equest wormenkuur, maar voor paarden tot 545 kg grrr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

equest wormenkuur, maar voor paarden tot 545 kg grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 13:02

Ik wil mijn paard een keer ontwormen met Equest, om zeker te zijn dat hij geen bloedwormen heeft. In mijn enthousiasme een wormenkuur gekocht en verder niet gekeken. Alle wormenkuren zijn normaal gesproken voor paarden tot 600 kg. Kom ik thuis blijkt de Equest maar voor paarden tot 545 kg te zijn!!

Is dit een handige marketing truc om extra te verdienen omdat mensen dan twee kuren moeten kopen voor 1 normaal paard? Of zijn ze bang dat mensen het anders helemaal niet kopen omdat het dan zo duur zou worden? Iedereen weet toch het gevaar van onderdoseren, dat werk je zo lekker in de hand.

En verder las ik in een ander topic dat je pony's onder de 200 kg er niet mee zou mogen ontwormen. Hoe kan ik dan mijn shetjaarling fatsoenlijk tegen bloedworm ontwormen?? Ik houd me natuurlijk aan de dosering, die kun je toch gewoon instellen? Zou graag willen weten waarom dit is, voordat ik dadelijk m'n pony kwijt ben. (En de wormspuit voor de shet wordt verdeeld over 3 shetjes, dus geen optie om de rest aan m'n paard te geven....)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:42

Ik heb Equest gewoon gebruikt voor mijn shetland hengst(die op de weegschaal gewogen) 180 kg weegt, geen enkel probleem.

Maar ik pak normaal wormenkuren die tot 600 kg gaan omdat ik daar dan 2 shetlanders mee kan ontwormen(ze krijgen altijd iets meer dan ze nodig hebben, mijn hengst is de kleinste en slankste die ik heb).

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:44

ik heb een paard van 750 kilo en koop dan 2 spuiten waarmee ik hem + een shet ontworm de shet is vorig jaar ook met Equest ontwormd en hij doet het nog gewoon hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:15

Ik geef mijn 2 merries allebei 1,5 spuit. Het lijkt idd wel duur maar het werkt gelukkig langer dan een gewone spuit. Ik vind het wel stom ja..maar niks aan te doen. Ik geef equest ook maar eens per 2 jaar, en de shet heb ik er ook al eens meegedaan.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:05

Is dit veranderd? Bij ons op de equest staat toch echt 575.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:12

Voorheen was Equest tot 500 kg, tegnwoordig tot 545kg (volgens paardendrogist)
Als je een zwaarder paard hebt zul je dan twee spuiten moeten halen en wat van de andere spuit moeten gebruiken. Een eenmaal aangebroken spuit kan gerust tot de volgende keer bewaard worden!

Er zijn wormenspuiten voor meer lichaamsgewicht, met werkzame stof Ivermectine (Hippomec 800 voor 800 kg) of Eraquell (700 kg )

Cassidy

Re: equest wormenkuur, maar voor paarden tot 545 kg grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:15

Esther schreef:
En verder las ik in een ander topic dat je pony's onder de 200 kg er niet mee zou mogen ontwormen.

Dosering steekt redelijk nauw bij Equest (Moxidectine) , terwijl het bij andere wormenkuren op basis van Ivermectine of andere werkzame stoffen niet zoveel kwaad kan om te overdoseren.
Veulens onder een half jaar mogen niet ermee ontwormd worden, bij pony's onder de 200 kg moet je zeker geen hele spuit geven!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:02

Ik gebruik voor mijn fries ook 2 spuiten. 1 hele spuit en met de andere ontworm ik m'n shet nog mee of ik laat het restant liggen tot de volgende keer. je kan het nog een tijd bewaren.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 21:12

Cassidy schreef:
Er zijn wormenspuiten voor meer lichaamsgewicht, met werkzame stof Ivermectine (Hippomec 800 voor 800 kg) of Eraquell (700 kg )

Dat weet ik, die gebruik ik normaal gesproken ook. Wil ook een keer ontwormen met equest omdat die weer andere wormen doodt dan die andere middelen.

En ik was zeker niet van plan om een hele spuit aan mijn shet te geven, die spuit moeten ze netjes met z'n drieen verdelen.

Blijf erbij dat ik het stom vind dat ze bij equest niet gewoon een wormspuit hebben waarmee je aan 1 spuit genoeg hebt voor 1 volwassen paard. Misschien maar 2 verschillende op de markt brengen, voor pony's en voor paarden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:07

Mijn paarden zijn beide maar 500 kg, dus ik kom er mee toe...
Ergens moeten ze een grens trekken, toch? Vind het al heel knap dat ze de inhoud hebben verhoogd, voorheen was het nog minder.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:10

Volgens mij is het ook 575 kg. Op DA-advies heb ik een shet van 10 mnd. ontwormd met Equest maar dan wel precies afmeten dus niet overdoseren! Je kunt Equest aangebroken, minstens een half jaar bewaren!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:52

Ik heb juist liever wormenkuren met een wat lager gewicht.. de wormenkuren van equimax zijn voor 700 kilo, dus ik moet wel meer kopen dan ik nodig heb voor mijn pony (450 kg). Ik kan er geen 2 keer mee doen, en een deel bewaren is ook zo'n gepruts..
Kunnen ze niet gewoon pony en paarden spuiten maken?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:57

Cassidy schreef:
Esther schreef:
En verder las ik in een ander topic dat je pony's onder de 200 kg er niet mee zou mogen ontwormen.

Dosering steekt redelijk nauw bij Equest (Moxidectine) , terwijl het bij andere wormenkuren op basis van Ivermectine of andere werkzame stoffen niet zoveel kwaad kan om te overdoseren.
Veulens onder een half jaar mogen niet ermee ontwormd worden, bij pony's onder de 200 kg moet je zeker geen hele spuit geven!

Veulens jonger dan vier weken gaan aan dit wormenmiddel dood.
Het is nieuw en werkt langer en beter, maar het is dus ook sterker en mensen moeten hier zorgvuldiger mee omgaan.

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:46

Equest(werkzame stof:moxidectine) is een ontwormingsmiddel ontw door een Amerikaanse fabrikant. In Amerika hebben ze vnl Quarter horses die lichter zijn dan de doorsnee KWPN-er. Vandaar de wat afwijkende gewichtsdosering.
Wel moet je erg goed oppassen met overdosering! Weeg je paard of maak een goede gewichtsberekening, zodat je er zeker van bent dat je de juist hoeveelheid geeft De werkzame stof passeert nl zeer snel de bloed-hersen barriere. Met idd kans op verlammingsverschijnselen en erger. Wil je tegen bloedwormen ontwormen dan kun je, gezien de cyclus van deze worm, dit het beste in het najaar doen. Voor routinematige ontworming kun je prima pasta's met ivermectine als werkzame stof nemen, stuk veiliger ..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:03

Ireentjuh schreef:
Kunnen ze niet gewoon pony en paarden spuiten maken?

Strak plan!

Tycho geef ik altijd voor 800 kg en Rongo voor 600 kg. Die Equimax wormenkuren van 700 kg zijn dus echt perfect (op dit moment)!
Maar als ik een spuit van 545 kg heb, heb ik 3 spuiten nodig en hou ik voor 235 kg over (wat moet ik daarmee )