Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RodeoRoxy

Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:03

Ik voerde voorheen altijd knoflook.
Nu hoorde ik op stal dat knoflook eigenlijk helmaal niet zo goed is voor paarden omdat het anemie (=bloedarmoede) kan veroorzaken.

Ik ben op internet gaan zoeken en kwam het volgende tegen

Citaat:
Knoflook
Omdat knoflook voor mensen goed lijkt te zijn denken velen dat dit dan ook wel goed voor paarden zal zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat knoflook voor paarden giftig is en het wordt dan ook in verband gebracht met een bepaalde vorm van bloedarmoede (zie internet met de zoekwoorden horse garlic blood). Of een kleine dosis gevaarlijk is daar zijn de meningen nog over verdeeld, maar waarom zou je risico gaan lopen? Knoflook wordt door paarden van nature niet gegeten en dat zou wel eens een reden kunnen hebben...

zie
paardnatuurlijk

Citaat:
FAQ - Knoflook

Ik zou graag willen weten wat jullie visie is over knoflook. Ik kreeg vorige week van een (holistische) dierenarts te horen dat knoflook niet goed is voor paarden , want het zou familie zijn van de ui en als een paard 4 uien eet ligt hij de volgende dag dood in de stal. Er wordt vanuit gegaan dat, omdat het voor de mens goed is, dat ook zo voor paarden is, maar dat zou niet kloppen. Weten jullie hier iets over, of hebben jullie ook dit soort verhalen gehoord. Ik geef/gaf namelijk knoflook. Ik ben nu gewoon een beetje ongerust.

Onze visie over het gebruik van knoflook bij paarden is overduidelijk positief: wij verkopen al jaren duizenden kilo's per jaar en horen zo veel positieve reacties dat enige twijfel bij ons niet aanwezig is. Met alle gebruikerservaringen en de kennis uit kruidenboeken durven wij wel te zeggen dat knoflook bij paarden een positief effect heeft op de algehele gezondheid. In de natuur hebben paarden de beschikking over vele soorten ui-achtigen en uit observatie (bron: drs. Nick Larkins) blijkt dat paarden in kuddes deze planten opzoeken en (met mate) eten. Zoals voor elk kruid en elke plant geldt echter wel dat overdaad schaadt. Dat geldt dus ook voor knoflook; langdurig dagelijks 2-4 bollen zou echt wel eens een negatief effect kunnen hebben, maar zolang u de dosering beperkt tot hetgeen geadviseerd wordt hoeft u voor schadelijke effecten niet bang te zijn. Knoflook is één van de meest gebruikte en onderzochte kruiden. De reden waarom paarden zo goed op knoflook reageren is zeer waarschijnlijk het relatief hoge gehalte zwavel in knoflook. Wij hebben nog niet eerder verhalen gehoord dat knoflook voor paarden schadelijk zou zijn. Dat is het overigens wel voor poezen!

zie
paardendrogist

Citaat:
Knoflook
Iedereen weet het zo langzamerhand. Knoflook zuivert het bloed. Eén van de prettige effecten van zuiver bloed is dat stekende insecten een dier met zuiver bloed minder aantrekkelijk vinden. Het voeren van knoflook zorgt dus voor een afname van de overlast van horzels en dazen. Waarom is de essentiële olie van knoflook in het gebruik aantrekkelijker dan een andere vorm van knoflook? Essentiële olie is, zoals eerder gezegd, een zeer sterk geconcentreerde plantkracht. Eén druppel kan de sterkte vertegenwoordigen van acht bolletjes knoflook! Naast deze sterke concentratie is tevens de fijnstoffelijkheid een belangrijke factor voor het effect van het gebruik. Met andere woorden: essentiële olie heeft als bijna geen enkele ander stof een ongelofelijk vermogen om zich door het lichaam te verspreiden en volledig door het lichaam te worden opgenomen.

zie
de hoefslag

Citaat:
Association of maximum voluntary dietary intake of freeze-dried garlic with Heinz body anemia in horses.

Pearson W, Boermans HJ, Bettger WJ, McBride BW, Lindinger MI.

Department of Animal and Poultry Science, University of Guelph, Guelph, ON, N1G 2W1 Canada.

