te mager... maar nu bijvoeren of niet?? geen wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

te mager... maar nu bijvoeren of niet?? geen wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:30

Hoi,
las al op de vorige topics dat pony dikker kan worden van mailsmeel en bietenpulp.
Ik heb 4 paardjes op wei lopen ( 2 van mij, anderen huren weilanda lleen) 1 pony is wel erg afgevallen deze winter. Voer nu al halve schep brok per dag bij ( volgens DA was dat genoeg) en hooi krijgen ze 2 keer per dag. Voer ook wortellen en oud brood.'

Nu wil ik weten of beter is om nu bij te voeren met dikmakend voer, of wachten totdat gras groeit ( staan altijd buiten). Is trouwen een b ponytje die normaal nooit brok krijt, nu dus wel om al iets bij te voeren. De andere paarden krijgen ook halve schep basisbrok per dag en hooi.

Meestal heeft deze pony in zomer grasbuikje. Word niet veel gereden, maar als hij gereden word is gelijk rennen en springen. Ik heb die meid al vaker gezegt dat niet te doen, op te bouwen en droogstappen na rijden maar ze zegt dat ze dat doet terwijl ik weet dat ze liegt. Vaker als ze klaar is met rijden kijk ik en ziek ik dat pony bezweet op wei staat.
had laatste tijd meer last van diaree en is dus ook afgevallen. Moet ik nu gewoon blijven voeren wat ik nu al doe en wachten tot ze straks weer veel gras op wei heeft en vanzelf bijkomt of zal ik nu bijvoeren??
Wormenkuren krijgen ze trouwens vaak genoeg en wissel ook van merk af, dat kan het dus niet zijn.
Groetjes Do

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:00

niemand?? Denk dat ik nu beetje ga bijvoeren, zijn dat zakken van 25 kg dat maismeel??

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:05

heeft de dierenarts het gebit bekeken/behandeld?
volgens mij zijn die zakken maismeel idd 20 of 25 kilo.
ze is niet voor niks afgevallen, dus volgend jaar meer hooi voeren in de winter, brok geef je idd genoeg,
het verhaal over de meid vind ik erg vaag, en heeft hier verder niks mee te maken,

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:09

Tsja, als die meid niet rijdt zoals jij wil kun je haar toch gewoon wegsturen?

Verder zorgen dat de pony onbeperkt hooi heeft, en ik zou in eerste instantie beginnen met wat zonnebloemolie over de brokken.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:26

missnynke schreef:
heeft de dierenarts het gebit bekeken/behandeld?
volgens mij zijn die zakken maismeel idd 20 of 25 kilo.
ze is niet voor niks afgevallen, dus volgend jaar meer hooi voeren in de winter, brok geef je idd genoeg,
het verhaal over de meid vind ik erg vaag, en heeft hier verder niks mee te maken,

Dat vind ik onzin, want als een pony/paard op onregelmatige wijze en onverantwoord wordt gereden, dan heeft dat ook effect op zijn gezondheid. Zeker als hij nat terug gezet wordt in de wei. Zijn weerstand gaat omlaag, hij wordt verkouden, loopt meer kans op ziektes e.d. en valt af. Dus dat meisje kan er wel degelijk wat aan doen.

Als dat grietje er zo onverantwoord mee om gaat zou ik maatregelen nemen. Voor zover dat kan natuurlijk. Zorg idd dat er onbeperkt hooi aanwezig is. Misschien is kuil zelfs beter. Maismeel e.d zijn meestal wel een oplossing, maar voor tijdelijk. Succes ermee.

Greetzz..

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:31

zou gewoon het advies van je DA opvolgen.
en dat meisje even vriendelijk uitleggen hoe je met paarden hoort om te gaan.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:54

Bedankt voor de tips.
hooi krijgen ze hele winter door al onbeperkt, en doe dar al paar jaar zo en nog nooit is ie zo mager geworden. Zonnebloem olie heb ik al gehaald en ga straks ook kijken voor dat maismeel.
En dat van dat rijden heeft wel hiermee te maken, niet dan? Als een paard elke dag normaal gereden word. of nooit of juist heel fanatiek heeft zeker invloed op hetgene wat je moet voeren.
Heeft geen last van tanden, is al naar gekeken.
Meisje is echt aan puberen, kan tegen zeggen wat je wil, of ze zegt ja en doet nog niet of ze liegt gewoon. ook met voeren, deden eerst om en om, maar als zij aan beurt was deed ze gewoon niks ( zag aan hooi en brok) en liegt ze als ik er iets van zeg. Nu betaald ze me meer en doe ik het 2 keer per dag zelf. Ook wei schoonmaken lapt ze anahaar laars. ik kijk het nog even aan en spreek har er nog 1 keer op aan en dan moet ze andere stalling zoeken. Met ouders praten heeft ook geen nut, die zijn gescheiden en dr vader heeft gekcoht dus moeder bemoeit zich nergens mee, vader heeft nooit tijd. Maar nog even en ben ik het zat, jammer voor de pony maar dan moeten ze weg

Groetjes

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:00

Het is niet jouw pony?

