Goed voer en supplementen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1973

Goed voer en supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 08:43

Heel vaak lees ik wat paarden te eten krijgen en naast ruwvoer, weidegang brok en/of muesli worden paarden regelmatig doodgevoert met supplementen.

Zoals knoflook.. Het is goed voor mensen maar ook voor paarden? Bij teveel gebruik breekt het de rode bloedcellen af.

Is een supplement een aanvulling of eerder iets om te geven als je paard in een dip zit?

Zeewier is goed hulpmiddel in de rui eventuele olien ook maar dan toch alleen in de rui periode?
Daar komt bij dat een olie vaak alleen maar bestaat uit een omega 3 of 6 of 9. Wordt dit te eenzijdig geven breekt het weer andere omega's af dus het is beter om een gemengde olie te geven die alle omega's bevatten.

Weet iedereen eigenlijk wat ze geven en waarom?
Is een paard niet gewoon te houden op goed ruwvoer en een goede onderhoudsbrok( deze dan het liefst biologisch )? Als ze dan is niet zo lekker zijn kan men altijd nog wat bijgeven zoals foenegriek e.d. Maar dan voor een paar weken en niet altijd.

Ik heb het nu niet over supplementen zoals biotine die je lang moet geven gezien een voet pas na een jaar vernieuwd. Of iets voor artrose dat vind ik anders. Maar misschien zit ik hier ook naast graag zou ik dat dan horen/lezen.

Wat ik mee ook afvraag hoe het met de paarden gaat die een kopje olie per dag krijgen is dit idd beter? Of moet ik gewoon elke dag takken in de wei leggen van verschillende (niet schadelijke) bomen?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:30

Ik ben het hier inderdaad mee eens, er worden heel wat poeders etc in paarden gestopt die ze mijns inziens niet echt nodig hebben. Die van mij zit op dit moment niet zo lekker in zijn vel, dus hij krijgt er wel wat bij, maar ik ben van plan daar weer mee te stoppen als hij weer is bijgekomen.
Die van mij krijgen zeker geen knoflook, die rommel stinkt en er is geen bewezen effect voor paarden, behalve dat het in grote doses schadelijk is. Maar probeer dat je stalgenoten maar eens aan het verstand te peuteren.

Vosje26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:43

Die van mij krijgen knoflook gecombineerd met lijnzaad olie. (voor goede darmflora en tegen vliegen omdat ze de wei op zijn net 3 weken).

Redna krijgt Foenegriek, vanwege hoesten.

En ze krijgen sportmineralen omdat er verschillende mineralen en vitamine inzitten waarvan er een aantal voor beide tijdelijk wel van belang waren.

Ze krijgen alles in kuurtjes. Dus niks is preventief. Op het moment is het een beetje te veel naar mijn menning maar goed is even niet anders.

Ben er inderdaad niet voor om een paard (maar ook mensen of andere dieren) preventief 'medicijnen of supplementen ' te geven.
Wel ben ik ervoor om een kuurtje te geven waarneer ze een dipje hebben. Zoals bij Redna nu het hoesten want ik heb liever dat ze dan Foenegriek krijgt en het daarmee oplos dan meteen hele chemische rommel.

Chantal1973

Re: Goed voer en supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 11:37

Zo doe ik het dus ook en dat bevalt goed.
Maar je hoort zo vaak dat er elke dag maar weer vanalles in gestopt word.
Kan nooit goed zijn.
Heb op dit moment ook een lichtelijk hoestend paard en deze zal ook foenegriek krijgen maar echt maar voor even.

Nou ben iig blij dat er meerdere zo zijn.
Nu nog graag iemand die mij kan vertellen over het kopje olie b.v.d.

ellepel

Re: Goed voer en supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:41

mijn dier krijgt basis brok van havens, een half kilootje in de winter naast 3x per dag hooi.

en als hij in de zomer in de weide staat en dus geen brok krijgt, dan krijgt hij zeewier korrels om eventuele mineralen tekorten aan te vullen.
samen met een stuk of wat appels.
die appels vanwege dat t lekker is en hij zo zijn zeewier binnenkrijgt

knoflook voer ik al lang niet meer, ontlasting van mijn pony stonk er enorm van en heb nooit enig effect gemerkt dat het ergens goed voor zou zijn...

olie heb ik ooit gedaan,maar had binnen no time een dier wat van top tot teen onder de schilfers zat dus blijkbaar is olie voeren ook niet zonder risico...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:40

bij alles geldt: overdaad schaad

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:43

ben het inderdaad met je eens! sommige paarden worden overladen met allerlei supplementen voor kleine dingetjes. ik denk altijd maar: het is een paard en geen tropische vis die precies op temperatuur gehouden moet worden.
natuurlijk is een supplement zo nu en dan noodzakelijk (een van mij krijgt ook biotine), maar op eigen kracht kunnen ze een hoop.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:25

Sommige paarden worden inderdaad overladen.
Deels is het natuurlijk ook ontwetendheid of baat het niet niet - schaad het niet. Of doordat er best wat info over van alles te vinden is, maar soms worden alleen de voordelen genoemd... En bij andere producten wordt er door de eigenaar gedacht oh dit is de dosering, als ik iets meer geef zal het nog beter effect hebben wat dus niet altijd zo hoeft te zijn.

