanalles geprobeerd!!
mais krijgen ze zoiezo, zoveel als ze willen.
hooi krijgen ze zoveel als ze willen.
staan nu vort dag en nacht op het land!
brok krijgen ze en structuurmuslie.
heb nog bietenpulp geprobeert. maar ze komt niet aan.
wordt regelmatig ontwormd voordat mensen daar over beginnen.
ze is gewoon net als het baasje, die kan ok eten wat ze wil en komt ok niet aan.
k denk dat sommige paarden daar ook gewoon last van hebben want k was in indoor brabant en daar had een ruiter ook een slank paard die niet aankwam en die had echt al alles geprobeert. kwa eten en dierenarts.
k hoop dat j er achterkomt waardoor het bij jou paard aan kan liggen. veel succes ermee!

hawipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:45

hallo... ik heb ook een paard staan wat niet dikker te krijgen is. ik voer ook van alles en niets helpt. ik heb een bloed onderzoek gedaan en ook daar kwam niets uit. het je wel eens gedacht aan wat voor soort ontworm spuit je geeft er zijn er namelijk 2 die tegen lintworm werken en misschien heeft hij die wel?
vroeger kreeg mijn paardje bier borstel( dit heeft de meeste boer wel)
het paard moet het wel leren eten of maais van het boeren land, dat is met plant en al gemalen en niet te vergelijken met maais meel en zo...
ik ben hier nu mee bezig en heb er steeds een beter gevoel bij dat hij dikker word...

succes..

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:50

Paard wat ik kende was ook altijd mager en niet dik te krijgen. Na heel veel gesleep met de dierenarts en onderzoeken enzo, zijn ze tot de ontdekking gekomen dat het paard gewoon zoveel voer kreeg dat hij juist minder energie kreeg van het vele eten. Hij had zoveel energie nodig bij de vertering dat ie en niet dikker werd en geen energie had om normaal te kunnen rijden. Hij kreeg hierna electrolyten en maismeel, iets met maismeel iig op recept van de dierenarts.
Hiervan knapte hij iets op, met name de conditie, maar dun is hij altijd gebleven. Heb hem nu al een aantal jaar niet gezien, maar ik denk dat ie zijn hele leven wel mager zal blijven. Hetzelfde bij mensen, sommige zijn met het kijken naar eten al een kilo zwaarder en sommige zullen nooit veel zwaarder worden.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:39

volgens mij voer je goed.Je zou die 4 plakken onbeperkt kunnen maken,maar waarschijnlijk eet hij niet veel meer.
Hoe lang staat hij op dit voer,want het heeft altijd wel even tijd nodig.

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:47

ik zou pulp proberen. vinden de meeste paarden lekker en is opzich wel een dikmaker. zou niet te veel gaan voeren. straks krijgt hij daardoor allemaal andere klachten. veel eten geven hoeft niet altijd te helpen.....

Mucchio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:51

misschien moet je slobber eens proberen.
en als ie dun blijft kijken naar mest of ie ook wormen heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:23

heb je toevallig ook een foto van het dier?

the_nollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:57

Waar k werk/rij word vaak maismeel of brood gebruikt. Moet zeggen dat het goed werkt

twister42

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:52

ze kunnen toch ook wel eens mager blijven als ze steeds een groeischeut hebben. je zegt zelf dat hij een beetje aankomt en vervolgens groeit hij weer en is dan dus weer magerder. Ik denk dat je best veel voert dus, je ontwormt en hij heeft geen tandprobleem, tja een bloedonderzoek kan wat opheldering geven je hebt nu toch al van alles gedaan. succes

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:33

Mais werkt goed..
of maismeel dat maakt niet zoveel uit..
Mijn paard is prima op gewicht maar krijgt toch een handje mais door zijn eten.. (ook voor zijn kiezen)

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:35

Taaclover schreef:
Kuil in plaats van hooi geven?
De mijne groeit daar enorm van

lijkt me geen goed plan, als je kijkt hoeveel eiwitten daar in zitten..

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:39

Volkoren brood met appelstroop ofzo. Meestal vinden paarden dit zalig en groeien ze er goed van (in de breedte dan)... Probeer het eens... Een heel brood zijn de kosten niet en appelstroop al helemaal niet. Succes!!

KiekKiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:40

Foto's