Tsja, dan is het ook niet echt jouw verantwoordelijkheid.
Ik snap wel dat je de pony niet graag zo mager ziet, maar jij kunt dat niet op je nemen.

Trouwens, het maismeel wel even aanmaken met warm water he

ludiekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:05

gehakselde mais zou ook nog een oplossing kunnen zijn...

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:56

wendy, Ik verhuur de wei en voer hun, als hij mager is ben ik degene die moet bijvoeren en niet die meid. ga morgen brokjes halen en neem dan gelijk maismeel mee. zet thusi neer, moet 15 min rijden, kan ik thuis mengen met warm water en kan lekker intrekken voordat ik daar ben. Gehalselde mais kan ik nu niet aankomen, misschien na de zomer maar is dan niet meer nodig.
bedankt voor jullie tips

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:37

Is de pony echt TE mager of gewoon wat dun? Ik zie persoonlijk liever een slank paard dan een wat mollig paard. Zeker als ze bijna het voorjaarsgras op gaan.
Mijn merrie is aan het eind van de winter ook wat dus, maar nog niet ongezond dus. Ze gaat over 2 weken naar de zomerwei, dus ik voer haar niet overdreven veel bij.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:15

voor de pony zijn doen is ze mager, normaal is ze altijd wat mollig. Kan de ruggengraat goed zien zitten, ribben ook terwijl ze wintervacht heeft.
Staat elke dag buiten maar gras is nog erg kort, kunstmest op 2 andere weien maar met dit weer schiet dat ook niet echt op nu. Ik ga toch beetje bijvoeren nu, niet overdreven veel maar toch dat hij iets meer spek krijgt zodat je in elk geval de ruggengraat niet meer ziet uitsteken
Groetjes

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:02

Ik zou een mestmonster laten onderzoeken, kan toch zijn dat ze wormen heeft, of dat er iets anders is. Tanden laten nakijken. Bijvoeren is iig niet verkeerd: als het ruggegraat uitsteekt is hij wel heel erg mager!

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:10

Mijn bijrijdpaard was vroeger ook te mager, toen moest ie op advies van de DA elke dag slobber ( weet niet wat daar allemaal ingedaan moest worden! ) Dus vraag daar eens na

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:02

ik voer nu al elke dag maismeel, brok en worteltjes gemengt. Echt heel erg lekker vind ze het niet want ze at eerste 2 dagen niet en nu met lange tanden en pikt liefst de brokjes en worteltjes eruit. Als na maandje niet bij is gekomen bel ik de da, hebben we zo afgesproken met hem.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:23

Dit is wat ik in een ander topic heb gezegd :

Dit is mijn slobbertip :

Lijnzaad
Graslucerne brokken
Zemelen
Maismeel
Snufje zout
Appel(wortel)
Museli(evt. kruidenmuseli)
Biks

Lijnzaad kook je in ruim heel heet gekookt water, en laat je 1 uur staan. Dan doe je alvast in een emmer/ of in een grote ton een beetje graslucerne brokken, wat biksbrokken, wat maismeel, wat museli, wat zemelen en nog een snufje zout. Eventueel natuurlijk vitamines/medicijnen.
Dan na 1 uurtje wachten doe je de hele emmer lijnzaad waar iets meer water in zit dan normaal in die ton bij de rest. Dan flink roeren, eventueel nog wat extra water erbij, het mag liever iets natter zijn dan droger, omdat je zemelen natuurlijk absoluut niet droog kan voeren.
Je kan er zelf nog dingen in toevoegen/ of afhalen.

En Ohja, als je er teveel waterbij doet, dan doe je er gewoon nog wat zemelen/maismeel bij dat maakt het weer tot een dikke brei.
Niet teveel van alles erin doen als het maar voor 1 paard is, want van maismeel en zemelen kunnen ze flink aankomen

Ik hoop dat je er wat mee kan, en het is nooit slecht om een DA even te laten komen kijken