Mijn IJslander is te mager.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Mijn IJslander is te mager.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:36

Hallo,

Mijn IJslander Eva is net 12, en is nu bijna een jaar weer onder het zadel en loopt ze iedere dag, in het begin natuurlijk heel veel opgebouwd, toen was ze ook veel te dik. Van de winter is ze verkouden geweest en toen is ze heel mager geworden of toen is het eigenlijk begonnen, maar toen ging ze weer normaal eten, maar ze werd niet dikker. Ben nu sinds meer dan een maandje meer aan het voeren, krachtvoer en hooi. En het schiet niet op. De laatste weken is er niks bijgekomen. Ze is natuurlijk ook erg aan het verharen en dat kost ook veel energie. Maar het zat me helemaal niet lekker. Deze foto's zijn van afgelopen zondag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar ruggegraat is goed te voelen en ze is erg mager. Heb nu toch vandaag de DA gebeld en die komt morgen, dan weet ik alsnog zeker dat ze niet ziek zou kunnen zijn. Ze word altijd ontwormd en dat is een maand geleden gebeurd. Hoop dat het niks ernstigs is. Wat zou beter kunnen helpen van voer? en moet ik haar op rust zetten of lichte arbeid?

groetjes Kimmy

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:16

Hi, elke dag lopen is erg veel voor een paard. Zeker als ze daarvoor een tijd niet gereden is. Verharen kost ook veel energie. Wat ik je zou aanraden is haar onbeperkt ruwvoer (hooi/ kuil) te geven en door haar krachtvoer een scheutje zonnebloem olie (niet te veel want dan kunnen ze weer aan de dunne gaan). Ook is het misschien wel handig even wat minder te rijden. Als je nu 7 dagen per week wat doet , ga even 3 dagen rustig aan het werk en dan zal ze vast wel weer snel bij komen succes ermee, en als je in me profiel kijkt zie je ook zon mager paardje maar dan veel erger die nu weer helemaal dik is!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:30

Hayhay,
Ik denk dat je het rijden moet beperken, dus zeker 1 dagje per week
even rust. En ik weet niet of je hooi of kuilgras geeft. Maar kuilgras
is in dit geval beter, zit meer voedingstoffen in.
Ook kan je speciaal Pavo Melange halen, dat is speciaal voor paarden
met ondergewicht. En zoals MarjoEisla zei, onbeperkt hooi/kuil laten
eten.

Michien is er wel iets mis met haar gebit. Ook even door de DA laten
kijken morgen hé!

Veel succes!

Doeidoei

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 18:04

haha ik dacht dat jullie dat wel begrepen, maar iedere donderdag heeft ze altijd rustdag!
Haar gebit is perfect, en hij kon zo niks vinden, ze was idd ingevallen en wat lusteloos dus hij heeft wat bloed afgenomen en heb vrijdag de uitslag al.
Is kuilgras wat van het land afkomt, waarvan gras hooi gemaakt word?
ze krijgt al erg veel eten voor een pony, biks, Pavo Muesli en dan hooi en brood en die dinngetjes.
Bedankt!

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:11

je kan haar toch wat vaker rust geven..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:09

Ik kan ook gewoon een dagje wat rustiger aan doen? Eva is nogal temperamentvol en van een dagje rust word ze best wel druk...

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:09

Anders ga je om de dag rijden. En op de dagen dat je niet rijd wandelingtjes maken ofzo. Dat vind mijn ijs meestal wel fijn, een keertje lekker naar buiten zonder iemand op haar rug te hebben ..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:27

Nou Eva is dan meestal niet mee te krijgen BleikjA ze vind er dan niks aan, maar het zou wel een ideetje zijn soms..bedankt!

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:39

heej,
je moet het natuurlijk zelf weten maar wel openstaan voor ideen. Mijn ijslander was ook veels te mager en dat bleek achteraf (na 5 maanden lekker vakantie) door de stress van het in en doorrijden te komen. Nu is hij weer op gewicht en rijtechnisch ook veel leuker..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:41

ik sta open voor alle ideen, maar Eva is de vrolijkheid zelf en het gaat nooit gestrest, ik krijg vandaag ze uitslag van de bloedtest dus dan weet ik meer. Verder is ze nog wel werkwillig dus..

