op wei, geen krachtvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

op wei, geen krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 08:14

Mijn verzorgfjord staat sinds 2 dagen op de wei, 24/7. Nu krijgt ze van 1 kilo per dag, niets meer. Zit er genoeg in het gras om dit op te vangen?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:15

Dat lijkt me een erg abrupte overgang.

Mijn inziens moet je dat rustig afbouwen.
Hier groeit het gras als een gek, dus voor mijn paarden zit er genoeg in.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:25

Ik vind 1 kg brok zoiezo genoeg maakt niet uit of je paard hooi of gras krijgt bijgevoerd. Mijn IJslander krijgt 1/2 kg. brok na het rijden. En iedere dag nog een paar handjes brok. En ze word natuurlijk bijgevoerd met hooi of gras. Ze heeft ook altijd een liksteen.
Dus ik denk dat een fjord niet heel veel meer nodig heeft, tenzij je paard natuurlijk heel hard getraind word

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:30

Ik zou het een beetje geleidelijk opbouwen, dat in de wei gaan.
Qua vitamine zal het wel goed zitten, voorjaarsgras is soms zelfs té voedingsrijk.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:02

Ik weet niet hoe hoog het gras staat bij jou. Maar ik zou het biks iig wel geleidelijk afbouwen, rustig afbouwen naar een half kilo en als het gras dan echt hard groeit niks meer geven.

Marije_Dusty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:36

inderdaad rustig afbouwen

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:38

er bestaan van pavo weide koeken. Speciaal voor paarden die op wei staan en geen brok krijgen. In die koeken zitten de benodigde vitamines en mineralen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:46

Zo veel staat er op dit moment niet op het land, en hard groeien doet het met dit weer ook niet.
Vind dit wel een heel abrupte overgang....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:18

Idd een erg grote overgang.

Maar als je dadelijk afgebouwd hebt zodat hij geen brokken meer krijgt kun je wel elke dag wat pavo vital geven.
Dat is er op gemaakt dat ze alles nog binnen krijgen.
Ik ben het vorig jaar voor het eerst gaan gebruiken omdat ik vond dat Zanda niet mooi in de vacht zat.
Binnen 2 weken zag ik een ander vachtje

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:14

De paarden zijn nu nog druk bezig met het verharen. Ik zou hem toch een tijdje vitamine koeken geven oid. Mijn veulen krijgt Pavo aura koeken.

Annefie

Re: op wei, geen krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:19

Mijn paarden hebben de hele winter binnengestaan.

Nu zijn wij bezig ze GELEIDELIJK AAN terug op de wei te leren gaan...
Zij schakelen dus stap voor stap over vanop hooi + voer (korrels,brokjes,....) tot uitsluitend gras.

Ze hebben mij verteld dat je moet beginnen met een halfuurtje buiten en dan weer binnen en dan altijd het eten blijven geven dat je al gaf.
Vanaf het moment dat ze een halve dag buiten gaan (en de rest nog binnenstaan) nog wat hooi of heel weinig brokjes bijvoeren,maar liefst hooi
Zodra ze een hele dag (24/24) of overdag ('s nachts binnen) hebben ze mij gezegd dat je niets meer moet bijvoeren.

Ik spreek nu wel voor mijn paarden die op heeeeeel rijke weiden staan,waar het gras heel voedzaam is...

Groetjes

Ps: Zou het nodig zijn als je je paard +- 3 keer in de week een uurtje rijdt en deze continu op de wei staat hem nog krachtvoer,sportvoer te geven ? Dit is wel geen wedstrijdpaard hoor !