Net als knoflook wordt geprolangeerd als super voor het bloed en tegen de vliegen, nou net als Ellepel heb ik niks gemerkt van de vliegenwering Daarbij ging ze er ook nog van schuren en heeft ze hierdoor tegen bloedarmoede aangezeten. (door mijn (en anderen) ontwetendheid).

Ik voer Fyto Form en dat bevalt super, met daarnaast soms wat granenmix. Het bevalt beter als Pavo (condition) of Subli (Onderhoudsbrok of sportbrok), wat ze daarvoor te eten heeft gehad.

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:29

Hallo,

Wij geven vaak een schepje knoflook door het voer,
bij de paarden werkt het perfect tegen vliegen!!
ook geven wij ze het hele jaar door lijnzaadolie doorhet voer,

Vosje26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:23

Ja ik ben wel van menning dat de knoflook werkt.. Probeerde eerst vliegensprays etc maar daar zag ik geen werking bij.

Voor de rest ben ik het eens met RUBYWHITE.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:30

Ik voer mijn paardje Ijslands Zeewier bij. Hij had een mineralentekort en likte overal aan en kwam niet goed door zijn vacht heen. Nu is het al een stuk beter. Ik blijf het hem geven, aangezien dat tekort niet zomaar ergens vandaan komt. Af en toe geef ik hem wel eens een vers, fijngesneden teentje knoflook. Knoflook werkt bloedzuiverend en tegen vliegen. Nu geef ik het hem niet regelmatig vanwege de schadelijke effecten van knoflook (bloedarmoede).

Ik vind het niet stom dat mensen hun paarden extra supplementen geven. Soms is het een ontzettend goede oplossing tegen bepaalde problemen. En echt niet alleen bij paarden maar ook bij mensen (ik ben van mijn om de paar weken terugkerende blaasontsteking afgekomen door brandnetels). Ik geen hem alleen geen poeders. Van mij krijgt hij of de spullen vers of gedroogd.

Het is wel zo, we houden onze paarden tegenwoordig op een graswei met zo min mogelijk andere soorten kruiden en planten. Waar ze vroeger in de natuur aan konden komen vinden paarden nu niet meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:30

Mijn 3jarige staat overdag op een relatief kale wei, heeft niet meer te bieden dan gewoon gras, geen kruidenwei ofzo. Likstenen ophangen is ideaal, maar met dit weer spoelen die mineralenstenen zo weer weg, ook niet al te ideaal.
Ik voer door de dagelijks 250gr/kwartschep muesli (Strucomix Cavalor) een scheutje Trias Omega Olie en een schepje kruiden [mengsel van fenegriek, zeewieren,knoflook,rozenbottel,goudsbloem,tijm,brandnetel] als 'complete aanvulling' .
Knoflook moet je gewoon niet overdoseren, maar echt puur voeren doe ik niet, echt effect heb ik nog niet gemerkt en los daarvan; m'n paard vindt het niet lekker.
In de wintermaanden/najaar voer ik preventief iets van kruiden voor de luchtwegen bij, een kruidenmengsel of gewoon Fenegriek, preventief omdat ze gauw last heeft van hoest en verkoudheid.

Chantal1973

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:56

We hebben wel geen kruiden weiden meer maar wel goed hooi, stro en voer.
Ikzelf ga regelmatig de wei in met een zeis en sla dan de distels en brandnetel om. Volgende dag is alles op.
Dan nog regelmatig takken snoeien. (berk, wilg, hazelaar, popelier etc)
Die trias Omega zit ik ook aan te denken om dat het goed voor de darmen is en dit juist de olie is met de beste verhoudingen van de omega's. Maar ik wil dit maar voor een paar weken geven tijdens de rui.
Is er nu niemand die een kopje olie geeft?

Ellepel wat voor olie was dat?

Onyx88 er wordt ook niet gezegd dat het dom is maar vaak wordt het teveel gegeven en lijkt het of men niet eens weet waarom. Snappie. Ik geef ook datgene als ze het eventueel nodig hebben maar als ze lekker stralen, glimmen en aktief zijn dan voer ik geen supplementen.
Wat natuurlijk ook een verschil is ik heb sobere pony's en die doen het goed op heel weinig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:32

Trias Omega is 15 ml per dag, een maatschepje vol zou je dus ook kunnen zeggen. Ben er erg tevreden mee