Welk supplement gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonIsa

Welk supplement gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:27

Er is zoveel keus dat ik niet meer zo goed weet wat ik het beste kan gebruiken.

Mijn ruin is 17 jaar en wordt momenteel alleen dressuurmatig gereden. Ik merk dat hij na een rustdag of een flinke les wat moeilijker/stijver begint dan anders en dan soms ook iets last heeft van stalbenen. Uiteraard stap ik hem goed in en uit, maar ik wil eens proberen of ik met een supplement hem wat meer kan ondersteunen, zodat hij wat soepeler kan beginnen.

Hij krijgt in de week zo'n 2x per week vrij, 1x longeren met pessoa en wordt 4x gereden. Zijn er op Bokt mensen die ervaring hebben met bepaalde supplementen? Ik hoor het graag..

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:41

Er zijn meerdere supplementen voor stijfheid op de markt. Het meest eenvoudige of algemene is eigenlijk om wat extra vit E te gaan geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:44

appel azijn.
Is goed voor de bloedsomloop en neemt zo afval stoffen mee.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:55

Energy boost geef ik die van mij van 35. Zitten veel vitaminen in, en geven dat beetje extra energie. Voor de rest zijn er nog heel veel middeltjes tegen stijfheid op de markt. Gewoon even bij je dealer of bij Divoza kijken

1000 posts! begin echt verslaafd te raken

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:44

Ik denk Vitamine E + Selenium, dat kan je bij treurniet halen in zo'n geelpak voor ong 7 euro.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:11

Een supplement als Eplus, met Vitamine E om spierverzuring tegen te gaan, magnesium voor de spiercoordinatie etc. Ideaal!
(www.pavo.nl)
En FeedBoost (zo heet't geloof ik) van Excellent is een idee (www.allesvoormijnpaard.nl > Shop )

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:14

Cortaflex heet het geloof ik (wel heel duur). Kun je gebruiken voor oudere, vooral 'stijve' paarden

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:14

Het beste voor een wat ouder maar gezond paard is constante beweging. Ik zou niets geven, maar hem in de zomer de hele dag op het land zetten. Indien er artrose of iets dergelijks is vastgesteld kun je er over denken om hem daar wat voor te geven. Maar bij een gezond maar wat stijver paard: beweging, beweging, beweging.

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:19

Bij Chinese Animale Care hebben ze diverse producten voor het bewegingsapparaat.
Ze hebben oa Ouderdom & Stijfheid en iets voor stalbenen!

www.chineseanimalcare.nl

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:39

SylviaG schreef:
Bij Chinese Animale Care hebben ze diverse producten voor het bewegingsapparaat.

www.chineseanimalcare.nl

Is zeker duur spul zeg!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:39

runningkawa schreef:
appel azijn.
Is goed voor de bloedsomloop en neemt zo afval stoffen mee.

Appelazijn is de grootste onzin die er is Mijn veearts (een duitse die zelfs olymische paarden behandelt heeft) was er altijd al van overtuigd dat appelazijn niks deed, en toevallig stond er pas geleden een artikel in de bit over appelazijn, en dat het echt een fabeltje was

Mensen op stal gaven het niet meer, en ze merken echt niks geen verandering hoor met toen ze het wel gaven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:47

Ik heb zelf andere dingen gehoord.

Maar goed, met alles wat je geeft helpt het bij het ene paard wel, maar bij de ander niet.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:03

ik gebruik zelf voor mijn oude dame (zoals schimmelig al aangaf) cortaflex, hoofdbestanddeel: glucosamine. Ook geef ik haar elke dag een drupje appelazijn om de bloedsomloop te bevorderen en de afvalstoffen sneller te laten wegvoeren. Ik moet zeggen dat ik zeker merk dat appelazijn echt helpt: hgeef ik het een periode (2 weken ofzo) niet, dan heeft ze toch stalbeentjes als ik haar uit stal haal. Voor zo'n oude pony als de mijne (30 jaartjes) doet ze het goed op appelazijn en cortaflex.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:23

Of Smoot Locomotion van sensipharm. Werkt echt super voor de doorbloeding! Ik vind het erg goed spul

