Wie voert er graan aan zijn/haar paard en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Wie voert er graan aan zijn/haar paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:06

Vooral het waarom zou ik graag willen weten....

Pellie

Re: Wie voert er graan aan zijn/haar paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:57

ja de granenmix van equisanum, omdat je ziet wat je voert en hij er niet heet van wordt

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:38

Ja ik, granenmix + van subli. Omdat ze wat extra's nodig had en dit past het beste bij haar rantsoen en ze vind het heel lekker!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:29

waarom wil je dit eigenlijk weten?

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:17

Benieuwd naar waarom je zou kiezen voor graan en waarom niet voor brokken.....

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:28

ik kies voor graan omdat ik wil zien wat ik mijn paard voer, ik wil weten wat er in zit en een lijstje op een zak brokken zegt me niets.

het nadeel van graan is dat je kalk moet bij voeren maar dat neem ik dan maar voor lief.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:07

Ik voer graan bij de brokken. Teneerste voor meer energie. En het is goed voor het onderhoud van het gebit.

zigranta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:52

Wij geven ook granen zodat ze zo min mogelijk onnodige stoffen binnenkrijgen.Ze doen het er erg goed op en vinden het erg lekker.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:59

alex66 schreef:
ik kies voor graan omdat ik wil zien wat ik mijn paard voer, ik wil weten wat er in zit en een lijstje op een zak brokken zegt me niets.

het nadeel van graan is dat je kalk moet bij voeren maar dat neem ik dan maar voor lief.

kalk, omdat...??

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:51

Omdat in granen (en dus ook zemelen) een scheve calcium-fosfor verhouding zit.
Normaal moet je 1,5 tot 2x zoveel calcium als fosfor in het voer hebben zitten, bij granen is dat andersom. Gevolg op (hele) lange termijn is dat er botontkaling plaatsvindt bij het paard en dus risico op arthrose en slechtere kwaliteit botstelsel.
Zijn 2 oplossingen voor:
1: voer een kalkrijk product bij zoals bietenpulp of lucerne (die hebben scheve verhouding, maar daar is calcium dus veel hoger dan de 1,5 tot 2x)
2: het toevoegen van een kalkrijk supplement

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:56

Dan heb ik ook een vraagje:

Mijn pony (haflinger) krijgt per 3 keer per dag wat brok. Waarvan tussen de middag een kwart en 's morgens en 's avonds een handje.
Verder krijgt hij hooi met behoorlijk wat voedingsstoffen.

Na het rijden geef ik hem een bodempje granenmix. Hij vindt dat heel lekker. Maar op de manege zeggen ze dat het dus juist niet goed voor hem is.

Wat vinden jullie daar van?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:57

Als jouw pony gewoon voldoende (kracht)voer krijgt met af en toe een bodempje granenmix is daar niets mis mee hoor! De hoeveelheid (kracht)voer dat wel de juiste verhoudingen heeft is dan veel groter dan dat beetje granenmix, dus dat verschil valt dan binnen de marges.
Dus ik zou het hem niet ontnemen

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:45

Ik voer granenmix van Fyto Horse naast mijn krachtvoer bij.

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:35

Bedankt voor de reactie! Ik liep gewoon een beetje te twijfelen, al kon ik me niet voorstellen dat een bodempje veel kwaad zou kunnen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:06

ik haf ze vroeger ook alleen granen (gerst dus) en luscerne erbij, en dan er nog lijnzaatbrokken erbij en vitaminnen. Omdat ze dan alles kreeg dachten we. dat was denk ik ook wel zo, maar we zijn overgestapt op een voedermengeling dat je kant en klaar kan kopen waardat alles inzit en gewoon hooi bij.
ook omdat granen alleen soms voor verstopping zorgt, dat schuift niet zo gemakkelijk...
maar een beetje kan wel niet veel kwaad

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:26

Bij granen denken de meeste mensen dat ze zien wat er in zit. De vraag is natuurlijk in welke mate ja dat kan zien zonder analyse. Je weet niet van waar dat graan komt, het kan import zijn, je kan niet zien of het beschimmeld is geweest, je kan niet zien of er schimmeldodende middelen op gesproeid zijn, etc... Het geeft een vals gevoel van veiligheid. Een brok van een goed merk (zoals PAVO) wordt geanalyseerd zodat de samenstelling overeenkomt met wat op de zak staat. Er wordt ook gecontoleerd op aanwezigheid van vreemde chemicaliën zoals pesticiden. Dit alles wordt nauwlettend in de gaten gehouden en gelogd, anderes zouden ze nooit een GMP of HAACP (Hazard Analysis Critical Control Points) kunnen krijgen.
Ik ben dus doelbewust overgeschakeld van granenmengeling naar brok van een goed merk.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:24

ja dat zeg jij, maar wie verteld mij of dát te vertrouwen is??

