Hoeveel voordroog mag een paard/pony per dag hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Hoeveel voordroog mag een paard/pony per dag hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 16:15

Ik wil graag weten hoeveel voordroog een arabier die in endurance-training staat mag hebben.
Als hij straks op een strostal en daarbij elke dag tot een uur of 6 buiten staat?
En graag wil ik het ook weten als hij voornamelijk op stal staat?
Paard kan namelijk nog niet heel de dag op de wei omdat de wei zeg maar nog errug hoog en vol staat

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 11:14

Helemaal niemand???

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:55

Ik snap je vraag niet helemaal, voordroog? Bedoel je kuil of hooi? Een paard kan een maximum van 2% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof opnemen. Dus, een paard van 500 kg kan maximaal 10 kg droge stof opnemen.

Ruwvoer, zoals hooi heeft een droge stof percentage van ongeveer 83%. Als je paard alleen maar hooi krijgt, kan hij dus ongeveer 12 kg hooi op een dag hebben (10 kg droge stof op een dag; 83% d.s. in hooi > 10/83 x 100 = 12 kg). Alleen uitgaande van de kilo's droge stof die zijn maagdarm-stelsel kan verwerken. Dan reken ik niet zaken zoals krachtvoer of gras mee.

Bedoel je zoiets?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:24

In dit geval bedoel ik dan Kuil...
en het gaat om een pony van 1m48... die ook krachtvoer krijgt, niet zoveel hoor...

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:50

Oh ok, in kuil zit minder droge stof. Naast het droge stof moet je rekening houden met de energie-inhoud van de kuil en het krachtvoer. Op basis van VEP en VREp kan ik wel een berekening maken over je rantsoen, mits ik de kwaliteit van je kuil weet en de energie-inhoud en hoeveelheid van je krachtvoer weet. Het type arbeid wat je paard verricht en wat hij/zij ongeveer weegt.

Ik weet niet op basis waarvan je je rantsoen wilt samenstellen? Wil je bv. 2 kg krachtvoer geven en de rest aanvullen met kuil of vice versa?

Maar de eenheden VEP en VREp worden niet meer gebruikt en ik weet niet hoe ik met de nieuwe eenheden moet werken. Waarschijnlijk kan ik wel een berekening maken met VEP en VREp en dat kan vast wel weer worden omgerekend naar de nieuwe eenheden.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 14:10

Ik stuur je wel even een pb

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:18

Is goed.