Goed laten afvallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Herilda

Goed laten afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:47

Heros wordt weer aan de ronde kant, terwijl hij veel minder eten krijgt.
Hij krijgt nu sochtends 400 gram kentucky lite en 400 gram brok + een middelgroot plak hooi in het land.
Hij staat tot half 7 buiten, bij het op stal komen een paar brokjes ( hij loopt altijd zelf naar binnen) en een klein bultje hoor ( meer voor het vermaken).
Rond 9 uur krijgt hij een bult hooi, 400 gram kentucky lite en 400 gram brok.
Normaal rijd ik per week 4-5 x waarvan minimaal 3x intensief.
Hij staat op dit moment even op rust, wegens een verrekte pees.
Wat moet ik minderen in zijn voer, om hem weer mooi slank te krijgen??

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:21

Niemand die tips heeft...?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:07

Brok minderen, als je twijfelt of ie voldoende vitaminen binnen krijgt kun je ook een liksteen ophangen.
Mijn paard is ook op dieet en krijgt niet meer dan 3 plakken hooi per dag en 1x per dag 250 gram kruidenmuesli waar ik een schepje kruiden en een scheutje gezonde olie doorheen gooi. De liksteen, van Rockies, hangt in de stal. Gaat de goede kant op!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:20

Ik zou me pas zorgen maken om zijn figuur als ik weer aan het werk met hem zou kunnen gaan. Het enige wat echt helpt is dat je hem aan het werk zet, maar als dat niet kan zou ik niet al te drastisch in voer minderen.

Van wie heb je het advies gekregen dat hij het land opmocht met die pees?

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 09:30

De dierenarts! Hij was niets ernstigs, alleen wat verrekt, dus volgens hem was weide gang beter en gezonder voor hem, dan de hele dag op stal staan. Verder heeft hij ook een liksteen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:30

Herilda schreef:
De dierenarts! Hij was niets ernstigs, alleen wat verrekt, dus volgens hem was weide gang beter en gezonder voor hem, dan de hele dag op stal staan. Verder heeft hij ook een liksteen.

De beste manier om te herstellen is weidegang

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:46

Dat waren ook de woorden van de dierenarts
Sinds maandag mag ik gelukkig weer rustig beginnen en opbouwen. Maar niemand die een goed advies heeft voor het afvallen...?

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:43

Geef hem eens iets minder ruwvoer, zo te lezen krijgt hij meer dan voldoende.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:47

Fjordenmaniak schreef:
Geef hem eens iets minder ruwvoer, zo te lezen krijgt hij meer dan voldoende.

Om een paard te laten afvallen mag je NOOIT minderen in de ruwvoer want dat hebben ze het hardst nodig,brok is maar bijzaak

opala

Re: Goed laten afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:58

Krachtvoer kun je gerust afbouwen en weglaten, wel voldoende ruwvoer geven. Overgewicht is funest, zeker met een bestaande blessure.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:02

Blue Star haalt me de woorden uit de mond

Je kunt gerust het krachtvoer een tijdje halveren en eens kijken hoe je paardje er dan uit gaat zien, maar ruwvoer is zo ontzettend verschrikkelijk belangrijk voor paarden, dat moet je niet zomaar weg gaan halen. (tenzij ze 24 uur per dag in een wei zouden staan met voldoende te eten, maar dat is nu nog niet het geval, gezien de nachten op stal).

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:36

Hij krijgt de kentucky omdat hij wel wat energie kan gebruiken en dat werkt wel goed... hij is wat attenterer en loopt lekkerder... hoe kan ik daar dan het beste in minderen zonder dat prestaties verloren gaan...?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:41

Herilda schreef:
Hij krijgt de kentucky omdat hij wel wat energie kan gebruiken en dat werkt wel goed... hij is wat attenterer en loopt lekkerder... hoe kan ik daar dan het beste in minderen zonder dat prestaties verloren gaan...?

Een paard met een verrekte pees energiegevend voer voeren?
Dat is vragen om problemen

Krachtvoer terugzetten,onbeperkt ruwvoer en evt wortels.

Eerst maar die pees laten genezen

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:49

Dit topic is geopend om mijn paard te laten afvallen.. uitgaande van het feit dat ik wel op hem rijdt, en de kreupelheid daarbuiten. Hij krijgt nu ook geen krachtvoer, sinds hij stilstaat ben ik geminderd naar een half kilo BROK.

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:50

En zo als je misschien had kunnen lezen, ben ik maandag weer begonnen met licht opbouwende training... op advies van de dierenarts.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:59

Nou ja, adviezen heb je inmiddels al gekregen, en het is goed van je dat je tijdens zijn rust-periode de krachtvoer hebt geminderd (niet helemaal stopgezet, want een halve kilo brok is nog steeds krachtvoer maar dat geeft niet, een halve kilo mag geen probleem zijn)

Ik hoop voor je dat hij het werk weer goed oppakt, succes!

