Foenegriek of foeneknof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hel1

Foenegriek of foeneknof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:39

Wat is het verschil tussen foenegriek en foeneknof?
En het verschil tussen poeder en granulaat bij foenegriek?

Aangezien het mij aangeraden is om het te gebruiken omdat m'n nieuwe pony hoest. Zowieso komt maandag of dinsdag dee dierenarts erbij.

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:40

het is hetzelfde alleen bij foeneknof zit er nog knoflook in. Dus tegen de vliegen. Dat zou ik zomers geven en 's winters gewoon foenegriek

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:35

Ik geef zelfs foeneknofzeewier het hele jaar door. Bestel ik bij de paardendrogist.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:19

Ik hoorde van een kennis die het jaren gevoerd heeft dat het helemaal niks helpt. Maar goed, dit is maar één mening van één persoon dus nagel me er niet aan vast

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:45

Vind het zelf een lapmiddel en heb altijd weinig effect gemerkt. Zie het meer als preventief; als ze eenmaal hoesten helpt het meestal niet. Maar goed, wat zei de dierenarts?

geeek

Re: Foenegriek of foeneknof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:39

foenegriek heb ik een tijdje gevoerd als mij pony af en toe hoeste en toen hielp het.

op www.paardendrogist word alles netjes uitgelegd wat het verschil is

RoozJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:45

Hoi,

Mijn pony hoeste ook, Foenegriek geprobeerd. Maar dat is poeder en is dus best raar, Foeneknof zijn van die grotere vlokken(tog???) en dus wel beter. Ik heb het neit op Foenegriek/Foeneknof.
Mijn pony moest uit eindelijk op de anti-biotica!!!

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:33

Ik voer foeneknof bij. Dat is een mengsel met knoflookgranulaat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:07

knoflook kan giftig zijn als het in te grote hoeveelheden wordt gevoerd
voor een hoestende pony kun je beter alleen foenegriek geven..
maar neem altijd eerst de koorts op..
als een pony/paard koorts heeft
dan heeft ie ws een antibiotica kuur nodig en kun je beter de dierenarts even laten komen
als de pony geen koorts heeft maar gewoon af en toe hoest kun je foenegriek geven..
als na een week de klachten nog niet over zijn dan alsnog de Dierenarts bellen

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:55

werking knoflook:

Knoflook wordt veel gebruikt voor een optimale weerstand, een gezonde huid, gezonde luchtwegen en een goede bloedsomloop. Knoflook heeft een anti- bacteriële en anti- allergene werking en is ook werkzaam tegen parasieten. Door de bloedzuiverende eigenschappen is het regelmatig gebruik van knoflook een goede preventie voor paarden die aanleg hebben voor hoefbevangenheid en/of zomereczeem. Bij inwendig gebruik wordt via de huid een sterke geur afgegeven die werkt als een anti- vliegenmiddel.

werking zeewier:

Zeewier zorgt voor een glanzende vacht en bevordert de rui. Zeewier biedt stoffen die belangrijk zijn voor een goede haarstructuur en lijkt een gunstig effect te hebben op de pigmentatie van de vacht. Vooral bij dieren met een donkere vacht kan zeewier bijdragen aan een diepere kleur en stralende glans. Tevens zorgt het voor een goede stofwisseling. Daarnaast helpt zeewier bij de omzetting en afvoer van gifstoffen en ondersteunt hiermee het lichamelijke immuunsysteem. Zeewier draagt bij aan een uitstekende basisconditie en heeft een direct effect op de vitaliteit, uitstraling en prestaties.

werking foenegriek:

Foenegriek heeft een positieve werking op de spijsvertering, de melkproductie en op de algehele weerstand. De zaden van deze plant zijn erg geschikt om een dier snel in conditie te brengen ; tevens gaat de vacht er van glanzen. Foenegriek stimuleert de melkgift en verbetert de conditie na de bevalling. Tevens werkt het desinfecterend en verzachtend. Het is medicinaal voor de behandeling van wondjes, abcessen, artritis, bronchitis en spijsverteringsproblemen.

bron: paardendrogist

rosann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:37

Gisteren ben ik ook met mijn paard naar de DA geweest, hij hoestte net een paar dagen en we hadden al wel foenegriek gegeven maar dit hielp niet. Bij de DA heeft hij een antibioticaspuit gekregen en nu heeft hij een kuurtje wat we af moeten maken. Dus de foenegriek hielp bij mij niet maar dit was ook wat meer dan een hoestje, dus dan is het wel logisch.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:40

even off topic, maar ik kreeg een older binnen van de plaatselijke natuur winkel, en daar stond ook foenegriek in... wij geven het aan de paarden als ze hoesten inderdaad, in deze folder werd het verkocht aan mensen.. Foenegriek schijnt namelijk de eigenschap te hebben de borsten te vergroten volgens deze folder....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:45

Foenegriek wordt ook gebruikt bij de varkensmesterijen...schijnt ook daar te helpen bij het zwaarder worden van de biggen.