OBJECTIVE: To characterize hematologic and clinical consequences of chronic dietary consumption of freeze-dried garlic at maximum voluntary intake in horses. ANIMALS: 4 healthy sex- and age-matched horses. PROCEDURE: An initial garlic dose (0.05 g/kg, twice daily) was fed to 2 horses in a molasses carrier as part of their normal ration and was gradually increased to maximum voluntary intake (0.25 g/kg, twice daily) over 41 days. Dietary supplementation then continued for a total of 71 days. Two control horses were fed molasses with no garlic with their ration. Blood samples were collected weekly and analyzed for hematologic and biochemical changes, including the presence of Heinz bodies. Recovery of affected blood values was followed for 5 weeks after termination of dietary supplementation with garlic. RESULTS: At a daily dose of > 0.2 g/kg, horses fed garlic developed hematologic and biochemical indications of Heinz body anemia, as characterized by increases in Heinz body score (HBS), mean corpuscular volume (MCV), mean corpuscular hemoglobin, platelet count, and serum unconjugated and total bilirubin concentrations and decreases in RBC count, blood hemoglobin concentration, mean corpuscular hemoglobin concentration, and serum haptoglobin concentration. Recovery from anemia was largely complete within 5 weeks after termination of dietary supplementation with garlic. Heinz body score and MCV remained high at the end of the 5-week recovery period. CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE: Horses will voluntarily consume sufficient quantities of garlic to cause Heinz body anemia. The potential for garlic toxicosis exists when horses are chronically fed garlic. Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses.

zie pubmed

Moet ik nu WEL of NIET knoflook gaan voeren??

Graag jullie mening erover...

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:43

Ik zou het niet doen. Het nut is niet bewezen en de schadelijkheid bij een grote gift wel...
Vraag jezelf af, waarom wil je het gaan voeren?
En is er dan geen alternatief?

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:46

oohh .. ik heb het ook een tijdje in de zomer gedaan bij me vzpaarden..voor de horsels etc..heb niks aan de paarden gemerkt dat ze ziek werden ..
maar als knoflook schadelijk is geef ik het deze zomer niet nog een keer..

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:03

Als knoflook zo giftig is waarom voeren heel veel mensen het da nog gewoon wel. Het zuivert het bloed en paarden vinden het ook lekker. Volgens mij kan het meer goed dan kwaad zijn. De ruitersportzaken verkopen het ook allemaal nog en als het giftig zou zijn dan zouden ze dat waarschijnlijk niet doen.
Ik ken een paard van 23 jaar oud en die krijgt dagelijks knoflook door zijn eten en die is er ook niet ziek van. Het is mijn mening maar, maar volgens mij is het niet slecht.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:06

Er zijn anders meerdere (2 of 3) onderzoeken geweest die aantonen dat het vanaf een bepaalde hoeveelheid bloedarmoede veroorzaakt. En er is nog niet bewezen dat een lage gift een positieve werking heeft. Dus waarom zou je het dan geven??

Ik zie op het moment dus weinig goed en meer kwaad....

haflingertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:08

Ik geef mijn paarden elke dag een lepel knoflook door het voer..
Dit doe ik al jaren (ze hebben dan een stuk minder last van die vervelende vliegen in de zomer)
Ik begin er twee maanden voordat ze de wei op gaan mee.
Werkt prima en ze zijn er nog nooit ziek van geweest!

Kan ik me trouwens ook niet voorstellen dat ze ziek worden van knoflook!

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:10

ik ken een ijslander eigenaar die ijslanders met eczeem heeft staan en ze dagelijks door het krachtvoer heen wat knoflook snippers geeft.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:11

Je kunt het je misschien niet voorstellen dat ze er ziek van kunnen worden, maar het kan dus echt wel!!
Máár dat hangt dus van de hoeveelheid af die je geeft.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:15

Wij mengen al jaren iets knoflookpoeder (verkrijgbaar bij een ruiterspeciaalzaak) door de brokken van onze shetlanders heen; gaat prima, beestjes zijn altijd top fit, nooit ziek en altijd gezond het schijnt echt goed te zijn voor de gezondheid en helpt tegen vliegen, horzels, etc... Ik moet hier wel bij vermelden dat we het niet altijd gebruiken (alleen s'zomers) en in kleine hoeveelheden.

Marije_Dusty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:34

iets kan geen kwaad volgens mij

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:00

Ik heb mijn paard ook een poosje knoflook gevoerd en geen positieve verandering waargenomen qua gezondheid of dat er minder vliegbeesten waren.
Als er twijfel is over het wel of niet giftig zijn voor paarden van knoflook dan kies ik ervoor om het niet te geven! Zonder knoflook is mijn paard gezond, waarom dan bij willen voeren?
En dat het veel verkocht wordt in winkels is juist een reden om vooral niet bekend te maken dat het misschien wel eens niet goed zou kunnen zijn voor je paard. Vaak wordt er veel verdient op dat soort voedingssuplementen....

