Wat voeren tegen stalbenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Wat voeren tegen stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 22:04

Mijn paard heeft twee dikke achterbenen als ik haar uit de box haal. Stalbenen dus, want bij beweging slinken ze weer tot normale proporties. Ik weet dat beweging goed is, maar is er ook iets wat je kan voeren wat vocht afdrijft? Of juist niet moet voeren waardoor de stalbenen kunnen ontstaan?

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:07

NEEEEEJ SNAPP HET DAN ! Paard moet kunnen lopen, hij moet de mogelijkheid hebben tot beweging 24/7 ! Ooit een paard in de weide met stalbenen of andere stalondeugden gezien?! Nee dus !

Trek het je niet aan ( doe niet alleen zo tegen jou hoor ) Maar wil gewoon dat mensen het gaan inzien dat paarden gewoon beweging nodig hebben en op zo een natuurlijk mogelijke manier willen leven !

Groetjes !

ellepel

Re: Wat voeren tegen stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:38

kijk eerst es naar de hoeveelheid krachtvoer, misschien kun je die aanpassen..

beetje meer hooi en wat minder brok helpt vaak al een hoop.
en idd beweging...

maar nu moet ik wel zeggen,de mijne had ook stalbenen teriwjl die alleen snachts binnenstaat.
toen heb ik drainage kuur gegeven van de paardendrogist( voor inof moet je maar ff op hun site kijken) en toen trok t bij de mijne weer weg, en ze zijn nog steeds slank.

maar....hahahah nog eentje, dat kan natuurlijk ook komen doordat mijn pony altijd muesli kreeg, en nu niet meer maar gewoon een halve schep brok

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 07:46

Natural_Lady: Waar ik mijn paard heb staan is geen weidegang mogelijk, helaas Dus ik heb weinig keus, ook al weet ik best dat bewegen beter is. Elke vrije minuut spendeer ik in mijn paard om haar zoveel mogelijk uit die box te halen, dus wat dat betreft doe ik wat ik kan.

ellepel: Ik zal eens kijken bij de paardendrogist. Wat voor muesli gaf jij je pony, weet je dat nog? Die van mij krijgt na het werk een halve schep muesli + wortels.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:56

Die van mij heeft ook last van stalbenen, ondanks dat ik me ook rot ren om hem er zoveel mogelijk uit te halen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:10

Natural_Lady schreef:
NEEEEEJ SNAPP HET DAN ! Paard moet kunnen lopen, hij moet de mogelijkheid hebben tot beweging 24/7 ! Ooit een paard in de weide met stalbenen of andere stalondeugden gezien?! Nee dus !

Trek het je niet aan ( doe niet alleen zo tegen jou hoor ) Maar wil gewoon dat mensen het gaan inzien dat paarden gewoon beweging nodig hebben en op zo een natuurlijk mogelijke manier willen leven !

Groetjes !

Ah de sekte meldt zich weer

Tuurlijk is beweging beter, maar niet iedereen kan of wil z'n paard (of zeer uiteenlopende redenen) 24 uur per dag buiten houden. Ik vind dat de meeste naturals nogal doen alsof zij de wijsheid in pacht hebben. Maar helaas vind je onder die groep de meeste mensen met paarden..... en helaas geen echte paardemensen.

Mijn oude merrie heeft na een verdraaiing aan het achterbeen ook altijd een beetje een stalbeen. Ik maak me er niet druk om, als ze de wei in gaat of wanneer ze beweging krijgt is het zo verdwenen.

Succes met je paardje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:20

ik gaf altijd muesli zonder haver van havens, maar toen had hij dus wel stalbenen.

ook gaf ik in die periode wortels, die krijgt hij nu niet meer.

wel na het werk een stuk of drie appels, volgens mij zijn appels namelijk net iets beter, zitten ook stoffen in die helpen om de bloedsomloop wat beter te houden..

nu krijgt hij dus gewoon basisbrok en appels en de stalbenen zijn weg, ik heb echt geen flauw idee of dat nu van die drainage compositum kwam hoor, maar t was wel toevallig

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:33

wat voer jij je paard?
wat voor krachtvoer en wat voor ruwvoer??

idd veel beweging is goed.. je kan ook klei op de benen smeren savonds, dan zijn ze meestal dr volgende morgen wel iets geslonken.... dat kan je ook kopen bij de paardendrogist of elke ruitersportzaak....

dat vocht is vaak een teken dat je paard dus die afvalstoffen niet goed kwijtkan... en dat slaat zich dan daar lekker op.... je kan bijv. knoflook voeren, dat zuiverd het bloed, en is goed voor de doorbloeding.. ook zweewier is goed voor het bloed... zo zijn er nog tal van kruiden die goed kunnen meehelpen bij een goede bloedsomloop.... maar het heeft dus ook vooral te maken met beweging..

misschien als je je voer aanpast is het probleem al een stuk minder.... vandaar dta ik vroeg wat je paard krijgt...

