Help, voertwijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Help, voertwijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:50

Ik heb nog steeds niet de perfecte combinatie w.b.t voeren gevonden. Bij het ene blijven ze te mat , het andere lusten ze niet of wat dan ook..

Eerst omschrijving paarden:

Ruin, 1.63, vrij breed, word 6 keer in de week intensief gereden/gelongeerd, 7e dag is of rust of extra buitenrit. Vrij koel van karakter. Kan op sommige dagen vrij brutaal worden, sterk met rijden, maar geen gekke actie's als bokken of steigeren.

Hij krijgt qua voer:
s'ochtends 1 schep subli sportbrok, 1/2 schep havens 5 granenmix
s'middags 1 tot 1/2 schep sportbrok, afhankelijk van of hij werkt/heeft gewerkt.
s'avonds 1 schep muesli

Daarnaast heel veel kuil

Merrie, 1.67m, word 2/3 keer in de week intensief gereden, daarnaast 2/3 gelongeerd, en heeft 1/2 rustdagen. Heel druk paard, zowel onder het zadel als in de omgang. Snel nerveus, dominant paard, en heeft trucjes tijdens het rijden (bokken, steigeren, wegspringen, omdraaien etc).

zij krijgt qua voer:
s'ochtends 1/2 schep subli sportbrok en 1/2 schep havens granen
s'middags 1/2 schep subli sportbrok
s'avonds 1 schep subli muesli

Daarnaast veel kuil

Ik heb het idee dat beide paarden iets missen. De merrie mag wat voller/ronder, maar niet meer energie, en de ruin mag juist wat meer energie, maar heeft snel de aanleg om dikker te worden.

Ik heb bij de ruin al eens Subli Energiekernmix bijgevoerd (op basis van olie) maar hier word hij heel brutaal van (zowel met rijden als aan de hand).

Ik wil graag zo min mogeljk verschillende soorten voer, dus niet dat ik 6 verschillende zakken moet gaan kopen..

Wie heeft voor mij de ultieme tip?

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:38

Geen anders voor meer energie anders eens zonnebloemolie over de brok bij, dat geeft energie.
Voor de merrie wat voller, gaat ze straks de weide op? Dan zou ik het zo laten. Zo niet, anders wat maiskiemolie bij geven?

#Ymke#

Re: Help, voertwijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:51

Ze gaan een maand de wei op met vakantie, maar verder niet. Ze moeten het doen met wat ze nu hebben. Van olie word mijn ruin juist heel druk, ik ben bang dat mijn toch al drukke merrie nog drukker gaat worden.

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:52

Hver is rustgevend, maar ik weet eigenlijk niet of ze daar voller van worden.
Maismeel zet wel aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:43

vervang bij de merrie de sportbrok door gewone onderhouds brok.
kun je iets meer geven terwijl ze niet drukker word.

die havens 5 granenmix heb ik ook gevoerd, vond het geen succes, mijn dier werd er vervelend van, geen idee waardoor,nu hij t niet meer krijgt is t over.

ik voer nu alleen de havens basis sportbrok, supergoed voer moet ik zeggen, geen vervelend dier meer. misschien een idee voor je merrie?

ik vind zowiezo dat je haar best veel voert,als ik ga optellen zit ik toch op 2,5 schep voer.... ze word maar 2-3 x per week intensief gebruikt he...

vind ik echt veel hoor, geef haar anders eens tijdelijk alleen muesli, bevat alle vitamines die ze nodig heeft toch?
en duurt zowiezo 2 week voor je verschil gaat zien

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:15

Ik geef haar expres deze hoeveelheid omdat ze dus snel afvalt doordat ze zo druk is. Ik heb geprobeerd minder te voeren, maar dan word ze echt mager. Ik kan de brok wel vervangen door basis, maar dan heb ik 3 zakken brok staan

