Wie weet een lekker paardenrecept om aan mijn Amber te geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amberbokt

Wie weet een lekker paardenrecept om aan mijn Amber te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 11:25

Ik zou Amber haar lekker verwennen in haar laatste jaren . Ze is al 30 maar dat zegt op zich niets want ze is nog heel erg fit! Maar ze is bij mij om lekker haar laatste jaren door te brengen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:46

SLobber mengen met alles wat ze leker vindt! Wortels, appels, schepje Fenegriek wordt soms erg gewaardeerd en is nog lekker ook, scheutje Zonnebloemolie...

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 07:55

Wat Miirthe zegt idd. Slobber

Amberbokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 09:12

Maar hoe maak je eigenlijk slobber? Ik heb het nog nooit gemaakt dus. Maar ik denk dat ze het wel lekker vindt

Hinata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:18

Je hebt er poeders van, die kun je in zakken of bakjes in de winkel kopen, dat moet je dan met water vermengen en meestal een tijdje laten staan, zelf kan je er allemaal dingen bij doen die de paard/ pony lekker vind, zoals wat miirthe zei: appels, wortels,schepje fenegriek, scheutje zonnebloemolie, kruiden, muesli, etc

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:50

Jaja, zoals Miirthe zegt he

Anyway, je kan ook een zakje tarwezemelen uit de reformwinkel of supermakrt halen, meestal van het merk Zonnatura.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:02

Of haar bix gewoon een nachtje in het water zetten...
Wat ook heel leuk en lekker is, is een brood uithollen en er stukjes appel, wortel paardensnoepjes enz. indoen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:09

Anyway, ik gewoon een beetje questie van creatief zijn; komt het dus op neer..
Je kan idd biks laten weken, maar slobber wordt door oudere paarden vanwege hun gebit erg op prijs gesteld. En het makkelijke is; je kan er van alles doorheen gooien. Als je gezond wilt zijn ook nog een scheutje lijnzaad(olie) als 'steuntje' bij het verharen.

Amberbokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 13:00

Ja Amber is nu aan het verharen. Ik ga zaterdag denk ik naar de winkel. Ik zal nog wat lijnzaad kopen. Ja Amber is nu aan het verharen. Ik ga zaterdag denk ik naar de winkel. Ik zal nog wat lijnzaad kopen.Ja Amber is nu aan het verharen. Ik ga zaterdag denk ik naar de winkel. Ik zal nog wat lijnzaad kopen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:19

Je kan idd slobber gebruiken.
Is het eigenlijk een dikmaker?En kan je het enkel in zakken van 25kg kopen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:09

Slobber is niet zozeer een dikmaker, bestaat voornl. uit tarwezemelen (= 'afvalproduct' , omhulsels van tarwekorrels). Bij de zuivering zijn zetmeel, suikers en eiwitten uit de zemelen verwijderd.
Het is goed voor de darmen, ideaal voor het werk (=lichtverteerbaar) is geschikt voor oudere paarden indien ze moeite hebben met kauwen.

Je kan 25kg zakken kopen, maar in sommige ruitersportzaken zijn ook 2kg/5kg emmertjes verkrijgbaar. Of gewoon in de supermarkt of reformwinkel, zakje tarwezemelen halen.

linky

Re: Wie weet een lekker paardenrecept om aan mijn Amber te g

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:15

Hoihoi,

Kijk eens op de site van www.vancooten.nl, die hebben sinds kort een seniorenslobber, kant en klaar, alleen water bijvoegen.
Wij hebben al verscheidene mensen het advies gegeven om dit aan hun dier te geven en ze zijn allemaal erg enthousiast!
Ook onze drachtige gelderse merrie van 16 krijgt het erbij omdat ze wat schraal werd, ze staat al te schrapen als ik de emmer maar pak!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:17

Ik heb de slobber van veevoeder Thijssen
En anders uit de Ruitersportzaak een emmertje.

Kaylie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:27

Ik zou ook graag slobber willen maken of lijnzaad, alleen mag ik het niet kopen!!kun je het ook zelf thuis maken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:32

Nouja, je bereidt het thuis en moet dan toch op z'n minst een zakje zemelen of lijnzaad kopen. Meer info daarover is een questie van dit hele Forum Gedeelte 'Voeding & Supplementen' afspeuren, er zijn zeker 3 topics over lijnzaad en zemelen, apart nog wel.

Amberbokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 10:07

Dank je allemaal! Ik wil graag nog meer tippies. Dank je allemaal! Ik wil graag nog meer tippies.Dank je allemaal! Ik wil graag nog meer tippies.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:41

Ipv lijnzaadolie zelf lijnzaad koken 1 a 2 keer in de week en daar slobber van maken, vinden die van mij erg lekker. Naast voerwortels, daar doen ze echt een moord voor!

Eva_Arno

Re: Wie weet een lekker paardenrecept om aan mijn Amber te g

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:03

hee hee,,

ff ten aanleiding van iedereen..
Ik pak meestal gewoon zemelen, die maak ik nat met warm (niet te heet dat mijn paardjee zijn gehemelte verbrand..) water..en daar doe ik dan gewoon brokken; muesli ; appels ; brood en allemaal zooi wat hij lekker vind in..wel gezonde zooi
verder kun je ook gewoon een paardentaart maken ofzoo..?
oke ik ga ff creatief denken..;; uhm,,
nou je zou dus met zemelen de bodem kunne maken..daar boven op doe je jam en daar weer boven op..uhm,,gwoon stukjes banaan en wortels ofzo en daarboven op appelmoes als slagroom..?
whaha t is maar een idee hoor .. maar nog succes en laat ff weten of het je paardje gesmaakt heeft!