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:36

Minder eiwitten, dus minder kuil.

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:36

mobick schreef:
Minder eiwitten, dus minder kuil.

Kuil is vaak de boosdoener
Je kunt eens testen wat het probleem veroorzaakt door onderdelen van het voer weg te laten, dus voer een paar dagen geen wortels en kijk of de stalbenen minder worden (moet al binnen 3 dagen zichtbaar zijn) zo niet vervang je de kuil door hooi en stro, enz. tip, altijd maar 1 component weglaten anders weet je nog niet waar het aan ligt en leg een dagboekje aan waarin je opschrijft wat je wanneer weglaat. Succes met je zoektocht.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:40

Dan is met name kuil gewonnen voor rundvee erg eiwitrijk.
Wij hebben voordroogkuil en dat is gewonnen als paarden hooi, maar wel geseald. Dit bevat weinig eiwit en kan dus gerust gevoerd worden.

dollydot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:46

Ik denk dat te veel eitwitten bijdraagt aan dikkere benen.
maar de enige echte oplossing is beweging.
Is er geen mogelijheid om je paard op een ander adres te stallen.
want nml. één van de levensbehoeftes van een paard is beweging.
Kijk, hij zal er heus niet dood aan gaan om hem geen weidegang te geven maar al kan ik een superstal vinden, zonder weidegang zal ik er mijn eigen paard nooit zetten.
Het is voor alles gezonder. Voor de luchtwegen, darmen, bloedsomloop en een paard is gewoon veel gelukkiger als hij elke dag een paar uur de wei op kan en dan het liefste nog met soortgenoten.
Dus als je je paard een plezier wilt doen zoek dan een weitje voor hem.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 13:12

Ach ja, was het maar zo makkelijk. Hier in het westen is alleen niet zoveel plaats om een paard ergens op een weitje te zetten. Daarbij komt dat de bijkomende voordelen die ik nu heb op mijn huidige adres dan ook wegvallen, zoals binnenbak, lessen, goede controle en gezelligheid. Ik ben ook erg tevreden over de stal waar ik nu sta en zou ook het liefst een andere situatie wensen, maar dan moet ik verhuizen naar een ander deel van het land en dat doe je ook niet zomaar.
Ik ga navragen wat voor voer ze krijgt. Ze krijgt wel kuil en dan ook nog eens extra omdat ze moet aankomen (ik heb 'r nog niet zo lang en nu ze lekker bij mij aan het werk is raakt ze haar voorraadje vet snel kwijt). Ik kan vragen of ze een tijdje op hooi gezet kan worden om zo te zien of ze haar afvalstoffen beter kwijt kan.
En zoals ik al eerder zei: alle vrije minuten die ik heb gaan naar mijn paard en zeker nu het lekker lang licht is ben ik veel in beweging met 'r. En dan niet alleen rijden, maar ook wandelen, grazen etc.

dollydot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:40

Hebben ze ook geen stapmolen of paddock waar je paard een uurtje per dag in kan?
Dat zou al heel veel schelen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:52

Stalbenen zijn erg vervelend, mijn merrie heeft nooit geen stalbenen gehad tot ze in 2003 voor de keuring klaar gemaakt moest worden. Ze stond 4wkn lang op stal en kwam naast haar dagelijkse training niet buiten, in de 4e week werden haar benen echte stalbenen. Ik heb haar toen zo snel mogelijk naar huis gehaalt en mooi weer de wei opgegooit. Ze heeft er nooit geen last meer van gehad.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:23

Stapmolen is (nog) geen optie. Ze rent dwars door de tussenstangen heen en aangezien er hier op stal al een paard staat dat een keer lelijk is gevallen in de molen waag ik mijn paard er voorlopig maar niet aan.

Paddock is er wel, maar die is vaak zeiknat (drainagedoek moet vervangen worden wat, zoals toegezegd, binnenkort gaat gebeuren). Mijn merrie heeft momenteel ook wat last van mok, dus in die nattigheid wil ik haar niet hebben staan.