Foenegriek met knoflook schijnt elkaars werking te versterken, terwijl Foenegriek alleen slecht lekker is en verzachtend werkt voor de luchtwegen.

djoois

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:05

Mij is vertelt dat het een homeopatisch middel is. Mijn paard hoest ook steeds bij 't aandraven (echt een hoest en dan nog ff BBRRR en dan ist klaar) ik heb nu zelf een ander middel gekocht bij de divoza, wat niet homeopatisch is. Het helpt wel goed, ga vanavond rijden en kijken hoe het ermee is, in 't weekend was het al minder!

Rosann: Ik ben nieuwsgierig wat dat heeft gekost, mocht mijn paard wel naar de DA moeten?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:34

Knoflook kan bloedarmoede veroorzaken en de positieve werking ervan is nooit bewezen. Dus waarom zou je dat voeren?
Met Foenegriek heb ik geen ervaring.
Waarom hoest de pony? Is hij misschien allergisch voor iets (sof, pollen...) Lijkt me dat je daar eerst achter moet zien te komen. Anders ben je alleen maar bezig met symptoonbestrijding en daar is niemand mee geholpen.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:59

Memuska krijgt in de winter preventief Foenegriek bij. Ik weet niet of het echt helpt, het is meer voor mijn eigen gemoedsrust

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:35

Idem, voer meestal iets voor de luchtwegen; ze vindt het nog eens heerlijk ook!
Foenegrike/Fenegriek is een kruid dat verkocht wordt in poeder/granulaat vorm. Soms staan er nog meer afkortingen achter en krijg je de mafste namen; bijv. gemengd met Rozenbottel, Zeewier of Knoflook!

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:03

Ik voer ook fenegriek/foenegriek. Als je iets vliegwerends erbij wilt zou k je foeneknof aanraden, maar als je paardje hoest en er zijn geen vliegen dan toch maar fenegriek/foenegriek. Granulaat zijn korrels en poeder = poeder

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:05

voor hoestende paarden gebruiken wij op stal ook altijd Foenegriek, in poedervorm. we doen dan 1x per dag een schepje door het voer (bij pony's een half schepje). en dat bevalt goed! maar bij vrij heftige hoest komt de dierenarts er zowiezo even naar kijken..!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:07

rosann schreef:
Gisteren ben ik ook met mijn paard naar de DA geweest, hij hoestte net een paar dagen en we hadden al wel foenegriek gegeven maar dit hielp niet. Bij de DA heeft hij een antibioticaspuit gekregen en nu heeft hij een kuurtje wat we af moeten maken. Dus de foenegriek hielp bij mij niet maar dit was ook wat meer dan een hoestje, dus dan is het wel logisch.

Het helpt ook niet meteen als je het net een paar dagen voert.
Fenegriek helpt meestal heel goed, maar als je bezorgd bent kun je beter een DA laten komen

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:00

Kyona schreef:
Vind het zelf een lapmiddel en heb altijd weinig effect gemerkt. Zie het meer als preventief; als ze eenmaal hoesten helpt het meestal niet. Maar goed, wat zei de dierenarts?

Dierenarts is inmiddels 6 keer geweest, 1e keer pensilline spuiten, week later, pensilline spuiten+ een ander poeder(drinkmix doxy)(krijgt ze nu nog steeds), 3e keer ventipulmin siroop, en de dierenarts is dinsdag, woensdag en donderdag wezen pensilline spuiten, en donderdag ook nog antibiotica.

En nog is het niet over..

rosann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:50

djoois: de rekening is nog niet binnen, als de rekening binnen is zal ik laten horen.

Ipoetjuh: We wilen graag dat het snel over gaat, vooral nu de zomer concoursen eraan komen en ik wel weer erg fanatiek ga startten.

Dus maar hopen dat het gauw over is. We wachten rustig af...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:51

Het is in ieder geval een kruid dat je in principe altijd mag voeren, mijn paard is er gek op en het is nog eens gezond ook! Ik voer het meestal preventief in de winter.
Overigens, knoflook is ook goed voor de luchtwegen, dus in die zin zou je, aangezien knoflook ook gezond is en we de 'vliegen tijd' weer in gaan, Foeneknof kunnen voeren.

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:20

ik geef mijn paard geen knoflook meer mij te riskant wat de rest doet moeten ze zelf weten.mijn paardje is alweer bijna een jaar gezond nu diwe geen knoflook meer krijgt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:13

Knoflook hoeft niet riskant te zijn, je moet gewoon niet overdoseren en je paard kan er misschien allergisch op reageren, maar dat geldt niet voor ieder paard.
Fenegriek wordt gebruikt als medicijn vanwege de helende kracht voor de luchtwegen en is daarmee één van de bekendste kruiden bij luchtwegklachten.
Knoflook zit ook vaak vermengd in kruidenmengels voor Luchtwegen (bijv. Easy Breathing) , mijn Oma gebruikt het (tabletjes) ook om die rede, zij heeft longemfyseem. Nou is zij dan wel geen paard, maar even om aan te tonen dat het ook goed voor de luchtwegen is