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:39

Heb je de uitslag al binnen ??

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:41

Nee:( hoop hem nog te krijgen.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:43

IJslanders (heb er zelf ook 1 ) horen eigenlijk bwv de lucht te kunnen leven. Die van mij heeft alleen dood gras met wat vitamientjes en is eigenlijk al te dik. Dit paard zou ik is goed ontwormen, onbeperkt hooi. Tussendoor wortels en muesli en biks. Even wat rustig aan doen met rijden, verharen kost veel energie!

Toad

Re: Mijn IJslander is te mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:44

Ik zou onbeperkt ruwvoer geven(hooi) en maximaal 3 kilo biks per dag.
Wat mij ook opvalt is dat ze haast geen spieren heeft. Maak je al1 maar buitenritten met haar?
Voor spieropbouw heeft ze nl. ook gezonde voeding nodig

En inderdaad goed ontwormen!!

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:46

Mijn IJslander heeft hetzelfde probleem, ook een bloedtest gedaan en 1 waarde was gigantisch hoog alleen scheen dat volgens de dierenarts niks uit te maken dus vooruit .
Ook nu is ze aan de dunne kant, krijgt meusli, bix en kuil en valt alleen maar af. doet ze al zolang als ik haar heb (6jaar) en ook bij de vorige eigenaar deed ze het. Volgens dierenarts aanleg, Thok groeit niet van kuil en hooi.

Tanden zijn ookal nagekeken trouwens
Zou je er niet teveel zorgen over maken dus (tenzijn bloedtest natuurlijk anders zegt) Als het gras zometeen weer gaat groeien moet je een kijken hoe snel die kilo's eraan komen!

[Edit] ieder voorjaar word ze opeens snel dunner altijd dezelfde tijd (tijdens verharen)

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:43

Toad schreef:
Ik zou onbeperkt ruwvoer geven(hooi) en maximaal 3 kilo biks per dag.
Wat mij ook opvalt is dat ze haast geen spieren heeft. Maak je al1 maar buitenritten met haar?
Voor spieropbouw heeft ze nl. ook gezonde voeding nodig

En inderdaad goed ontwormen!!

Ze is nog niet zo heel lang onder het zadel nog geen jaartje, en nee ik maak maar 1 keer in de week een buitenrit, maar ze heeft wel degelijk spieren maar door de wintervacht word er veel verstopt en via foto's is dat niet goed te zien, en verder wil ik ook niet zeuren maar het maakt mij helemaal niks uit of ze nu veel spieren heeft of niet, en de gezondheid lijkt me toch heel belangrijk eerst dat, en dan zien we verder. toch bedankt!

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:44

Thokkadisje schreef:
Mijn IJslander heeft hetzelfde probleem, ook een bloedtest gedaan en 1 waarde was gigantisch hoog alleen scheen dat volgens de dierenarts niks uit te maken dus vooruit .
Ook nu is ze aan de dunne kant, krijgt meusli, bix en kuil en valt alleen maar af. doet ze al zolang als ik haar heb (6jaar) en ook bij de vorige eigenaar deed ze het. Volgens dierenarts aanleg, Thok groeit niet van kuil en hooi.

Tanden zijn ookal nagekeken trouwens
Zou je er niet teveel zorgen over maken dus (tenzijn bloedtest natuurlijk anders zegt) Als het gras zometeen weer gaat groeien moet je een kijken hoe snel die kilo's eraan komen!

[Edit] ieder voorjaar word ze opeens snel dunner altijd dezelfde tijd (tijdens verharen)

Morgenochtend krijg ik nu de uitslag hij had hem nog niet. Ja ik denk ook wel als het gras gaat groeien dat het dan snel gaat. Ik hoop het dan. Ik hebook verder niet het idee dat er iets mis is met haar dus...

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:14

gewoon minder rijden en goed voeren

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 08:29

schravoude schreef:
gewoon minder rijden en goed voeren

Dit topic was al erg oud, mijn IJslander is ondertussen al helemaal opgeknapt.
Ze heeft gewoon een slechte winter gehad. Bloedtest was ook goed dus.
Hier kan een slotje, en je reactie was niet echt zinvol.