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:15

Q was een stakend bommetje op Subli sportbrok zo ook met brok van pavo, van pavo kon ik maar 1,5 kilo per dag voeren omdat ik er anders geheid naast lag, en Q werd er mager van omdat ie dus net te weinig brok kreeg
havens brok precies hetzelfde
Q krijgt nu de granenmix met haver van havens en is idd iets stouter en brutaler dan anders, maar veeeeel beter dan met subli sportbrok,
subli EM mix werkt bij hem juist erg goed, wordt er bepaald niet heter van maar heeft wel genoeg energie om te werken en ziet er prima uit als hij dat krijgt, alleen vind de sukkel het niet lekker, behalve gemengd met de kruidenmuesli van subli of door de slobber

heb ook een tijd basisbrok gevoed van subli, maar daar zit voor een paard dat gereden wordt echt te weinig in als je er niets naast voert! de 2 oudere merrie's hier doen het daar wel goed op, maar die worden zelden gereden
je zou subli basis+ subli EM gemengd met kruidenmuesli kunnen proberen
de EM voor de energie, en de rest om op gewicht te blijven
dit ga ik mn 3 jarige ook voeren als ze onder het zadel gaat, daar durf ik nml geen granenmix met haver in te stoppen en die eet gelukkig wel álles wat je in dr voerbak gooit

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:47

Persoonlijk ben ik bij onze paarden geen fan van Subli maar ik begrijp dat dat voor elk paard anders is.

Je zou kunnen overwegen om eens een heel ander merk te gaan proberen, wellicht kan het je helpen.
Verder zou ik een paard dat toch al druk is, niet snel sporbrok geven, omdat sportbrok juist "snelle energie" geeft (het veroorzaakt door een extra hoog gehalte aan koolhydraten een bloedsuikerpiek), waardoor sommige paard wat heet kunnen reageren.

Een ander voer KAN zeker verschil maken in temperament, maar je mag geen wonderen verwachten, uiteindelijk is de verhouding ruiter-paard voornamelijk bepalend voor het gedrag van het paard ten opzichte van de ruiter.
Maar eens een ander voer proberen kan zeker geen kwaad!

Om paarden wat voller te krijgen heb ik zelf goede ervaring met bietenpulp en olie (ca. 300 c per dag), gecombineerd met de E-zonder haver van Marstall.

Olie zou in theorie een paard niet drukker mogen maken, omdat het juist "langzame energie" geeft (het veroorzaakt geen bloedsuiker-piek), maar het kan natuurlijk zijn dat je ruin op de 1 of andere manier overgevoelig was voor de olie en daardoor wel moeilijker werd.

Succes met zoeken, ik weet uit eigen ervaring dat het een hele klus is

Als tip kan ik alleen maar zeggen dat ik niet van plan ben mijn paarden ooit nog wat anders te geven dan Marstall, ik vind het echt fantastisch voer!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:18

Zelf heb ik ook erg goede ervaringen met Marstall Type e zonder haver. Mijn merrie bleef ook maar mager en druk op ander kracht voer. Met deze type e is ze mooi vol geworden en rustig. Het is overigens niet het goedkoopste voer, maar ik vind het wel makkelijk dat het gebracht wordt en dat je een gratis voedingadvies krijgt. Veel ruwvoer denk ik voor de merrie en minder krachtvoer zal wellicht ook al helpen.

succes

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:30

Het is zo moeilijk omdat ik dus wil voorkomen dat ik een half uur bezig ben met voeren en ze 10 verschillende dingen krijgen.

Ik heb al pavo brok en havens brok geprobeerd. Havens ging helemaal niet goed, die brok zorgt ervoor dat ik een chagerijnige rotknol krijg, hij kan daar niet goed tegen, heel apart. Pavo brok ging redelijk, maar daar moest ik de brok met de meeste energie van voeren voordat hij ook maar wat conditie/energie kreeg.

Hier in de buurt is het voornamelijk pavo en havens, vind het heel moeilijk om erachter te komen welk voer nog meer gevoerd word.

Ik heb zelf ook al zitten denken om over te stappen op een mix ipv brok, misschien ligt het hem daar in?..

Is er een site van die Marstal?

