hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anchieee_

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 18:24

ik heb een shetlander van 3 jaar, en ze is laatst naar de hoefsmid geweest en ze blijkt dus hoefbevangen, nouja het zit er tegenaan het is nog niet zo dat ze er last van heeft, nu heeft de hoefsmid dus gezegt dat we haar niet meer 24 uur per dag op het land moeten houden en veel beweging, nu hebben we haar dus op een klein stukje modderig land staan. krijgt genoeg hooi maar toch vind ik haar nu een beetje te dun worden, maar aangezien ze dus vanwege de hoefbevangenheid geen biks,muesli etc mag kan ik haar geen dikmakers voeren..iemand een idee hoe ik haar wat dikker kan krijgen?

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:25

Ze mag niet te dik.Dat ze magerder wordt is helemaal niet erg.Geef haar anders wat overjarig hooi of gewoon een plak stro als buikvulling.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:52

Mag ik vragen wat volgens de smid haar symptomen zijn??
Ik zit ook met een paard dat mogelijk hoefbevangen is maar vertoont niet de typische stand

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:19

ze liet het zien aan haar hoeven ze zit er tegenaan dus als ik haa rop het land hou met al dat jonge gras dan word het dus erger

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:25

Af en toe een uurtje op het land..?
Of aan de hand even als jij er bij bent de wei op..?

Of je plukt gras voor hem of haar en geeft dat..?
Genoeg mogelijkheden.

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:28

ik hoorde vandaag dat mijn paard zowel voor als achter hoefbevangen is, terwijl ze toch altijd vroeg de wei op ging, blijkt nu dat ze giftige plantjes gegeten heeft waar ze niet tegen kan en daar bevangen van is geworden met een darmontsteking en een bloedvergiftiging, ze mag alleen maar hooi.

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:29

ze heeft hiervoor nooit eerder bevangen gestaan. maar vind het heel zielig zoveel pijn, ze spant dr buik iedere x aan en weet niet hoe ze moet gaan staan want zowel voor als achter is ze bevangen

Kiftje

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:17

Een hoefsmid kan dit zien aan de zogenaamde 'witte lijn'. Als die niet meer mooi smal en recht enzo is duidt dit meestal op hoefbevangenheid.
Dat je de duidelijke signalen nog niet ziet bij je paard is misschien omdat ze er gelukkig nog niet zo erg aan toe is.
Je kan ook altijd voelen aan de hoeven,als die heel warm zijn (kan soms bedriegen) kan dat ook een aanduiding geven op hoefbevangenheid, maar dan controleer je ook best eens of er veel pulsatie is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:06

Een van mijn paarden is afgelopen zomer enorm hoefbevangen geweest. Heeft ook 2 weken in een kliniek gestaan, maar ze heeft nooit in de 'typische' hoefbevangen stand gestaan of overdreven veel gelegen. Ook waren haar hoeven niet overdreven warm. Ze wou in eerste instantie niet over de stenen lopen om naar de stal te komen, dus op het zand liep ze wel. Toen het nog erger werd bleef ze helemaal staan.
Sinds het allemaal begon (ca. maart 2005) heb ik haar direct van de biks gehaald. Achteraf gezien een slimme zet (al zeg ik het zelf) want ze blijkt insuline resistent en in biks zit ongeveer 30% toegevoegde suikers.
Als ik terug kijk dan begon de ellende na het bekappen. Het leek alsof ze te kort bekapt was. Waarschijnlijk krijgt het hoefbeen minder tegendruk als de voeten bekapt zijn, waardoor er meer druk komt op de hoefwand.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:19

Mijn pony is helaas ook een paar keer hoefbevangen geweest. Ik heb haar zelf altijd alleen in de bak gezet en niet in de wei. Daar werd ze juist ziek van, je moet geen problemen op gaan zoeken. Ze kreeg hooi, en had een liksteen, en daar kon ze het mee doen. Ik gaf haar elke dag een uur beweging. Dit op zachte ondergrond, zodat het minder pijn deed aan haar hoeven. Ze kreeg absoluut geen gras, en geen lekkere hapjes.

Tuurlijk word je pony slanker als ze minder eten krijgt, maar naar mijn idee is dat juist de bedoeling. Dat vet moet er af. Ik zou zeggen: geef haar voldoende hooi en een liksteen, en laat haar maar mooi afvallen. Hoe meer andere dingen ze krijgt, hoe meer kans er is dat de hoefbevanging erger word. Hoe slanker mijn pony is, hoe gezonder ze is. Mager word ze niet, want ze krijgt genoeg te eten. Slank word ze wel, en daar ben ik alleen maar blij om.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:36

Je kan je pony onbeperkt hooi geven als hij niet op het land mag.
Ik heb een chronisch bevangen shet verzorgd, die staat nu altijd op een vrij kaalgegeten stuk land en heeft onbeperkt hooi.
Krijgt af en toe een worteltje, en that's it.
Smid komt elke 3 weken, en 't paardje kan zo prima leven.

Anchieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:53

nu hoor ik dus van een vriendin van mij dat er dus ook eiwitarme muesli is mag ze dat dan wel hebben?

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:14

FlairS schreef:
Ze mag niet te dik.Dat ze magerder wordt is helemaal niet erg.Geef haar anders wat overjarig hooi of gewoon een plak stro als buikvulling.