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:23

Djilan schreef:
Je kunt het je misschien niet voorstellen dat ze er ziek van kunnen worden, maar het kan dus echt wel!!

vanaf welke hoeveelheidis het dan slecht?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:59

Je moet dan aanbevolen dosering niet overschrijden; teveel kan de rode bloedlichaampjes aantasten, is uit een onderzoek gebleken.
Je moet er in ieder geval niet al te enthousiast mee zijn!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:05

mira_01 schreef:
Djilan schreef:

vanaf welke hoeveelheidis het dan slecht?

Vanaf ongeveer 0,2gr knoflook per kg lichaamsgewicht. Je kunt dus best wat voeren, alleen is er dan nog de vraag of het wel nut heeft. Gelukkig zijn ze daar nu onderzoek naar aan het doen...

klien

Re: Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:26

Wij voeren ook knoflook en kruiden (provencaalse kruiden, peterselie) door het eten. Het zal ongeveer 1 koffieschep (15 gram) zijn totaal per dag. Het rare is, als we het niet geven, dan is het paard steeds ziek, snotterig, etc.
Overigens heeft hij 's zomers net zoveel vliegen als de paarden die het niet krijgen, dus daar helpt het niet tegen.

Hij heeft wel een tijdje bloedarmoede gehad, maar dat kwam door de brok die hij kreeg, de eiwitten waren de veroorzaker volgens de DA. Nu krijgt hij een sportbrok met speciale eiwitten en muesli en hooi ipv kuilgras. De bloedarmoede is weg, terwijl hij wel gewoon de knoflook nog krijgt.

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:45

Ik voer het ook al 2 jaar, niks aan de hand!!
Ik denk dat het wel wat meevalt hoor! Het schijnt heel gezond te zijn voor de bloedvaten enzo.
En ook tegen vliegen en horzels helpt het goed!!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:01

Ik voer mijn paard geen knoflook meer, deed het voor de vliegen en die houdt je er toch niet volledig weg mee en bovendien vindt mijn paard het niet lekker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:05

Ik heb het ook gevoerd voor de dazen, maar Kawa kreeg er buikpijn van, terwijl ik de aangegeven dosering voerde.
Hij vond het ook niet te pruimen, maar at het omdat hij geen voer kreeg zonder dat.
En het hielp ook nog eens niet voor de dazen.
Dus voor mij nooit meer.

Verder denk ik dat een paard in de natuur niet snel zelf aan knoflook zou gaan eten.
Wat eigenlijk genoeg zegt.

x_kellyann_x

Re: Knoflook: Goed of Slecht voor paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:52

Ik voor het ook en er is niks met mijn vp
het is goed voor:
de vacht
de vliegen
en wormen

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:28

ik heb er ook weleens over zitten twijfelen, die ouwe van me heeft zomerexceem en we hebben al bloed laten prikken en noem maar op..maar niets werkt....maar ik geloof niet zo in dat knofgebeuren
......en de berichten zijn ook tegenstrijdig....dus ik weet het niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:06

Ik voer geen knoflook. Paarden zullen uit zichzelf geen verse knoflook eten en ze weten perfect wat goed voor ze is en wat niet.
Gedroogd vinden ze het wel lekker, maar ze eten ook gedroogd kruiskruid en dat is ook niet gezond, dus of ze het gedroogd lekker vinden vind ik geen graadmeter.
Ik voer helemaal geen poedertjes en frutseltjes en hij leeft nog steeds

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:14

Er heeft een poosje geleden een groot artikel in de Bit gestaan over knoflook en de conclusie daarvan was dat knoflook eigenlijk weinig tot geen nut heeft. Of het giftig is, geen idee, dat stond er niet bij dacht ik. maar in principe is alles waar 'te' voor staat natuurlijk niet goed. Met mate voeren zou geen probleem moeten zijn, anders lag een kwart van het paardenbestand in Nederland inmiddels onder de zoden lijkt me.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:15

Het kan maar zo zijn dat er veel paarden rondlopen met een lichte bloedarmoede. De eigenaar zal dit niet snel opmerken, hoogstens dat het paard wat suffig is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:16

En maar zeggen, mijn drukke paard is de laatste tijd toch zo braaf

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:18

Bijvoorbeeld