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:13

je kan gewoon even bij de paardensportwinkel langsgaan, daar staan altijd van die emmers met voedingssuplementen, het aanbod is idd soms zo groot dat je niet weet wat kiezen, maar in jouw geval zou ik iets zoeken voor oudere paarden...Nu niet dat 17 al erg oud is maar ik zeg altijd beter voorkomen dan genezen, wees die ouderdomskwaaltjes gewoon voor...
ikzelf heb een ruin van 11 , dat is zeker nog niet oud en ik doe der echt alles aan om die jong te houden, soms denk ik dat ik zelfs een beetje overdrijf hierin...4 soorten verschillend krachtvoer, gewoon hooi, vacuum gras, luzerne gras, en dan doe ik nog 2 soorten olie over het eten en geef ik ook nog knoflookpoeder, dat is ook goed voor de bloedsomloop en naar het schijnt houd knoflook je paard jong...nouja mss een beetje verkeerd uitgedrukt...het weert de ouderdomskwaaltjes...en dan natuurlijk de mineralensteen niet vergeten...en veel buitenlucht.....

wat een mens al niet doet om zijn paard gezond te houden!!!! maar ik moet zeggen, het wermpt zijn vruchten af want de da hoef ik haast nooit te bellen voor mijn schat!!!

hoepelijk kan je wat met mijn uitleg doen!

groetjes

ElskedZ

Re: Welk supplement gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:18

Ik gebruik Equitop Forte, is een goed vitamine suplement die je aan je paard kan geven....
Je kan daarnaast ook eventueel equi myoplast geven hier zitten extra suplementen m.b.t. spieren in....
Ik zou het gewoon eventjes navragen bij je DA!!
Welk vitamine suplement in aanmerking komt....

Ik kan je wel zeggen dat Equitop Forte en Equi Myoplast wel een van de betere vitamine preparaten zijn.
Zeker voor als je paard net effe wat extra nodig heb zijn ze aan te bevelen....
Op het moment geef ik nu Equitop Forte, zodat mijn paard lekker in zijn vacht komt te zitten... Hij stopt nu al zoveel energie in het "werk" dat hij voor zijn vacht wel effe ondersteuning kan hebben.....
Dussehm succes met het maken van je keuze...

gewoonIsa

Re: Welk supplement gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:45

Bedankt voor alle suggesties. Helaas, is het nog steeds moeilijk kiezen

Heeft iemand ervaring met Easy Action van NAF? Ik zag dit op de website van de paardendrogist.

Cassidy, je hebt ook gelijk hoor! Als hij straks het land in gaat, dan krijgt hij geen supplement, maar voor de stalperiode wil ik hem graag wat geven om te ondersteunen.

Equitop Forte hoor ik inderdaad ook veel goede verhalen over.. Ik ga me er nog maar even goed in verdiepen

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:18

Miirthe schreef:
SylviaG schreef:

www.chineseanimalcare.nl

Is zeker duur spul zeg!

Ach, ik vind het belangrijker dat het echt werkt! Ik heb al zoveel geld verspilt aan poeders die niets doen. Dat vind ik pas zonde van het geld...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:22

beccieloeken schreef:
je kan gewoon even bij de paardensportwinkel langsgaan, daar staan altijd van die emmers met voedingssuplementen, het aanbod is idd soms zo groot dat je niet weet wat kiezen, maar in jouw geval zou ik iets zoeken voor oudere paarden...Nu niet dat 17 al erg oud is maar ik zeg altijd beter voorkomen dan genezen, wees die ouderdomskwaaltjes gewoon voor...
ikzelf heb een ruin van 11 , dat is zeker nog niet oud en ik doe der echt alles aan om die jong te houden, soms denk ik dat ik zelfs een beetje overdrijf hierin...4 soorten verschillend krachtvoer, gewoon hooi, vacuum gras, luzerne gras, en dan doe ik nog 2 soorten olie over het eten en geef ik ook nog knoflookpoeder, dat is ook goed voor de bloedsomloop en naar het schijnt houd knoflook je paard jong...nouja mss een beetje verkeerd uitgedrukt...het weert de ouderdomskwaaltjes...en dan natuurlijk de mineralensteen niet vergeten...en veel buitenlucht.....

wat een mens al niet doet om zijn paard gezond te houden!!!! maar ik moet zeggen, het wermpt zijn vruchten af want de da hoef ik haast nooit te bellen voor mijn schat!!!

hoepelijk kan je wat met mijn uitleg doen!

groetjes

4 soorten krachtvoer is echt niet aan te raden

Luxlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:49

Probeer eerst vast te stellen of het een spierprobleem is of een botprobleem waardoor hij zo stijf is. Sommige supplementen werken goed bij artrose en zo (Primeval Artrose Gelatinaat bijvoorbeeld) en toevoeging van Vit. E en Selenium (zoals bijv. in Pavo E Plus) werken positief op het herstel van de spieren na inspanning.