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:02

Het gaat gelukkig ook de goede kant op! Maar hij mag graag eten
Ben niet helemaal gestopt met krachtvoer, want op de wei staat amper gras... en wou niet dat hij tekort een bepaalde voedingsstoffen zou krijgen.

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:46

Hoi Herilda
Ik heb zelf een enorme vreter op stal.
Hij stopt gewoon niet met eten. Nu wordt het hier stilaan weer warm & vliegen, dus 's nachts op het land en overdag binnen. Resultaat hij propt zich 's nachts dubbeldik vol met gras & dan overdag verslindt hij zo nog es een baal hooi.
Hij wordt nu wel flink gewerkt, maar volgens mij blijft hij er uit zien als een dikke koudbloed eerder dan een nette KWPN-er.
Hij krijgt omwille van supplementen 1x daags een handjevol hooibrok (soort basisbrok) met wat luzerne erover. Dus dat zal wel niet het probleem zijn.
Hij heeft ooit last gehad van maagzweren, dus werd er bij mij opgedrongen dat hij niet langer dan 2-3 uur zonder iets te knabbelen kan, anders teveel maagzuur en we zijn weer vertrokken.
Trouwens na alle studies over maagzweren gelezen te hebben, ga ik er nu van uit dat een paard nooit langer dan 3 uur zonder knabbelen zou mogen. Enfin, dit ter zake.
Vandaar mijn grote probleem : hij eet te snel te veel hooi!
Dubbel in elkaar gestopte hooinet, maakt gaatjes kleiner.
Maar wat ik nu na veel navragen doe, is het hooi urenlang weken vooraleer ik het voer. Het neemt daardoor veel wel voedingsstoffen uit het hooi weg, maar eveneens ook de suikers! Het is een rompslooi idd, maar het helpt wel. De nodige voedingsstoffen haalt hij al meer dan voldoende uit gras & wat brok.
Olie (zoals soya olie) bijvoeren is ook geen slecht idee. Waar vetten bij mensen ervoor zorgen dat ze dik worden, is dit laatste bij paarden dus niet het geval. Vetten helpen hen juist om beter energie te verbruiken. Wist ik ook niet. Dus suikers & koolhydraten naar beneden halen en iet wat meer olien voeren, is mij aangeraden.
En tuurlijk veel bewegen, maar dat moet dan ook mogelijk zijn, ie niet kreupel en zo.
Blijkbaar zijn korte lenteweides even slecht als lang mals gras. Want de grootste hoeveelheid suiker bevindt zich onder in het grassprietje en het bovenste gedeelte van langer gras heeft dit niet. Maar tuurlijk, ze kunnen sneller heel veel lang gras naar binnen happen dan korte sprietjes. Dus zelf weet ik nog steeds niet wat het beste is.
Dus als je enigzins kan, zou je misschien het hooi kunnen weken.
Ben benieuwd of nog andere bokkers ervaring hebben met hooi urenlang weken met betrekking tot overgewicht??

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:15

Bedankt voor je uitgebreide verhaal PatsyDB!!
Het is inderdaad verschrikkelijk wat ze soms wel niet naar binnen werken.. een klein bultje hooi... je draait je om en weg is het! Hij krijgt al lijnzaadolie i.v.m het verharen! En verder staat hij op een een stukje weiland waar wel de hele dag vermaak is, maar niet veel gras staat. Maar zal dat weken met het hooi eens proberen!!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:57

Herilda schreef:
Dit topic is geopend om mijn paard te laten afvallen.. uitgaande van het feit dat ik wel op hem rijdt, en de kreupelheid daarbuiten. Hij krijgt nu ook geen krachtvoer, sinds hij stilstaat ben ik geminderd naar een half kilo BROK.

Rustig rustig ;

Krachtvoer is brok,zoals ik lees geef je niet teveel

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:21

Haha sorry, las net mijn eigen reactie terug... wel een beetje bot maar niet zo bedoelt!

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:07

Laten zweten dat beest
Als je weer aan de gang bent, ga met hem buitenrijden en laat hem draven totdat ie niet meer kan, bij wijze van spreken.
Bij mensen wordt het aangeraden krachttraining te doen VOOR cardiotraining, omdat bij krachttraining het glycogeen in de spieren wordt gebruikt. Als je gaat cardio-en na krachttraining spreekt het lichaam de vetreserves aan, ipv spierglycogeen, want dit is dan al 'op'.
Bij paarden zou je dit kunnen vertalen in bakrijden met aansluitend een flinke buitenrit.

MAAR ik denk, dat als je paard met dat beetje voer wat ie krijgt al zo groeit, dat ie dr gewoon aanleg voor heeft. Daar blijf je mee aan het modderen. Ik zou iig als je hem weer oppakt met rijden op deze hoeveelheid voer laten staan. Tekorten ontstaan niet snel, kwartje brok is voor veel paarden al genoeg, mits ze veel ruwvoer krijgen.
Wat ook nog mee kan spelen: veel ruwvoer maakt een paard voller in de flanken. Krijgen er een beetje een grasbuik van. Maar dit heeft meer te maken met darmvulling dan met vleesaanzet.