Wij hebben drie paarden/pony's: 1 halfquarter, 1 New Forest en een shetje. De paarden krijgen alleen maar hooi bijgevoerd en lopen op de wei (die nu wel vrij kaal begint te worden.) De twee grote pony's staan er mooi bij, redelijk rond en goed gespierd. Alleen het shetje moet blijbaar bijgevoerd worden (ongeveer 1,5 kilo spelt per dag). Zij is redelijk smal en mager. Helemaal niet wat je van een shetje verwacht. Ze is altijd wel een redelijk rank shetje geweest, maar nu is ze nog iets magerder. Is dit wel normaal? Dat mijn twee grote paarden (die normaal toch meer voedingstoffen nodig hebben dan een shetje) niet bijgevoerd hoeven te worden. En dat mijn shetje wel bijgevoerd moet worden?
Ze kan goed bij het eten hoor. En als één van de groten in haar weg staat, is ze niet te beroerd om die te pesten tot ie een stapje opschuift. Klein maar dapper!
wat jullie zeiden van dat tandprobleem, heeft mij wel aan het denken gezet. Ze heeft namelijk een hangend rooster. Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben? Ze lijkt er alleszins geen last van te hebben en ze eet wel normaal. (Het enige wat hierdoor niet wil lukken, is een wortel in twee bijten. Dat kan ze niet. En die moet ze afknagen zoals een maïskolf )
Binnenkort moet de tandart toch komen voor mijn paardje, dan laat ik hem ineens de shet ook maar eens bekijken. Maar aan hangen rooster kan je toch niets doen, dacht ik?
Bij wisselen is het een normaal verschijnsel, sommige paarden hebben het ook wanneer ze niet wisselen. Ze hebben dan meestal moeite met het kauwen op hard krachtvoer. Als het paard er niet al te veel last van heeft is therapie niet nodig. Nouja, ik zou zeggen; wacht het oordeel van de tandarts af !
er is wel eens een topic hier geopend over hangend rooster, er staat me iets bij dat t geven van bepaalde vitamines dit verhelpen kon, maar ik weet dat niet helemaal zeker