Ik had een vraag waaraan eerst even een verhaal aan vooraf gaat.
Toen ik begon met het rijden op deze 4 jarige merrie kon ik met moeite de singel aan beide kanten op gaatje 1 krijgen (van onder dus) ze was erg dik. aan het trainen gegaan, conditie opgebouwd nu ben ik met haar aan het (zware (voor haar doen))dressuren en het andere bijrijdstermeisje springt zo af en toe met haar, doet ook wat lichte dressuur. nu was het 1 week geleden het geval dat de singel op gaatje 4 en 5 kon, vandaag kon hij op 5 & 5!!
Het was wel de bedoeling dat ze af zou vallen, maar ze is nu mooi op gewicht maar slankt nog steeds af!
Het voederschema:
0800 1 plak hooi met wat stro (een handje, fijn om na te knabbelen) onderin de voerbak, staat in de paddock.
1130 1 plak hooi net als bij 0800, in de paddock, soms nog wat brood wat de familie over heeft (brood van een dag oud bij de supermakrt gehaald)
1230 in de weide (ze kan flink grazen, het is niet extreem schraal)
meestal rijd ik van 4 t/m 5, ik haal haar dan rond 3 uur uit de weide (misschien iets korte tijd, maar er zit een uur tussen en volgens mijn intructrice is dit reeel).
1800 1/4 biks en een plak hooi
2300 2 plakken hooi met z'n 2en, stronkjes broccoli en dingen die de familie heeft gegeten, over zijn en niet giftig zijn.
En ze krijgt tussendoor ook nog wel de nodige snoepjes (3 a 4 per dag)
Meer hooi voeren gaat eigenlijk dus niet. Ruwvoer krijgt ze naar mijn idee wel zat? Ze graast naar hartelust, maar vind het niet erg om uit de weide te komen, ze sterft dus niet van de honger
maar ze valt dus nog steeds af...Als ik meer biks zou gaan voeren word het een vuurpijltje onder me, we hebben een paar keer 1 half gegeven, ik voelde flink verschil, heel schrikkerig en hyperactief.
Hoe houden we haar op mooi gewicht? ze is nu precies goed, naar ons idee, je kan de ribben voelen maar niet zien, ze zit geweldig in haar vel, verhaart flink (zomervacht begint al door te komen
) Dus eigenlijk wil ik niets veranderen omdat ze nu zo geweldig voelt (zoals ze zich gedraagd, lekker vrolijk enzo) ze moet ook weer niet dikker worden, want dat moet ze allemaal weer mee sjouwen. mais valt dus af aangezien ze hier moddervet van word
Opbouwende reacties gevraagd

hihi