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:46

zolang je de granen van een vertrouwd adres hebt zijn die ook gewoon haccp en gmp ...
de stoffen waar brokken etc van gemaakt zijn zijn namelijk diezelfde granen met een boel toevoeginen en additieven... alleen veel makkelijker op te nemen doordat het al geprocessed is ...
granen zijn over het algemeen een zuiverder voedingsmiddel omdat hier geen additieven etc in zitten
mits het uit betrouwbare bron komt...

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:44

Pellie schreef:
ja dat zeg jij, maar wie verteld mij of dát te vertrouwen is??

Ik heb dagelijks met GMP normen te maken en kan je plechtig beloven dat de controles niet mals zijn. Ook HACCP is een zeer streng proces waarbij alle analyses schriftelijk moeten bijgehouden worden en voorgelegd moeten worden aan externe inspecteurs. Ik ben er dus zeker van dat mijn paardenvoeder bijvoorbeeld geen diermeel bavat.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:53

Mijn paard krijgt gerst bij (om dikker te worden) en zemelen (op DA advies, om de darmen goed te smeren)...

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:33

Dit is een vraag die ik me ook al vaker stelde. Ik heb een van onze paarden op een granenmix en dit enkel om er zo makkelijker supplementen door te voeren (blijft beter plakken).
Toch wordt hier vaak "afgeraden" granen samen met ruwvoer te voeden omdat dit niet goed verteerbaar zou zijn in de darmen en kans op koliek & hoefbevangenheid groter maakt. De voederproducenten 'zelf' raden hier brok aan ipv granen, tenzij je paard echt intensieve arbeid levert.
Ik heb omtrend de combinatie granen & hooi al vaker iets op nederlandse websites proberen terug te vinden, maar helaas niets.
In de engelse literatuur is er wel nogal wat te vinden over combinatie van hooi & granen.

Zie artikel hieronder. Wat is jullie reaktie hierop? Er wordt dus aanbevolen geen ruwvoer 1 uur voor graan en tot 3 uur na het voeren van graan. Ik ben hierdoor wat voorzichtiger met granen en ga nu eerder op brok.
Citaat:
In addition, forage consumed with grain decreases the amount of the grain’s starch digested in the small intestine and, therefore, increases the amount that reaches the cecum. Excess starch in the cecum causes cecal acidosis, which if sufficiently severe results in diarrhea, colic or founder. The risk of this is decreased by not feeding forage for one hour or more before and for 3 or more hours after feeding grain. However, this risk can be better minimized in most feeding programs by feeding less grain. Not feeding forage and grain at the same time, increases feeding time and labor, and may not be practical in some situations. In addition, grain consumption before forage, as occurs when both are fed at the same time, results in a more intense mixing of ingesta and less variation in the concentration of substances in the horse’s large intestine.

PS : founder betekent hoefbevangenheid.

Dit haalde ik bv van de Purina Mills paardenvoeders website http://horse.purinamills.com/bulletins/ ... grain.htm.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:31

Ik geef mijn haflinger per dag drie kwart schep ponybrok van subli en een kwartje granen mix ook van subli, die krijgt ze verdeeld over de dag. Ik geef het om beetje te varieren, en ze het erg lekker vind. Is dat nu slecht?

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:19

Wij gaven onze merrie de granenmix van de Hippostar, zit een vitaminebrok door, daardoor zou je volgens de voerboer geen kalk hoeven bijvoeren.
De onze stond op graan vanwege het lage eiwit en suiker gehalte.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:33

Ik voer naast drie keer per dag een kilo Equiral sportbrok zelf nog een ruime kilo tot anderhalve kilo Kentucky Lite-E granenmix bij. Dit voer ik om een aantal redenen:
- het helpt bij spieropbouw
- het helpt bij afvoer van afvalstoffen na hard werken (minder spierpijn)
- hij groeit er goed op
- hij ziet er super uit qua vacht

en...hij vindt t nog lekker ook, ze worden er wel iets "frisser" van maar dat kan bij mijn paard geen kwaad.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:54

patsy, ik heb hier nog nooit van gehoord nee.
veel woorden die ik niet ken, kun je het kort voor me samenvatten??