Verder kan ik haar laten stappen maar dat kost me per stapbeurt 4,50 euro. Ik mag dan wel een zeikerd zijn maar voor 10 minuten stappen vind ik dat een hoop geld.

Ik ga eerst achter het voer aan en op zoek naar een welwillende stalgenoot die (gratis) met mijn paard wil stappen als extra beweging.

Bedankt voor jullie reacties!

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:39

Probeer haar idd zo veel mogelijk beweging te geven. Beperk het eiwitgehalte in het voer (liever hooi als kuil). Spuit benen na elk werk af met koud water om bloedsomloop te stimuleren en afvalstoffen af te voeren. Daarna nog evt. even stappen om benen droog te krijgen, of met handdoek goed droog maken.

Zorg voor een goede droge stal en probeer zo snel mogelijk iets te doen aan de mok. Dit is namelijk een extra risico, zeker als je haar nog niet zo lang hebt. Staat ze ook pas op deze stal sinds jij haar hebt? Dan moet ze ook nog weerstand opbouwen tegen de bacterien en virussen die voor haar vreemd zijn op deze nieuwe plaats.
Kruiden muesli wil nog wel eens helpen om wat sneller te herstellen of op te knappen cq sterker te worden.
Als ze nl. ook nog wat magertjes is heeft ze een niet zo hele goede weerstand.
Op de plaats van de mok (wondjes) kunnen dan voor haar vreemde bacterien binnendringen, welke in combinatie met stalbenen (slechte afvoer van afvalstoffen) een ontsteking kunnen veroorzaken.

Als dit gebeurt heb je de poppen pas echt aan het dansen, want het gevolg is vaak een oliefantenpoot (einschluss) waarbij de lympevaten vaak beschadigd raken met als gevolg een blijvend dik been.

Hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes

groetjes verriemerrie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:27

Brandnetel is ook erg goed!
Het beste is krachtvoer minderen, in ieder geval de eiwitten en veel beweging!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:50

dat van die mok had je eerder niet erbij gezet.. maar er zijn dus paarden die door de mok dikke benen krijgen....

is het been verder niet warm ofzo? en loopt ze wel gewoon zuiver??
die van mij had door dr mok dus ook 1 dik been... ( ze heeft 1 zwart been en 3 witte, en de zwarte had ze mok bij ) maar gelukkig liep ze daar in eerste instantie niet kreupel op, maar toen het dus langer ging duren, ging ze wel lopen kreupelen met dat been.... dus zou ook zeker die mok goed blijven behandelen !! dat je dat iig uitsluit...

maar als het verder niet warm is ofzo, dan kan het natuurlijk ook gewoon wat vocht zijn... het hoeft natuurlijk niet gelijk iets ergs te zijn...

maar ik zou zeker dat uilgras minderen... en ga anders iets van eiwitarme bix voeren ofzo... of granenmix... dat ze voldoende energie blijft houden om te werken...

zo kan je wel zeggen van ze moet dikker worden, dus we voeren dr lekker, maar die stoffen moeten wel ergens heen kunnen, en als jou merrie dta niet opslaat als vetreserves ofzo.. gaat dat vaak naar de benen enzo toe...

of word ze wel dikker ??? door dit rantsoen?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:39

Nandoman schreef:
Stapmolen is (nog) geen optie. Ze rent dwars door de tussenstangen heen en aangezien er hier op stal al een paard staat dat een keer lelijk is gevallen in de molen waag ik mijn paard er voorlopig maar niet aan.

Paddock is er wel, maar die is vaak zeiknat (drainagedoek moet vervangen worden wat, zoals toegezegd, binnenkort gaat gebeuren). Mijn merrie heeft momenteel ook wat last van mok, dus in die nattigheid wil ik haar niet hebben staan.

Verder kan ik haar laten stappen maar dat kost me per stapbeurt 4,50 euro. Ik mag dan wel een zeikerd zijn maar voor 10 minuten stappen vind ik dat een hoop geld.

Ik ga eerst achter het voer aan en op zoek naar een welwillende stalgenoot die (gratis) met mijn paard wil stappen als extra beweging.

Bedankt voor jullie reacties!

Waar moet je geld betalen om te mogen stappen?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:41

Waarom bedoel ik

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:48

Weinig toe te voegen , mijn eerste reactie was ook:
- Meer beweging (voor zover mogelijk uiteraard!)
- Eiwitten verminderen (met name de kuil vervangen door hooi!)
- En evt nog brandnetel of selderij om vocht af te drijven

Maar alles is al gezegd inmiddels