Voer ik wel genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Voer ik wel genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:39

Ik heb nu al ruim 4 jaar mijnn pony. Aangezien hij erg is afgevallen (in positieve zin ) vroeg ik me af: krijgt hij wel genoeg te eten?

Hij staat nu 24/7 op een kale wei en krijgt 2 keer daags 2/3 plakken hooi. Ik rijd verder niet fanatiek, alleen recreatief en ik longeer hem zo af en toe.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:40

Wat voor pony heb je?

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:41

je hebt je pony al 4 jaar zeg je, en hij is nu ineens zo afgevallen? Dan zou ik terug gaan naar z'n oude voer schema..

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:44

Nou hij is laat ik zeggen op een streng dieet gezet nadat hij vorige zomer echt zo vreselijk was aangekomen Hij ziet er nu weer gezond uit maar ik twijfel over de hoeveelheid voer...
Het is een welsh cob, van 1,45 m.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:45

Misschien iets meer hooi, of 2 handjes bix erbij? Vind het een beetje weinig.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:51

biks kreeg die tot voor kort ook erbij, maar dat heb ik afgebouwd omdat hij binnenkort op voller gras komt te staan en ik hem niet weer tonnetje rond wil hebben...
Hoe weet je of een paard dan te weinig krijgt?

Waratje

Re: Voer ik wel genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:54

Kijk naar je paard, die vertelt je of je genoeg voert. Ziet hij er levendig uit, glimt hij (onder restanten wintervacht), komt hij goed door zijn vacht heen, speelt hij normaal, kun je z'n ribben zien (niet gewenst) of alleen voelen (wel gewenst), etc.
Als je goede kwaliteit hooi voert, zou dat best genoeg kunnen zijn, zeker nu het gras weer wat begint te groeien moet je goed opletten hoeveel je nog bij moet voeren.
Handje onderhoudsbrok zou kunnen, maar wees er terughoudend mee.

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:56

ik zou dan een handje bix erbij doen,.,en als die op voller gras komt te staan, het bix weg laten..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:58

Ja maar als je paard zo afvalt lijkt het me dat je te weinig voert. Ik heb er niet zoveel verstand van maar als het gras weer gaat groeien de bix weer weg doen.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:01

Ik denk idd dat er geen standaard is. Je moet zoeken wat het beste voor jou pony is. Het ene paard doet het goed op 2 kilo brok terwijl het andere paard van zelfde grote zelfde training 6 kilo nodig heeft.....

Het is echt per paard verschillend.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:02

Hij is dus afgevallen omdat hij veel te dik is Hij is over een periode van een paar maand afgevallen.
Tja paard is blij, is levendig, hij glimt niet echt maar dat komt doordat zijn land niet zo heel schoon is. ribben zie je niet, voel je wel als je gaat prikken . Hij is wel wat slomig nu, maar dat kan ook komen doordat hij nu 24/7 buiten staat.

Pony heeft nooit meer dan een halve kilo biks per dag gekregen vanwege zijn vetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:04

Als hij blij is enzo dan zou ik het zo houden.
En paarden worden over het algemeen juist vrrolijk van 24/7 op wei.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:07

Ik zou hem nog iets meer hooi geven gezien je zegt dat je een kale wei hebt.
Biks is imo niet echt nodig als je zo weinig met hem doet.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:09

Hebben ze buiten meer nodig dan op stal? Ik voer hem nu buiten namelijk net zoveel als hij op stal ook kreeg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:12

Er zit een verschil tussen buiten en binnen. Buiten is het kouder, en hoe krijgen paarden het warm? Door eten (hooi) te verteren.
Dus hebben ze in de kou meer hooi nodig dan binnen. (toch??)

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:13

Bij ons staat ook een pony, die is behoorlijk afgevallen door de kou, dat komt doordat ze dan veel energie steken in zichzelf warmhouden en er zijn nog maar weinig (vet)reserves.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:15

nielsd schreef:
Er zit een verschil tussen buiten en binnen. Buiten is het kouder, en hoe krijgen paarden het warm? Door eten (hooi) te verteren.

Telt dat ook als hij al in een buitenstal stond?

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:15

nielsd schreef:

Helemaal waar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:47

Welshcobfan schreef:
nielsd schreef:

Telt dat ook als hij al in een buitenstal stond?

wat vind jij een buitenstal?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:58

een stal die buiten staat
Het zijn 2 houten stalletjes die midden op een weiland staan met de helft van de deur open. Dus het waait en tocht er wel. De temperatuur buiten is niet veel kouder dan binnen denk ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:40

Een buitenstal geeft meer beschutting dan geen stal, dus hoeven ze dan minder energie te verstoken. Als je pony nu geen beschutting heeft (schuilstal bijvoorbeeld) dan mag hij meer voer krijgen dan toen hij in de buitenstal stond. Hoeveel meer moet je weer bij de pony zelf bekijken. Altijd beginnen met meer hooi geven, bij een welsh cob mag je erg terughoudend zijn met krachtvoer.

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:04

ik denk dat het best weinig is .. ik heb ook een welsh cob en die krygt meer..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 15:12

Waratje schreef:
Een buitenstal geeft meer beschutting dan geen stal, dus hoeven ze dan minder energie te verstoken. Als je pony nu geen beschutting heeft (schuilstal bijvoorbeeld) dan mag hij meer voer krijgen dan toen hij in de buitenstal stond. Hoeveel meer moet je weer bij de pony zelf bekijken. Altijd beginnen met meer hooi geven, bij een welsh cob mag je erg terughoudend zijn met krachtvoer.

Hij kan nu ook in en uit de stal, dus beschutting heeft hij genoeg (ook nog een afdak). Ik laat de biks wel achterwege, en dan maar een plakje hooi meer Maar ze eten ook niet altijd al hun hooi op... Ze zoeken liever naar wat grassprietjes die nog op het land staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:04

Welshcobfan schreef:
Waratje schreef:

Hij kan nu ook in en uit de stal, dus beschutting heeft hij genoeg (ook nog een afdak). Ik laat de biks wel achterwege, en dan maar een plakje hooi meer Maar ze eten ook niet altijd al hun hooi op... Ze zoeken liever naar wat grassprietjes die nog op het land staan.

Let er wel op dat hij voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.
Op zich moet hij het op onbeperkt hooi goed kunnen doen, maar dan moet de kwaliteit wel goed zijn, dus zeker niet overjarig of zo.
Eventueel kun je doorvoor speciale brokjes bijvoeren.
Morris, vierjarige Welsh-Cob, krijgt veel hooi, dagelijks weidegang, overdag (het gras groeit weer een beetje) en 's avonds een halve schep onderhoudsbrok. Hij ziet er goed uit, heeft genoeg energie zonder dat hij er druk van wordt en hij loopt de hele dag te spelen.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:28

Hooi kwaliteit is gelukkig prima Hij heeft een mineralenliksteen tot zijn beschikking. Ik heb vandaag al meer hooi gegeven