Nu hoorde ik op stal dat knoflook eigenlijk helmaal niet zo goed is voor paarden omdat het anemie (=bloedarmoede) kan veroorzaken.
Ik ben op internet gaan zoeken en kwam het volgende tegen
Citaat:Knoflook
Omdat knoflook voor mensen goed lijkt te zijn denken velen dat dit dan ook wel goed voor paarden zal zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat knoflook voor paarden giftig is en het wordt dan ook in verband gebracht met een bepaalde vorm van bloedarmoede (zie internet met de zoekwoorden horse garlic blood). Of een kleine dosis gevaarlijk is daar zijn de meningen nog over verdeeld, maar waarom zou je risico gaan lopen? Knoflook wordt door paarden van nature niet gegeten en dat zou wel eens een reden kunnen hebben...
zie
paardnatuurlijk
Citaat:FAQ - Knoflook
Ik zou graag willen weten wat jullie visie is over knoflook. Ik kreeg vorige week van een (holistische) dierenarts te horen dat knoflook niet goed is voor paarden , want het zou familie zijn van de ui en als een paard 4 uien eet ligt hij de volgende dag dood in de stal. Er wordt vanuit gegaan dat, omdat het voor de mens goed is, dat ook zo voor paarden is, maar dat zou niet kloppen. Weten jullie hier iets over, of hebben jullie ook dit soort verhalen gehoord. Ik geef/gaf namelijk knoflook. Ik ben nu gewoon een beetje ongerust.
Onze visie over het gebruik van knoflook bij paarden is overduidelijk positief: wij verkopen al jaren duizenden kilo's per jaar en horen zo veel positieve reacties dat enige twijfel bij ons niet aanwezig is. Met alle gebruikerservaringen en de kennis uit kruidenboeken durven wij wel te zeggen dat knoflook bij paarden een positief effect heeft op de algehele gezondheid. In de natuur hebben paarden de beschikking over vele soorten ui-achtigen en uit observatie (bron: drs. Nick Larkins) blijkt dat paarden in kuddes deze planten opzoeken en (met mate) eten. Zoals voor elk kruid en elke plant geldt echter wel dat overdaad schaadt. Dat geldt dus ook voor knoflook; langdurig dagelijks 2-4 bollen zou echt wel eens een negatief effect kunnen hebben, maar zolang u de dosering beperkt tot hetgeen geadviseerd wordt hoeft u voor schadelijke effecten niet bang te zijn. Knoflook is één van de meest gebruikte en onderzochte kruiden. De reden waarom paarden zo goed op knoflook reageren is zeer waarschijnlijk het relatief hoge gehalte zwavel in knoflook. Wij hebben nog niet eerder verhalen gehoord dat knoflook voor paarden schadelijk zou zijn. Dat is het overigens wel voor poezen!
zie
paardendrogist
Citaat:Knoflook
Iedereen weet het zo langzamerhand. Knoflook zuivert het bloed. Eén van de prettige effecten van zuiver bloed is dat stekende insecten een dier met zuiver bloed minder aantrekkelijk vinden. Het voeren van knoflook zorgt dus voor een afname van de overlast van horzels en dazen. Waarom is de essentiële olie van knoflook in het gebruik aantrekkelijker dan een andere vorm van knoflook? Essentiële olie is, zoals eerder gezegd, een zeer sterk geconcentreerde plantkracht. Eén druppel kan de sterkte vertegenwoordigen van acht bolletjes knoflook! Naast deze sterke concentratie is tevens de fijnstoffelijkheid een belangrijke factor voor het effect van het gebruik. Met andere woorden: essentiële olie heeft als bijna geen enkele ander stof een ongelofelijk vermogen om zich door het lichaam te verspreiden en volledig door het lichaam te worden opgenomen.
zie
de hoefslag
Citaat:Association of maximum voluntary dietary intake of freeze-dried garlic with Heinz body anemia in horses.
Pearson W, Boermans HJ, Bettger WJ, McBride BW, Lindinger MI.
Department of Animal and Poultry Science, University of Guelph, Guelph, ON, N1G 2W1 Canada.
OBJECTIVE: To characterize hematologic and clinical consequences of chronic dietary consumption of freeze-dried garlic at maximum voluntary intake in horses. ANIMALS: 4 healthy sex- and age-matched horses. PROCEDURE: An initial garlic dose (0.05 g/kg, twice daily) was fed to 2 horses in a molasses carrier as part of their normal ration and was gradually increased to maximum voluntary intake (0.25 g/kg, twice daily) over 41 days. Dietary supplementation then continued for a total of 71 days. Two control horses were fed molasses with no garlic with their ration. Blood samples were collected weekly and analyzed for hematologic and biochemical changes, including the presence of Heinz bodies. Recovery of affected blood values was followed for 5 weeks after termination of dietary supplementation with garlic. RESULTS: At a daily dose of > 0.2 g/kg, horses fed garlic developed hematologic and biochemical indications of Heinz body anemia, as characterized by increases in Heinz body score (HBS), mean corpuscular volume (MCV), mean corpuscular hemoglobin, platelet count, and serum unconjugated and total bilirubin concentrations and decreases in RBC count, blood hemoglobin concentration, mean corpuscular hemoglobin concentration, and serum haptoglobin concentration. Recovery from anemia was largely complete within 5 weeks after termination of dietary supplementation with garlic. Heinz body score and MCV remained high at the end of the 5-week recovery period. CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE: Horses will voluntarily consume sufficient quantities of garlic to cause Heinz body anemia. The potential for garlic toxicosis exists when horses are chronically fed garlic. Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses.
zie pubmed
Moet ik nu WEL of NIET knoflook gaan voeren??
Graag jullie mening erover...