Dat het niet erg is dat ze mager worden klopt niet. Ze moeten niet te dik zijn maar absoluut niet mager worden. Het stofwisselingssysteem ligt op de kop door de bevangenheid en als een paard ook dan nog eens zijn vetreserves gaat gebruiken doordat het mager wordt, maak je het nog moeilijker. Geef goed hooi wat wenig fructaan bevat. Als je het weekt lossen de fructanen op. verder een fructaan arm voer geven. Zoals Dodson en horell save and Sound. verder gericht vitaminen, sporenelementen en mineralen geven daar een paard met bevangenheid veel behoefte heeft aan deze dingen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:16

als je paard niet meer hoefbevangen is dan zou je een stukje kunnen afzetten en dan steeds verzetten en zorg er voor dat je paard dagelijks beweging krijgt. er bestaat musli met weinig eiwitten is er van verschillende merken zelf heb ik stucomix ik zou je paard niet onbeperkt hooi laten eten ze kunnen dan snel teveel eten

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:20

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... mages.html
Een van de oorzaken van hoefbevangenheid is overconditie,zoals deze site vermeld,dus mijn post was niet helemaal uit de lucht gegrepen.Ik schrijf ook niet mager maar magerder.
Ik heb zelf 12 jaar lang een paard gehad dat leed aan chronische bevangenheid waar de oorzaak nooit voor gevonden is.De eerste eis om haar in de benen te houden was haar niet te dik te laten worden.Onze oude smid,die inmiddels overleden is,kneep iedere 5 weken, als hij haar kwam bekappen, even aan haar hals en voelde direct of ze toch weer een beetje teveel gehad had(het sluipt er zomaar in)En ik maar denken dat het spieren waren. Clown Ze is 24 geworden en heeft de eerste jaren van haar chronische bevangenheid nog Z 2 gelopen.

Ilsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:50

Citaat:
Marstall Fortissimo voor top-hoeven!

De hoef
De hoef bevat een buiten- en een binnenlaag. De binnenlaag bestaat uit de botten (hoefbeen en kroonbeen) en de aangrenzende lederhuid.
De buitenlaag is dat wat wij zien; de hoefhoorn. De verbinding tussen lederhuid en hoefhoorn is de hoeflederhuid, het eigenlijke kernstuk voor de vorming van de hoef.

De hoeflederhuid is het buitenste nog doorbloedde deel van de hoef en bestaat uit sterk belastbaar bindweefsel. De hoeflederhuid is het zogenoemde “leven” van de hoef en bestaat uit miljoenen epidermiscellen, die voortdurend nieuw gevormd worden. In de richting van de hoefhoorn sterven deze epidermiscellen af en vormen verhoornde cellen; dit is wat wij zien als de hoef!

Hoe intensiever de hoeflederhuid doorbloed wordt, des te meer epidermiscellen er gevormd worden die aansluitend in hoog tempo tot harde maar elastische hoorncellen afsterven tot de eigenlijke hoef. Juist dit proces wordt door Fortissimo ondersteund.

Het product
    *Fortissimo bereikte in zijn 3 jarige testfase in samenwerking met hoefsmeden en dierenartsen een succes resultaat van 100%. Al na 2-3 maanden vertoonden zelfs hopeloze hoeven duidelijke tekenen van verbetering.
    *Fortissimo is gebaseerd op een samenstelling van uitsluitend speciale natuurcomponenten. Deze zetten aan tot een actieve doorbloeding tot aan de hoeflederhuid.
    *Fortissimo vormt in korte tijd een enorm aantal nieuw verhoornde epidermiscellen en zorgt daardoor in verbazingwekkend tempo tot een gezonde hoefhoorn-laag.
Eigenschappen
Steeds meer paarden hebben hoefproblemen die in de regel veroorzaakt worden door minder optimale huisvestings- en voedingsomstandigheden. Zachte en gescheurde hoeven zijn aan de orde van de dag. Marstall wil met de ontwikkeling van Fortissimo een bijdrage leveren aan de hoefgezondheid.

Samenstelling
Fortissimo bevat een grote hoeveelheid aan organische stoffen met een hoge biologische waarde. Fortissimo bestaat uitsluitend uit natuurcomponenten die een overvloed aan natuurlijke mineralen en vitaminen bevat.

Hoefbevangenheid
Hoefbevangenheid is een ontsteking van de hoeflederhuid. Door een verstoorde stofwisseling in de hoeven worden afvalstoffen niet goed afgevoerd en kunnen deze zich ophopen in de hoeflederhuid waar ze een ontsteking veroorzaken.
Door Fortissimo op te nemen in het rantsoen kan het risico (en de gevolgen) van hoefbevangenheid beperkt worden, doordat afvalstoffen door de versterkte doorbloeding nauwelijks de kans krijgen zich op te hopen in de hoeflederhuid.

Aanbevolen dosering
Bij acute problemen 30 gr per 100 kg LG Bij lichte problemen 15 gr per 100 kg LG Preventief 8 gr per 100 kg LG
Marstall Fortissimo wordt verkocht in emmers van 3,5 kg en 9 kg.

Meer info en aanvraag op www.marstall.nl

Ik voer dit zelf aan mijn shetlanders. Hierdoor worden ze ook direct voorzien van de benodigde vitaminen en mineralen naast ruwvoer. Krachtvoer krijgen ze niet meer bijgevoerd.
Ik moet zeggen dat ik ook echt duidelijk verschil zie nu ik het een poosje gebruik. Mijn pony had eerst altijd lijntjes in haar hoeven en nu zijn haar hoefjes inderdaad in Topconditie!

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:24

Wat je je pony ook kan geven is een aurakoek van pavo zit alleen in dat ze je nodig hebben. Dat is juist gemaakt voor rassen die niet zo veel nodig hebben, en zo krijgen ze toch alles binnen.

LeO_nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:29

veel hoebevangen pony's hebben er last van, dat ze magerder worden. maar als het te erg is, zou ik maar de DA er bij halen, misschien hebben zy wel iets.