verschil tussen eerste snee hooi en gewoon hooi ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appaatje

verschil tussen eerste snee hooi en gewoon hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:28

wat is nu eigelijk het verschil tussen eerste snee hooi en gewoon hooi
en kan je het verschil zien ?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:00

het woord zegt het al, eerste snee dat is dus het eerste hooi van het jaar.
er zit wat meer voeding in dan in hooi dat in het najaar is geoogst.
maar het grooste verschil in voedings waarde krijg je toch door bemesten van het land.

de laatste snee van een rijk bemest land heeft nog steeds mee voedings waarde dan de eerste van niet bemest land.

voor een paard is arm hooi in grote hoeveelheden beter dan rijk hooi waar minder van wordt gegeven.

eerste snee hooi is vaak wat groener van kleur en wat fijner van structuur dan de 2e of 3e snee

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:27

Idd, de eerste snee is wat meer gevuld met voedingsstoffen en gewoon 'jong' hooi. De tweede en derde zijn al iets minder, maar kun je goed gebruiken als knabbelvoer als je paard stalrust heeft bijvoorbeeld.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:44

Hangt er wel vanaf wanneer die eerste snede geweest is als het mei hooi is wat bemest is kun je er vanuit gaan dat dit erg rijk is. Mijn paarden kunnen dat soort hooi echt niet hebben, raken aan de dunnen en krijgen koliek. Wij voeren nu alleen nog 1e snede paardgewonnen hooi. Dit komt bij een ex-boer weg die 6jr geleden gestopt is maar nog wel op ca 100ha grashooi wint speciaal voor paarden. Je kan kiezen uit gekruid hooi, arm hooi of iets rijker hooi en het is ook in balen teverkrijgen. Het hooi wat ik momenteel bij hem koop komt vanaf land wat in geen 6jr bemest is en het wordt pas in juni gemaaid. Het is super droog, groen en ruikt overheerlijk. De paarden zijn er dol op en hebben geen last meer van koliek en diarree

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:22

Het verschil zie je aan de kleur, meestal is eerste snee hooi groener dan volgende snedes en vaak is het grover omdat het langer gegroeid is.

appaatje

Re: verschil tussen eerste snee hooi en gewoon hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:34

ok
welk hooi is geschikt om de hele dag door te geven ?
zodat ze zich niet vervelen

Pellie

Re: verschil tussen eerste snee hooi en gewoon hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:58

gewoon hooi bestaat er volgens mij niet. er is altijd 1e, 2e of zelfs 3e snee hooi. en dan hangt het nog af van welke grassoorten het is, lang uitgegroeide of kort groen gras etc.

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:08

idd mee ens

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:22

Wij hebben een melkveebedrijf en maken ieder jaar zelf hooi voor ons vee en voor mijn paard.
De wei waar hooi van wordt gemaakt wordt bemest met drijfmest (geen kunstmest) en we maaien niet eerder dan dat hij ongeveer 30-40 cm hoog is en soms nog hoger, want je moet voor het maken van goed hooi een week zonneschijn weer hebben.
Als je hooi maakt en je doet dat met mooi zonneschijn weer dan krijg je prachtig mooi hooi.

Mijn voorkeur gaat niet uit naar hooi van onbemeste weide vind dat er te weinig voedingsstoffen inzitten, waardoor je weer meer brok moet voeren.
Geef hem om te knabbelen vaak een plakje stro.

Mijn paard krijgt 's winters 3x een plakje hooi, 1x een arm kuil en een halve kilo biks (action brok), en als ik heb gereden een halve kilo extra.
Hij ziet er prachtig uit en verhaart in het voorjaar erg snel.

Als je hooi wilt kopen voor de komende winter, kun je het beste wachten tot het een paar weken mooi weer is geweest (liefst helemaal geen regen en iedere dag zon) het hooi wat in die week(en) is gemaakt is bijna altijd prima hooi, en of je dan kiest voor hooi van bemeste weide of van onbemeste weide dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.