fjorden sportbroken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soyatjuh

fjorden sportbroken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 17:55

hey hey wij hebben 2 fjorden we rijden er elkendag wel op moeten ze dan sport broken ?

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:59

Lijkt me wel lekker voor ze! Het hoeft niet persé sportbrok te zijn, iig wel krachtvoer.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:02

ooooh brokken ik snapte er al niets van. Tja kun je doen, maar je kunt ook basis brok geven. Mijne krijgt basis brok en moet toch aardig aan het werk, maar ze heeft er genoeg aan.

ikke

Re: fjorden sportbroken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:33

Welnee, nergens goed voor. Kost een hoop geld, levert niks op (hooguit ellende) Als je goed hooi en goed voedzaam gras geeft, kunnen ze daarmee uit de voeten. Ik zou daarnaast eventueel kijken voor een vitamine/mineralenbrok, zodat ze voldoende van alles binnen krijgen.

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:38

levert niks op? Wanneer een paard prestaties moet leveren moet hij dat wel ergens vandaan kunnen halen.

Sprtbrok voor een fjord zou ik niet te snel doen, omdat het een vrij sober ras is. Wel zijn er uitzonderingen, de ene fjord doet het goed op een kwart kilo per dag, de ander pas op anderhalve kilo (de mijne)

Voer nooit teveel, dan worden ze alleen maar gekker en neemt kans op bevangeheid toe

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 05:53

ikke schreef:
Welnee, nergens goed voor. Kost een hoop geld, levert niks op (hooguit ellende) Als je goed hooi en goed voedzaam gras geeft, kunnen ze daarmee uit de voeten. Ik zou daarnaast eventueel kijken voor een vitamine/mineralenbrok, zodat ze voldoende van alles binnen krijgen.

Als die van mij alleen maar zo gevoerd wordt terwijl ze dagelijks werkt heb ik binnen notime een gratenbaal op stal staan omdat ze zichzelf opvreet.

Hoe en wat je voert verschilt per fjord, paer situatie, per training en per stal. Gewoon kwestie van uitproberen.

Mijnes staat overdag lekker buiten in een paddock, wordt dagelijks gereden (westerntraining en in het weekend mennen) en krijgt 1 kilo sportbrok, halve schep granenmix en 3x hooi. Op minder doet ze het niet want dan vreet ze zichzelf op, ze blijft zo prima in model en op gewicht zonder spierpijntjes.
In het enduranceseizoen staat ze op ruim 1,5 kilo sportbrok en 1 schep granenmix.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:41

Mijn fjord doet het al jaren goed op Pavo Liga Gaedingar. Ijslanderbrok, maar ook perfect voor fjordenbalen (in elk geval voor die van mij ) Hij krijgt 2 x 1/4 schep per dag.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:58

fjorden worden meestal vervelend van teveel krachtvoer , ze zijn sober en hebben niet veel nodig onze fjorden kregen een halve kilo muesli zonder haver van equisanem en goed hooi of kuilgras. reden we wat minder dan werd de muesli ook minder gevoerd tot minimaal een kwart kilo per dag.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:24

Als je pony niet intensief in de sport word uitgebracht zou ik het bij basisbrok of zelfs ponybrok houden.
Het verschilt natuurlijk per paard.
mijn haf staat op 1/4 ponybrok per dag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:56

Vippie schreef:
Als die van mij alleen maar zo gevoerd wordt terwijl ze dagelijks werkt heb ik binnen notime een gratenbaal op stal staan omdat ze zichzelf opvreet.

Hoe en wat je voert verschilt per fjord, paer situatie, per training en per stal. Gewoon kwestie van uitproberen.

Het blijft natuurlijk wel een Fjord. Het gros kan uitstekend uit de voeten met goede kwaliteit ruwvoer. Indien dat te weinig is, dan kun je er altijd nog brok instoppen. Ik vind het alleen heel slecht om te beginnen met een berg brok en oh ja, dan ook nog wat hooi erbij......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:29

ikke schreef:
Vippie schreef:

Het blijft natuurlijk wel een Fjord. Het gros kan uitstekend uit de voeten met goede kwaliteit ruwvoer. Indien dat te weinig is, dan kun je er altijd nog brok instoppen. Ik vind het alleen heel slecht om te beginnen met een berg brok en oh ja, dan ook nog wat hooi erbij......

inderdaad. mijn paarden zijn van de brok af, krijgen elke dag een beetje haver met supplementen (zonnebloemolie en feneknoflookmix), verder alleen maar ruwvoer. krachtvoer is meestal niet nodig. als je wel brok wilt voeren, zou ik een ponybrok nemen voor sobere rassen. geen raar gedoe met sportbrokken, dat hoeft echt pas als het paard flink presteert. mijn paard wordt gemiddeld twee uur per dag bereden in het seizoen, vaak maken we intensieve ritten van meerdere uren, die ook de dagelijkse training omvatten, en hij loopt op een paar handjes haver en ruwvoer. en dat is geen Fjord oid, wat snel 'vol' wordt, maar een normale, op de sport gefokte NRPS. (en momenteel is hij wat dik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:49

VSW --> VS.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:34

Het ligt aan het werk en de intensiteit daarvan. De ene fjord loopt op onbeperkt ruwvoer en wat vitamine+mineralen bij super terwijl de andere dan al te kort komt en iets bij gevoerd moet worden.

Ik voer mijn fjord Fyto Form bij, speciaal voor koudbloeden, en de energie is op basis van olie en ze vervetten er niet snel van

Een brok als extra (naast voldoende ruwvoer) is prima, maar sportbrok is meestal niet zo zeer geschikt voor Fjorden.
Je kunt ook een scheutje olie geven, geeft ook energie die niet explosief is maar duurzaam.

ikke schreef:
Voor een fjord die weinig of geen arbeid verricht heb je ws wel gelijk.
Maar voor een fjord die flink doorgereden wordt niet

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:28

mijn fjord krijgt 1/2 mussli zonder haver en pavo vital brokjes er bij zodat ze aan voldoende vitamine komt. Ze werkt dagelijks en ik ben behoorlijk fanatiek en ze doet het er prima op.

Ik zou ook niet zo snel aan de sport brok gaan. Hier zit al snel te veel in en dat hebben ze echt niet nodig. Kan aleen maar kwaad inderdaad als ze te veel krijgen

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 06:50

Ninla krijgt 1/4 Pavo Condition Extra , en 1/4 Pavo Stimix, op 1 dag.. Meer heeft ze ook echt niet nodig, omdat ze binnen no-time dan te dik is!