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:56

www.marstall.nl

(je moet er inderdaad naar streven zo eenvoudig mogelijk te voeren, dat ben ik met je eens. Een goed basisvoer zou je daarbij kunnen/moeten helpen)

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:09

ellepel schreef:
vervang bij de merrie de sportbrok door gewone onderhouds brok.
kun je iets meer geven terwijl ze niet drukker word.
..........
ik vind zowiezo dat je haar best veel voert,als ik ga optellen zit ik toch op 2,5 schep voer.... ze word maar 2-3 x per week intensief gebruikt he...

Spreek je jezelf nu niet tegen?

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:08

Ik heb een paard wat ook moeilijk dik blijft en teveel energie heeft.Ik ben er goed geholpen door de mensen van equisanum.Die helpen je met het maken van een voerschema en het kiezen van het juiste voer.

Kijk maar eens op www.equisanum.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:01

beetje vaag getypt van mij he, ben ik af en toe een ster in hoor

maar ik bedoelde eigenlijk geen sportbrok meer voeren,maar gewoon een voer met minder energie, in sportbrok zit toch veel meer energie dan in de muesli?

dus zou je bijvoorbeeld van onderhoudsbrok ook dezelfde hoeveelheid kunnen voeren,maar met minder energie.

als je het dier dan dikker wilt hebben kun je er hooi bij doen, of iets anders waar ze wel dikker van worden maar niet drukker.

zo minder vaag?

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:21

Tender schreef:
www.marstall.nl

(je moet er inderdaad naar streven zo eenvoudig mogelijk te voeren, dat ben ik met je eens. Een goed basisvoer zou je daarbij kunnen/moeten helpen)
Mijn paardjes krijgen ook Marstall.
Ben er super tevreden over!

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:27

Als je merrie toch al zo druk is dan hoef je er toch niet extra energie in te stoppen. Je ruin misschien een rustgevende muesli zoals pianissimo van cavalor

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:49

Iepoetjuh schreef:
Als je merrie toch al zo druk is dan hoef je er toch niet extra energie in te stoppen. Je ruin misschien een rustgevende muesli zoals pianissimo van cavalor

Cavalor komt er bij mijn paarden niet in
Hier een heel topic over BHA - BHT - Ethoxiquine

viewtopic.php?f=1&t=321313&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:56

levi schreef:
Iepoetjuh schreef:

Cavalor komt er bij mijn paarden niet in
Hier een heel topic over BHA - BHT - Ethoxiquine

viewtopic.php?f=1&t=321313&start=0&st=0&sk=t&sd=a

*Schrik*
Wat kan je paard ervan krijgen als ik vragen mag..

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:57

Ze krijgen het namelijk drie keer per week (strucomix) en ik wist niet dat het schadelijk was...

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:00

Je zou eens kunnen kijken of je van St. Hyppolyt voer kunt krijgen in de buurt?
Ik heb goede ervaring met Hestamix en hestamix light , en de Struktur E.
De eerste twee is fijn voor paarden die niet teveel aan mogen komen en daarnaast niet gaan stuiteren van het voer.
Struktur E werd gegeven aan de meer atletische paarden die ook meer werk moesten verrichten.
Daarnaast werd ook altijd hartog lucerne gegeven.

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:14

Kiara schreef:
Je zou eens kunnen kijken of je van St. Hyppolyt voer kunt krijgen in de buurt?
Ik heb goede ervaring met Hestamix en hestamix light , en de Struktur E.
De eerste twee is fijn voor paarden die niet teveel aan mogen komen en daarnaast niet gaan stuiteren van het voer.
Struktur E werd gegeven aan de meer atletische paarden die ook meer werk moesten verrichten.
Daarnaast werd ook altijd hartog lucerne gegeven.

Over St. Hyppolyt was ik ook te spreken, alleen niet goed aan te komen in onze regio.
http://www.st-hippolyt.co.uk/

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:19

Hier idemdito, helaas

#Ymke#

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:22

Iepoetjuh schreef:

Lees, mijn ruin moet juist meer energie en mijn merrie minder

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:44

#Ymke# schreef:
Iepoetjuh schreef:

Lees, mijn ruin moet juist meer energie en mijn merrie minder

Ow sorry, overheen gelezen